Seminář pro příjemce z globálních grantů z globálních grantů OP VK
09:30 – 10:15FINANČNÍ ŘÍZENÍ A NESROVNALOSTI 10:15 – 10:45 ELEKTRONICKÁ MZ V BENEFIT7+ A PŘÍLOHY MZ 10:45 – 11:00 PŘESTÁVKA 11:00 – 11:30 PODSTATNÉ A NEPODSTATNÉ ZMĚNY V PROJEKTU 11:30 – 12:00PUBLICITA PROJEKTU 12:00 – 12:30PŘESTÁVKA 12:30 – 13:15 MONITOROVACÍ INDIKÁTORY 13:15 – 14:00PRAVIDLA PRO ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 14:00 – 14:30 RISA MANAGING a CONNECTING 14:30 – 15:00DISKUZE
Finanční řízení
1 Financování ex-ante 2 Způsobilé výdaje Přímé náklady dle kapitol x Nepřímé náklady 3 Účetnictví a dokladování 4 Nesrovnalosti
Projekty jsou financovány formou ex-ante 1. zálohová platba – 25 % způsobilých výdajů (dle Smlouvy – bez ŽoP) Další zálohové platby vychází z předložených Žádostí o platbu (ŽOP) na základě skutečně vynaložených způsobilých výdajů včetně příslušného podílu nepřímých nákladů ŽOP - generuje se z Benefitu7, podává se spolu s MZ v intervalu zajišťujícím plynulost realizace a financování Výše prostředků vyúčtovaných v žádosti o platbu se může maximálně rovnat výši poslední poskytnuté zálohové platby zvýšené o nevyužité prostředky předcházejících zálohových plateb. Max. 90 % schválené částky (10 % „zádržné“)
Závěrečná platba - dle skutečně vynaložených a schválených způsobilých výdajů Mimořádná žádost o platbu - Pokud Příjemce vyčerpal 70 % poskytnuté zálohy a 100 % všech předchozích poskytnutých plateb, je oprávněn předložit žádost o platbu spolu s mimořádnou monitorovací zprávou (Příručka pro příjemce verze 6 (PpP 6), str. 80)
Charakter výdaje (přiměřené, hospodárné, účelné, efektivní) Účel výdaje (vazba na aktivity) Prokazatelnost (doložené účetními doklady a požadovanými podklady s předepsanými náležitostmi, skutečně zaplacené z bank.účtu či pokladny) Datum uskutečnění výdaje (v průběhu realizace výjimka - až po ukončení realizace – mzdy - prokázané a zaplacené do závěrečné zprávy) V případě, že poskytovatel dotace dojde na základě kontrol k závěru, že prokázaný výdaj nesplňuje některé z kritérií, neuzná výdaj jako způsobilý, a to i tehdy, byl-li tento výdaj schválen v rozpočtu (PpP 6, str. 32, kapitola 5.3)
Přímé náklady Přímo přiřaditelné k určité konkrétní aktivitě projektu Položky v rozpočtu Prokazují se a podléhají kontrole Nepřímé náklady Spojené s administrací, nelze je jednoznačně přiřadit k aktivitám Stanoveny procentem (16/18 %) z celkových přímých nákladů snížených o položky křížového financování Nedokládají se, nejsou předmětem kontroly, pouze ZS kontroluje procento čerpání vzhledem k prokázaným způsobilým přímým nákladům projektu bez křížového financování Příklady NN: bankovní poplatky, publicita, režijní náklady (osvětlení, pronájem kanceláře, internetové připojení), kancelářské potřeby, tuzemské cestovné, vedení účetnictví (PpP 6, kap , str. 61) Čerpání NN ŽoP = přímé náklady za monitorované období + 16/18% (NN) – úrok z projektového účtu (v oblasti podpory 3.2 se kladné úroky z projektového účtu neodečítají) Čerpání NN libovolné, ale výše následující ŽoP je závislá na prokázaných PN, proto z hlediska plynulosti doporučujeme čerpání v % stanoveném ve smlouvě (převod na provozní účet) Nutno sledovat čerpání NN vzhledem k prokázaným a schváleným PN, přečerpání NN při závěrečném vyúčtování je porušením rozpočtové kázně Jelikož nepodléhají NN kontrole – doporučujeme samostatné středisko pro PN a NN
Přímé náklady – – kapitoly rozpočtu
Mzdové výdaje pracovníků, kteří mají v rámci projektu uzavřen pracovně právní vztah/poměrnou výši Výdaje na odměnu zaměstnanců, kteří jsou v rámci projektu zaměstnáni na DPČ nebo DPP Autorské honoráře Zákonné odvody na SP a ZP hrazené zaměstnavatelem Další zákonné platby - pojištění, FKSP, nemocenské dávky
Pracovní smlouvy (DPČ, DPP) + čestné prohlášení - max.1,5 úvazku u příjemce a partnerů Výkazy práce za jednotlivé pracovníky (MZ) – pouze činnosti přímých nákladů (nevykazují zaměstnanci se 100 % úvazkem pro projekt) Výplatní listina nebo výplatní páska pracovníků, mzdový list Výpis z projektového/provozního účtu/výdajový pokl.doklad Rozpis mzdových nákladů pracovníků projektu (příloha MZ) Sestava mzdových nákladů (z účetnictví) (PpP 6, kapitola , str. 34 – co vše musejí doklady obsahovat)
v souladu se zákoníkem práce (č. 262/2006) + další náležitosti (OP VK): Identifikace projektu Popis pracovní činnosti – dostatečně specifikovat Rozsah činnosti Výše odměny – hodinová/měsíční sazba (z rozpočtu - průměrový ukazatel, lze čerpat nerovnoměrně, ale nelze navyšovat) Zakotvena povinnost odevzdávat pracovní výkaz Publicita (logolink)
Předčasná refundace mezd (max. 5 pracovních dnů předem) (PpP 6, str. 30) Zaokrouhlování odvodů SP a ZP, FKSP Nezakotvení odevzdávání výkazu práce do smlouvy Mylné platby
Nehmotný majetek do Kč Dlouhodobý nehmotný majetek nad Kč Drobný hmotný majetek do Kč – výukový a spotřební materiál Použitý drobný hmotný majetek (prohlášení prodejce, znalecký posudek na cenu atd.) Nájem zařízení, operativní leasing Daňové odpisy vlastního DHIM a DNIM Výdaje na opravy a údržbu majetku pořízeného ze ZV Křížové financování(PpP 6, str. 48)
Neinvestiční část - nábytek do 40 tis.Kč Investiční část – nábytek, zařízení a vybavení - dlouhodobý hmotný majetek nad Zařízení v KF k realizaci aktivit Zařízení v KF pro realizační tým do 15tis/přepočtený úvazek Limit podkapitoly musí být dodržen i při závěrečném vyúčtování Investiční část KF, která nebude vyčerpána, nesmí být použita na neinvestiční výdaje, musí být vrácena
Dle platné legislativy Faktura (objednávka/smlouva/dodací list) Výběrové řízení Inventární karta Publicita (označení logy) Příjemce nesmí zařízení zapůjčovat, zapůjčení může být pouze partnerům s nefinanční účastí na základě smlouvy o výpůjčce
Dělení zakázek - nesečtení spolu souvisejícího plnění Neúplné doklady (náležitosti dokladů)
Dodávky související s realizací projektu (věcně i časově) Publikace/školící materiály/manuály – nákup na zakázku vyvíjených publikací, školících materiálů Odborné služby/Studie a výzkum Výdaje na konference/kurzy – zajištění prostor a techniky Podpora účastníků konference/kurzu (stravné, ubytování) – limity (300/1500 Kč), realizační tým je NN Jiné výdaje – doprava cílové skupiny (PpP 6, str. 55) (PpP 6, kapitola 5, str. 54)
Neúplné doklady (náležitosti dokladů) Nedodržení limitu a obecně formulované doklady např. u občerstvení
Drobné stavební úpravy (do 40 tis. vč. DPH za všechny dokončené stavební úpravy jedné účetní položky majetku v rámci zdaňovacího období) – úprava pracovního místa pro osoby ZP, úprava prostor využívaných pro realizaci aktivit s CS
Výdaje týkající se přímo cílové skupiny (výdaje placené přímo osobami z cílové skupiny) Mzdové příspěvky (pedagogové, akademici a další pracovníci ve školství) – poskytovány zaměstnavateli jako částečná náhrady mzdy pracovníka v době jeho účasti na dalším vzdělávání Ubytování, jízdné, stravování (limity) Doprovodné aktivity (další výdaje související se zapojením CS, např. vstupenky apod.) Pokud jsou některé služby (např. ubytování, doprava,…) pořizovány pro cílovou skupinu prostřednictvím dodavatele a hrazeny na základě faktury, je nutno je řadit do kap. 5 Služby
Podrobný výčet obsahuje Příručka pro Příjemce (např. neopodstatněný nákup zařízení nebo služeb před ukončením projektu, výdaje věcně a časově nesouvisející s realizací projektu) Pokud vzniknou, hradí je příjemce z vlastních prostředků (PpP 6, kap. 5.4, str. 66)
Povinnost vést účetnictví ve smyslu zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v aktuálním znění Oddělené účetnictví související pouze s realizací projektu (např. středisko projektu, popř. středisko PN a NN) Účetnictví musí být vedeno elektronicky Originály dokladů a soupisky účetních dokladů za celý projekt musejí být k dispozici u příjemce/partnera do roku 2025 Dokládání účetních sestav za středisko projektu k ŽoP (náklady a výnosy)
Označení účetního dokladu Popis a obsah účetního případu a označení jeho účastníků Peněžní částka nebo údaj o množství a ceně Datum vyhotovení účetního dokladu Datum uskutečnění účetního případu, není-li shodné s datem vyhotovení Podpis osoby odpovědné za účetní případ a podpis osoby zodpovědné za jeho zaúčtování a schválení(kopie shodná s originálem) Označení dokladu identifikací projektu Pozor na obecné formulace (např. občerstvení)! Doložit všechny doklady k jednotlivým položkám výdajů uvedených v soupisce Vnitřní přeúčtování (PpP 6, str. 74, kapitola Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví)
Samostatný účet projektu Měsíční výpisy Nesmí se zrušit dřív, než dojde k finančnímu vypořádání projektu Převod prostředků z projektového na provozní účet jen v souvislosti s platbou k realizaci projektu, hromadné platby – interní doklad Pokladna Samostatná (oddělená) pokladna projektu NEMUSÍ být vedena Pokud vedena je, musí být vnitřním předpisem příjemce stanoven její limit
Projekt negeneruje příjmy Úroky z projektového účtu - odečítají se od prokazovaných výdajů v ŽoP v prioritní ose 1, v oblasti podpory 3.2 se úroky z projektového účtu od ŽoP neodečítají
Porušení rozpočtové kázně – dle zákona č. 250/2000 Sb. Neoprávněné platby z projektového účtu – ! V PpP 6 již neplatí pravidlo, že pokud jsou vráceny do 5 pracovních dnů není porušení rozpočtové kázně a nesrovnalost Refundace – osobní výdaje 5 pracovních dní předem, jinak nejdřív ve stejný den Nezpůsobilý výdaj zahrnutý v ŽoP – krácení ŽoP, příjemce je povinen neprodleně vrátit neoprávněně použité prostředky na projektový účet Přečerpání limitovaných kapitol rozpočtu při závěrečném vyúčtování – KF, NN (PpP 6, kapitola 9.3, str. 129)
Jakým způsobem postupovat
kontaktní Lucie Macnerová Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů