Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
CÍL PRÁCE Popis mechanismu hodnocení země původu, analýza významu efektu země původu na rozhodování o koupi, metodika, Stanovení hypotéz, data ze dvou dotazníkových šetření, popisná a induktivní statistika. očekávaný přínos. Popis efektu země původu u českých spotřebitelů v produktových kategoriích osobních automobilů a spotřební elektroniky. Stanovení proměnných, které mají významný vliv na obecné vnímání image země původu.
OBSAH Teoretická východiska Teoretická část vychází primárně z provedených výzkumů. Definice pojmů COO, COI, COA atd. Vliv COE na rozhodování o koupi, individuální aspekty ovlivňující vnímání země původu, charakter a parametry země, které ovlivňují její image, značka a COO. Praktická část Popis průzkumů Výsledky Popisná statistika získaných dat Ověření stanovených hypotéz Testování modelů hodnocení zemí HDP, HDI, kulturní vzdálenost a Category Score
VÝZKUM A JEHO VÝSLEDKY Dvě dotazníková šetření: Trh s automobily STEM/MARK, a.s respondentů, reprezentativní vzorek. Trh se spotřební elektronikou Vlastní průzkum, Internetový průzkum a distribuce tištěných dotazníků celkem 588 respondentů (cca 50 % kompletní), nereprezentativní vzorek. Nejvýznamnější statistické metody t test, Χ 2 test dobré shody analýza rozptylu ANOVA, lineární regrese,
CO JE ZEMĚ PŮVODU
HODNOCENÍ ZEMÍ Automobily
PRŮMĚRNÉ HODNOCENÍ A HDP Index determinace 0,67 Index determinace 0,57 Automobily Elektronika
PRŮM. HODNOCENÍ HDI A CD Automobily Elektronika HDI CS
CATEGORY SCORE Historie v odvětví (1 - 10) Současný počet významných značek (max. 6) Průměrná popularita značek ( ) Odhad technologické úrovně (1 - 10) Score ČR Německo Slovensko Francie Indie Turecko Španělsko Rumunsko Maďarsko Velká Británie Čína Japonsko Jižní Korea Nizozemí Švýcarsko USA Historie v odvětví (1 - 10) Současný počet celosvětově významných značek (max. 6) Průměrná popularita značek ( ) Odhad technologické úrovně (1 - 10) Score ČR Německo Slovensko Francie Indie Turecko Španělsko Rumunsko Maďarsko Velká Británie Čína Japonsko Jižní Korea Nizozemí Švýcarsko Taiwan USA Finsko AutomobilyElektronika
VÝBĚR Z HYPOTÉZ COO není jednotný pojem a liší se i mezi kategoriemi. I u COE skeptiků byly pozorovány rozdíly v hodnocení zemí. Rozdíly jsou ale menší než u ostatních spotřebitelů. Cenově citliví spotřebitelé nedávají COO menší význam. Nebyla pozorována shoda hodnocení značky a její COO. Majitelé produktů Apple hodnotí země jinak.
ZÁVĚR Význam COO na spotřebitelské chování je u technologicky náročných výrobků nepopiratelný. Obecné vnímání image země původu velice dobře vysvětluje Category Score. Kvalitní model COI lze zajistit i ošetřením hodnocení země prostřednictvím odečtení efektu značky. Je však nutné znát hodnocení značek. Vyčíslení efektu značky je navíc komplikované. Omezení Nereprezentativní výběr respondentů u průzkumu trhu se spotřební elektronikou. Obě kategorie jsou technického charakteru a jiné kategorie tak mohou vykazovat rozdílné výsledky. Doporučení Test Category Score na dalších kategoriích Stejně zaměřený průzkum mimo ČR Výzkum vlivu kulturních proměnných u relevantní kategorie