Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Advertisements

Etika v podnikání Business Ethics
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Politologie jako věda Politika moc
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Právo jako filozofický pojem
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Úvod do učiva občanské výchovy
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metaetika Shrnutí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Ochrana životního prostředí a ochrana přírody v ČR Tematická oblast:Ekologie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Trestní právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
Název prezentace (DUMu): Buňky
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Mgr. Rostislav Navláčil 14. Kriminalita páchaná na dětech
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Rostislav Navláčil 11. Vznik a podstata práva Občanská nauka
Název prezentace (DUMu):
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
PRÁVO, PRÁVNÍ NAUKA - úvod
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Záměrem výukového materiálů s názvem Etika, základní etické pojmy je poskytnout a upevnit znalosti z oblasti etiky, morálky a etického myšlení člověka. Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka

Etika jako věda Etika vznikla v antickém Řecku, a to nejprve jako součást filozofie. Etika je filozofickou disciplínou, jejímž předmětem je morálka. Etika stanovuje „Co má být“, co je žádoucí z hlediska dobra, spravedlnosti a podobně.

Směry etiky Analytická etika: zabývá se logickým zkoumáním jazyka morálky s cílem objasnit význam základních mravních pojmů, a také a také logickou správnost etických soudů (cíle lidského života, mravní hodnoty, mravní soudy, morální jednání) zabývá se logickým zkoumáním jazyka morálky s cílem objasnit význam základních mravních pojmů, a také a také logickou správnost etických soudů (cíle lidského života, mravní hodnoty, mravní soudy, morální jednání)

Existencialistická etika: existence je podstatou člověka, to znamená, že člověk není dán předem, ale tvoří sám sebe, ve své svobodě, je odpovědný za své jednání existence je podstatou člověka, to znamená, že člověk není dán předem, ale tvoří sám sebe, ve své svobodě, je odpovědný za své jednání

Základní etické pojmy Morálka: soubor představ sdílených v určité společnosti a době soubor představ sdílených v určité společnosti a době chování a myšlení člověka i lidských skupin chování a myšlení člověka i lidských skupin

Dobro: souhrnný pojem pro všechno prospěšné a hodnotné, nejvyšší mravní ideál souhrnný pojem pro všechno prospěšné a hodnotné, nejvyšší mravní ideálMravy: dané společností nebo skupiny jsou obvykle vzorce chování. Mrav označuje to, jak jsou členové určitého společenství zvyklí jednat, jak se obvykle chovají dané společností nebo skupiny jsou obvykle vzorce chování. Mrav označuje to, jak jsou členové určitého společenství zvyklí jednat, jak se obvykle chovají

Morální norma: je požadované pravidlo jednání, jako je třeba nepokradeš, nezabiješ je požadované pravidlo jednání, jako je třeba nepokradeš, nezabiješ Morální hodnoty: jsou ideální cíle lidského jednání, nejvyšší pozitivní hodnota bude dobro, spravedlnost jsou ideální cíle lidského jednání, nejvyšší pozitivní hodnota bude dobro, spravedlnost

Svoboda: je nutnou podmínkou i hodnotou k naplnění morálních cílů. Svoboda je chápána v ideálním případě jako soužití rovnoprávných individuí společně rozhodujících a chránících soukromí jednotlivce. je nutnou podmínkou i hodnotou k naplnění morálních cílů. Svoboda je chápána v ideálním případě jako soužití rovnoprávných individuí společně rozhodujících a chránících soukromí jednotlivce.

Svobodná vůle: možnost přát si co chceš možnost přát si co chceš Morální odpovědnost: za každé své rozhodnutí, byť učiněné pod nátlakem, neseme morální zodpovědnost za každé své rozhodnutí, byť učiněné pod nátlakem, neseme morální zodpovědnost

Kolektivní vina: je zvláštním případem morální odpovědností, v jejímž rámci jsme odpovědnými i za to, co jsme přímo neudělali a nerozhodli. Vinu je možno odčinit novými pozitivními skutky. Otázky viny a zásluhy nás přivádějí k otázce svědomí. je zvláštním případem morální odpovědností, v jejímž rámci jsme odpovědnými i za to, co jsme přímo neudělali a nerozhodli. Vinu je možno odčinit novými pozitivními skutky. Otázky viny a zásluhy nás přivádějí k otázce svědomí.

Svědomí: jakýsi „vnitřní hlas“, který jako by hodnotil jednání člověka. Svědomí je vědění o sobě jako o bytosti, která volí své jednání mezi dobrem a zlem. Tyto volby však nejsou vždy v souladu s tím, co člověk považuje za dobré, a to buď proto, že podlehl vnějšímu nátlaku, nebo proto, že podlehl vnitřním protikladným přáním. Uvědomění si tohoto rozporu pociťujeme jako výčitky svědomí. jakýsi „vnitřní hlas“, který jako by hodnotil jednání člověka. Svědomí je vědění o sobě jako o bytosti, která volí své jednání mezi dobrem a zlem. Tyto volby však nejsou vždy v souladu s tím, co člověk považuje za dobré, a to buď proto, že podlehl vnějšímu nátlaku, nebo proto, že podlehl vnitřním protikladným přáním. Uvědomění si tohoto rozporu pociťujeme jako výčitky svědomí.

Současné vývojové směry Sociobiologie: zkoumá vývoj lidského druhu jako skupinově žijícího živočicha a ptá se, jaké vzorce chování máme vrozeny, co je nám jako lidem vnitřně vlastní, jaké modely vzájemného chování a vzájemných vztahů jsou nám vrozeny zkoumá vývoj lidského druhu jako skupinově žijícího živočicha a ptá se, jaké vzorce chování máme vrozeny, co je nám jako lidem vnitřně vlastní, jaké modely vzájemného chování a vzájemných vztahů jsou nám vrozeny

Evoluční psychologie: jejím cílem je zkoumání psychického vybavení již našich evolučních předchůdců, a to v závislosti na přírodním prostředí a podmínkách soužití ve skupině jejím cílem je zkoumání psychického vybavení již našich evolučních předchůdců, a to v závislosti na přírodním prostředí a podmínkách soužití ve skupině

Ekologická (environmentální) etika: zkoumá krizový vztah lidské společnosti a přírody jako morální problém a lze ji rozdělit na dva směry a to na biocentrickou etiku (nejvyšší hodnotou je život, jehož je lidský druh pouhou součástí) a antropocentrickou etiku (nejvyšší hodnotou je člověk, který je závislý na přírodě) zkoumá krizový vztah lidské společnosti a přírody jako morální problém a lze ji rozdělit na dva směry a to na biocentrickou etiku (nejvyšší hodnotou je život, jehož je lidský druh pouhou součástí) a antropocentrickou etiku (nejvyšší hodnotou je člověk, který je závislý na přírodě)

Sociální etika: zkoumá spravedlnost společenských institucí zkoumá spravedlnost společenských institucí Politická etika: zkoumá politické uspořádání společnosti a politický život. Jejím výchozím předpokladem je, že existuje nějaké obecné dobro, o jehož uskutečnění by měla politika usilovat zkoumá politické uspořádání společnosti a politický život. Jejím výchozím předpokladem je, že existuje nějaké obecné dobro, o jehož uskutečnění by měla politika usilovat

Bioetika: řeší otázky spojené s rozvojem biologických věd, genetických manipulací, klonováním řeší otázky spojené s rozvojem biologických věd, genetických manipulací, klonováním Lékařská etika: jedná se zejména o vztah lékaře a pacienta jedná se zejména o vztah lékaře a pacienta

Otázky a úkoly Co je předmětem etiky Co je předmětem etiky Uveď a vysvětli některé základní etické pojmy Uveď a vysvětli některé základní etické pojmy Jaké znáš současné vývojové směry etiky Jaké znáš současné vývojové směry etiky

Zdroje pro textovou část EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 DIDAKTIS 2004 ISBN: ISBN: PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. Praha: 1994 Praha: 1994 ISBN: ISBN: