Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Optický dalekohled či teleskop = přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček nebo zrcadel Hlavní parametry optických přístrojů - světelnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
Optika Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Optické zobrazení, optické přístroje, vlnové vlastnosti světla.  Základní vlastnosti světla, zobrazení.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Ivo Peterka FHS Barvy v počítači a HTML..
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
1 MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby  12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby  11 vnitřního povrchu duté plochy 3. Mnohonásobné.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
ZATM Ě NÍ M Ě SÍCE.  Zatm ě ní M ě síce je astronomický jev, kdy m ě sí č ní kotou č je zastín ě n planetou Zemí. Nastává p ř i úpl ň ku, pokud se Slunce,
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Základní pojmy z optiky
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
Rozklad světla optickým hranolem.
Světelné zdroje, optické prostředí Vypracoval: Lukáš Karlík
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Zobrazení dutým zrcadlem
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
VESMÍR.
VESMÍR.
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Z očí do očí Fyzikální Část.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zatmění Slunce a Měsíce
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Interference a difrakce Jana Jurmanová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Zobrazení dutým zrcadlem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Zobrazování optickými soustavami
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Paprsková optika hanah.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
F-Pn-P065-Zorny_uhel_a_lupa
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vypuklé zrcadlo Název : VY_32_inovace_12 Fyzika - vypuklé zrcadlo
Optické přístroje -dalekohled, fotoaparát, meotar, dataprojektor
Transkript prezentace:

Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí znalost základních pojmů. S těmito se seznámíme postupně, dnes nás čeká první část.

Světelné jevy – základní pojmy 1. Optika – nauka o světle a jeho šíření 2. Co to je světelný zdroj – těleso, ve kterém světlo vzniká a které ho vysílá do okolí. Příklady – Slunce, hvězdy, žárovky, plamen, LED dioda, světluška 3. Bodový světelný zdroj – jeho rozměry jsou zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti, ze které ho pozorujeme. Příklady – hvězdy, vlákno žárovky, plamen svíčky (obojí z větší vzdálenosti) 4. Plošný zdroj – rozměry nelze zanedbat Příklady – Slunce, zářivka 5. Optické prostředí – prostředí, ve kterém se světlo šíří. Dělí se na tři druhy a)průhledné – světlo se šíří přímo - vzduch, voda, sklo

Světelné jevy – základní pojmy b) průsvitné – světlo přes něj proniká částečně – kouř, mlha, matné sklo c) neprůhledné – světlo neprochází vůbec 6. světelný paprsek – úzký svazek světla, který určuje směr šíření vlnění 7. Rychlost světla ve vakuu je km/s

Světelné jevy – základní pojmy

Světelné jevy – stín a polostín

Pojmy k zapamatování: 1.Stín vlastní – na neosvětlené straně tělesa 2.Stín vržený - ten, který pozorujeme na promítací ploše

Světelné jevy – stín a polostín Pojmy k zapamatování: 3. Plný stín – prostor, kde neproniká světlo ze žádného zdroje 4. Polostín – prostor, kde vniká světlo jen z některého zdroje, nebo světlo z části zdroje (u plošných zdrojů světla) Na dalším stranách vidíme, jak nás zrak může ošálit…

Vidíme vrchní či spodní pohled ?

Opravdu to jsou kruhy

Zatmění Slunce a Měsíce Zatmění Slunce Zatmění Slunce je astronomický úkaz, který nastává, je-li sluneční kotouč zakryt kotoučem Měsíce. Měsíc přitom postupuje přes sluneční kotouč od západu k východu. Rozhodující je vzájemná poloha Slunce, Měsíce a Země. Slunce osvětluje svým světlem jak Zemi, tak Měsíc, a obě tato tělesa vrhají do vesmírného prostoru stíny ve tvaru kuželů. Kužel, ohraničený vnějšími tečnami Slunce a Měsíce (viz obr. 49, který není nakreslen ve správném měřítku), vymezuje oblast plného stínu, v němž je Slunce zakryto Měsícem úplně a kde je pozorovatelné úplné zatmění Slunce. Na zemském povrchu má měsíční plný stín průměr nejvýše 270 km a vlivem oběhu Měsíce kolem Země a vlivem rotace Země kolem své osy se posouvá k východu rychlostí přibližně. Na Zemi tak vzniká pás totality (široký právě 270 km), kde je postupně úplné zatmění Slunce pozorovatelné. Ve středu pásu totality trvá úplné zatmění Slunce maximálně asi dvě minuty.MěsíceSlunceZeměsvětlemrotacerychlostí

Světelné jevy – stín a polostín Často se při rozhovorech s návštěvníky hvězdárny setkáváme s tím, že si lidé vzpomněli na zajímavé částečné zatmění Slunce, které v minulosti pozorovali, ale už si nemohli vzpomenout, ve kterém roce to přesně bylo. Pro osvěžení paměti uvádíme přehled zatmění Slunce, viditelných z území České republiky (či Československa) ve druhé polovině minulého století – údaje odpovídají pozorovacímu stanovišti v blízkosti Valašského Meziříčí. Čím vyšší hodnota v posledním sloupci tabulky, tím bylo zatmění Slunce nápadnější.

Zatmění Slunce a Měsíce h 7 m 45 s0, h 15 m 29 s0, h 38 m 25 s0, h 48 m 30 s0,947

Zatmění Slunce Krnov

Zatmění Slunce a Měsíce K zatmění Měsíce dochází tehdy, je-li v jedné přímce Slunce – Země – Měsíc. Měsíc musí být v úplňku. (Při zatmění Slunce je v novu) Následující 3 strany – zatmění Měsíce

Červený Měsíc při zatmění s přicházející bouřkou

Zatmění Slunce a Měsíce Shrnutí – zápis do sešitu

Opakování – písemka Základní pojmy 1.Optika 2.Světelný zdroj 3.Bodový světelný zdroj 4.Plošný světelný zdroj 5.Optická prostředí – rozdělení, charakteristika, příklady 6.Co je to světelný paprsek 7.Jaká je rychlost světla ve vakuu 8.Stín vlastní 9.Stín vržený 10.Plný stín 11.Polostín 1.Nakreslit zatmění Slunce 2.Nakreslit zatmění Měsíce 3.Kdy dojde k zatmění Slunce ( v jaké poloze vůči sobě musí být vesmírná tělesa) 4.Kdy dojde k zatmění Měsíce ( v jaké poloze vůči sobě musí být vesmírná tělesa)

Písemná práce – optika 1. Bodový světelný zdroj 2. Optické průsvitné charakteristika, příklady 3. Stín vlastní 4. Plný stín 5. Nakresli zatmění Měsíce Skupina A 1. Plošný světelný zdroj 2. Optické průhledné charakteristika, příklady 3. Stín vržený 4. Polostín 5. Nakresli zatmění Slunce Skupina B

ooptická osa zrcadla Sstřed křivosti zrcadla Vvrchol zrcadla (průsečík optické osy se zrcadlem) r = SV poloměr křivosti zrcadla (vzdálenost středu křivosti od vrcholu zrcadla) Fohnisko zrcadla (leží v poloviční vzdálenosti mezi V a S f = FV, nebo taky f = r/2 - ohnisková vzdálenost F S V o r f Kulová zrcadla

1. Co to je světelný zdroj 2. Optické prostředí – rozdělení, příklady 3. Stín vlastní 4. Plný stín 5. Nakresli zatmění Měsíce Nakresli pomocí třech paprsků obraz bodu „A“, který je vzdálený od rovinného zrcadla 7 cm

Čočky – druhy čoček

Písemka – odraz světla, zákon lomu A B 1.Napiš definici a nakresli paprsek procházející „S“ 2.Napiš definici a nakresli paprsek procházející „F“ 3. Nakresli obraz „1“, je-li a = 4 cm, v = 2 cm, r = 6 cm 4. Napiš definici a nakresli lom světla pro paprsek procházejí z opticky hustšího prostředí do opticky řidšího 1. Napiš definici a nakresli paprsek dopadající na „V“ 2. Napiš definici a nakresli paprsek který dopadá rovnoběžně s optickou osou 3. Nakresli obraz „1“, je-li a =9 cm, v = 4 cm, r = 5 cm 4. Napiš definici a nakresli lom světla pro paprsek procházejí z opticky řidšího prostředí do opticky hustšího

Zobrazení předmětů čočkami Pro zobrazení předmětů pomocí čoček užíváme paprsky význačného směru (nebo také významné paprsky). Pro zobrazení jak spojkou, tak rozptylkou jsou 3. Pro spojku jsou následující:

Zobrazení předmětů čočkami

Písemka – zobrazení spojkou, zákon lomu. Oba příklady zapsat zadání a nakreslit 2 paprsky! A B 1. Nakresli obraz „1“, pomocí spojky, je-li f = 4 cm, a = 6 cm, v = 2 cm. Zapsat vlastnosti ! 2. Nakresli obraz „1“, pomocí spojky, je-li f= 3 cm, a = 3 cm, v = 2 cm. Zapsat vlastnosti ! _________________________ 3. Napiš definici a nakresli lom světla pro paprsek procházejí z opticky řidšího prostředí do opticky hustšího 1. Nakresli obraz „1“, pomocí spojky, je-li f = 2cm, a = 2 cm, v = 2 cm. Zapsat vlastnosti ! 2. Nakresli obraz „1“, pomocí spojky, je-li f= 2 cm, a = 6 cm, v = 2 cm. Zapsat vlastnosti ! ________________________ 3. Napiš definici a nakresli lom světla pro paprsek procházejí z opticky hustšího prostředí do opticky řidšího

Oko

Oko – oční vady

Optické přístroje – zorný úhel

Zorný úhel ε Zorný úhel ε je úhel pod kterým předmět vidíme. Čím více je předmět vzdálenější, tím ho vidíme pod menším zorným úhlem. Optické přístroje jako lupa, mikroskop a dalekohled slouží ke zvětšení zorného úhlu. Lupa a mikroskop slouží ke zvětšení zorného úhlu pro malé předměty. Dalekohled slouží ke zvětšení zorného úhlu vzdálených předmětů

Zorný úhel - oko Zorný úhel Zorný úhel pole lidského oka dosahuje ve směru do strany (tedy pro levé oko vlevo a pro pravé vpravo) okolo 90° od osy hlavy. [3] V opačném směru je to méně – asi 50°. Celkový zorný úhel oka ve vodorovné rovině je tedy asi 140°. Ve svislé rovině ve směru dolů je zorný úhel asi 50°, směrem nahoru, kde brání víčko, o trochu méně.oka [3]roviněvíčko Zorný úhel oka Zorný úhel oka závisí na několika faktorech, především na intenzitě osvětlení, velikosti a také barvě pozorovaného bodu. Největší zorný úhel je pro bílou barvu, pak pro žlutou, modrou a červenou a nejmenší pro zelenou.barvěbíloužlutoumodroučervenouzelenou

Optické přístroje - dalekohled Hvězdářský dalekohled

Optické přístroje - dalekohled Zrcadlový dalekohled – užívá se hlavně v astronomii. Ve skutečnosti je daleko složitější, okulár (část, do které se díváme) je tvořen soustavou čoček, podobně jako astronomický dalekohled na předchozím obrázku.

Optické přístroje - lupa Lupa slouží ke zvětšení zorného úhlu. Zpravidla se jedná o nejvýše 6- ti násobné zvětšení. Při větším zvětšení je obraz nekvalitní. Předmět musí být umístěn mezi optický střed čočky a ohnisko. Vznikne zvětšený, vzpřímený a zdánlivý obraz.

Optické přístroje - mikroskop Zde obraz vznikne v objektivu. Obraz předmětu je skutečný a zvětšený. Tento obraz pak pozorujeme v okuláru, kde vidíme zdánlivý, znovu zvětšený obraz, který je stranově i výškově převrácený.

Optické přístroje - fotoaparát Fotografické přístroje se za posledních 20 let velmi výrazně změnily. Rozvoj souvisí s digitalizací fotoaparátů. Předtím se fotografie zaznamenaly na film ať už černobílý či barevný. Ten se musel vyvolat, získal se negativ. Po vyvolání filmu se tento kopíroval na fotografický papír a získala se fotografie. Byl to pracný a nákladný proces. Rozvoj digitálních fotografií umožnila hromadná výroba, která výrobu velmi zlevnila. Dnes jsou fotoaparáty součástí mobilních telefonů, tabletů…