MÁK SETÝ.  ŘÍŠE: rostliny  PODŘÍŠE: vyšší rostliny  ODDĚLENÍ: krytosemenné  TŘÍDA: vyšší dvouděložné  ŘÁD: pryskyřníkové  ČELEĎ: mákovité  ROD:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Léčivý i nebezpečný Mák setý Papaver somniferum Silvie Ublanská, Zdravotně sociální fakulta JU České Budějovice, 2. ART.
Advertisements

Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Poaceae (trávy) Tomáš Benda Hana Voběrková Kateřina Tomášková QA 2013/2014.
  Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život"  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 28.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_69 Vzdělávací.
ALKALOIDY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_26.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_33_Přírodopis 7.ročník_Mákovité Téma: Mákovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Rostliny z našeho okolí Přírodní společenstvo Na louce.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Hvězdnicovité (Asteraceae)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_PŘBOT.18 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_19- Kočka domácí Přírodověda - 4. ročník
Osová a Středová souměrnost v Přírodě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Další jižní ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Virginský tabák Sadil,Fadrný,Mazal.
Prezentace – výklad učiva
Tato prezentace byla vytvořena
Lilek potměchuť Simona Hrochová,Klára Krejčí,
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Slunečnice.
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Poměr v základním tvaru.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Prezentace – výklad učiva
% % PROCENTA PŘEHLED UČIVA Milan Hanuš DOC PDF
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Manufaktury a první stroje
Základní statistické pojmy
KRYSTALICKÉ A AMORFNÍ LÁTKY
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Poměr v základním tvaru.
Neživá příroda - vzduch
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Oddělení: Krytosemenné rostliny
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Atlas olejnatých rostlin
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

MÁK SETÝ

 ŘÍŠE: rostliny  PODŘÍŠE: vyšší rostliny  ODDĚLENÍ: krytosemenné  TŘÍDA: vyšší dvouděložné  ŘÁD: pryskyřníkové  ČELEĎ: mákovité  ROD: mák

Popis  jednoletá rostlina  výška: cm  listy: přisedlé, podlouhlé a zubaté  květní stopky: dlouhé, chlupaté  květy: až 10 cm v průměru  blizna: 28 laloků

 dva páry korunních lístků: bílé, růžové, červené nebo fialové barvy s černohnědou skvrnou, které často opadávají  zralá makovice je světle šedá, 3-5 cm v průměru  semena drobná, bílá, namodralá nebo černá, silně olejnatá  kvete v červnu až srpnu

Využití  většina produkce je určena pro potravinářství  makové pečivo  výroba olejů  makovina(makovice) je využívána také ve farmacii

Historie  mák je využíván několik tisíc let  začal se pěstovat už v 6. tisíciletí př.n.l. v oblasti Středomoří a o tisíc let později v Mezopotámii sloužil jako zdroj opia  některé civilizace, např. Egypťané využívaly opia jako sedativa  v 9. století se dostal z oblasti Persie na území dnešní Číny, kde se později, přibližně v 18. století, stalo opium významnou silou ovlivňující společnost

Výskyt  Evropa, Chudé asijské státy (Laos,Afgánistán)  Česká republika patří ve světovém měřítku k nejvýznamnějším pěstitelským zemím máku  v některých státech je jeho pěstování zakázano,kvuli obsaženému opiu uvnitř nezralé makovice  pěstování máku na větších plochách musí být schváleno úřady  kontroluje se také množství sklizené makoviny a způsoby jejich využití

Složení  oleje- z 40 až 60%  kyseliny: kyselina linolová, stearová, palmitová  bílkoviny a řada stopových prvků (vápník, hořčík, fosfor, draslík, sodík)  Alkaloidy- přítomno okolo 30, z nichž nejdůležitější je morfin, kodein, thebain (=alkaloidy morfinového čili fenanthrenového typu)  mléčnice- produkující opium  Z jedné makovice lze získat cca 0,2 g opia, nezralá makovice bez semen obsahuje cca 0,3% alkaloidů

Opium  Všechny části rostliny protkané mléčnicemi (tj. stonek, listy a nezralé makovice) jsou prudce jedovaté  opium z asi 75% obsahuje látky typické pro mléčné šťávy, tj. sliz, kaučuk, pryskyřice, bílkoviny, vosk, enzymy a ze zbývajících 25% obsahuje alkaloidy a organické kyseliny  opium se získává nařezáváním nezralých makovic a následným sběrem mléka (latexu), které na vzduchu tuhne a hnědne

Zajímavosti  k vyprodukování 1 kg opia je třeba naříznout a druhý den seškrábnout až makovic  měřitelné množství je i v potravinářském máku a už požití několika makových koláčů může mít za následek pozitivní test na opiáty a případně ztrátu řidičského průkazu při silniční kontrole  ve Spojených arabských emirátech byl uvězněn turista, na jehož oblečení byly na letišti odhaleny zrnka máku z pečiva, které posnídal doma před cestou

Vypracovali  Tereza Pečinková  Monika Michalíková  Denisa Hejtmánková  Anna Vytřísalová  Martin Michalík

Zdroje   mak-sety.html mak-sety.html  legalizace.cz/cs/articles/detail/400-opium- odvracena-tvar-maku legalizace.cz/cs/articles/detail/400-opium- odvracena-tvar-maku  Obrázky-