ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_35
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SLOH ‒ úvaha.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Veronika Vaňousová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: SLOH - ÚVAHA AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_31_KM

Anotace: Cílová skupina: Prezentace vytvořena k učivu 8. ročníku. Téma: Úvaha Cíl: Sestavování úvah s ohledem na zkušenosti a znalosti žáků. Pomůcky: psací potřeby, slohový sešit, Pravidla českého pravopisu Klíčová slova: ustálené fráze, řečnické otázky, obrazná vyjádření, myšlenková mapa, syntéza, úvodník, reportáž, komentář, slova citově neutrální, expresivní slova, archaismy, neologismy, esej Pilotáž: Úvahu žáci základní školy již prakticky znají, neboť se vyjadřují o svých plánech do budoucna, přemýšlejí a mluví o budoucím studiu a povolání, o svých zájmech, uvažují o svém postavení v rodině, mezi spolužáky. Žáci ocenili příklady stylistických prostředků, ukázky jazykových prostředků. Při sestavování úvah se spokojíme s úvahami nenáročnými, omezíme se na okruh nejbližších žákových zájmů a zkušeností.

SLOHOVÝ ÚTVAR ÚVAHA nejnáročnější slohový postup zamyšlení osvětluje a hodnotí problém navrhuje řešení závěry – fakta, logické vyvozování subjektivní vyjádření argumenty pro a proti závěr – syntéza – východisko

STYLISTICKÉ PROSTŘEDKY pouze spisovný jazyk úvod - ustálené fráze stať - řečnické otázky - obrazná vyjádření závěr - autorův pohled, syntéza

Položme si otázku…….. Zamysleme se nad tím…….. Je důležité si uvědomit……. Je to však možné? Máme se zabývat právě tím? Kde je jádro problému? s trochou dobré vůle, za cenu velkých obětí, s vypětím všech sil Ustálené fráze Řečnické otázky Obrazná vyjádření

SLOVNÍ ZÁSOBA ÚVAHY přesný, vyspělý, zdařilý, potřebný vhodně, vysoko, důkladně, povrchně stabilně, pevně epocha renesance, vzdělání mládeže, kultura odívání, úpadek, vzestup, pád ocenit, hodnotit, zaujmout, vytknout, nezapomenout ADJEKTIVA ADVERBIA SUBSTANTIVA VERBA

MLUVÍME O ÚVAZE Publicistické ► úvodník (politická úvaha) ► reportáž (např. ze sociální oblasti) ► komentář (kratší hodnotící úvaha) Vědecké - úvaha o problému, jevu, objevu ♦ citově neutrální slova Umělecké - součástí autorské řeči - uvažování, vysvětlování, zdůvodňování - umělecké jazykové prostředky ♦ expresivní slova ♦ archaismy ♦ neologismy

ESEJ (mužský i ženský rod) svébytný druh úvahy úvaha na odborné téma téma např. filozofické, literární, estetické vyjádření živé, obrazné, expresivní, subjektivní snaha ovlivnit čtenáře např. eseje Václava Havla

Pracovní list 1 Použijte ve větách tyto výrazy při velké píli přes vynaloženou námahu s trochou dobré vůle i za cenu velkých obětí třást se zlostí pro společný úspěch

Pracovní list 2 Upravte tato vyjádření Navštěvuje nebo se stýká s lidmi z televize. Tuto i jiné obdobné povinnosti plní svědomitě. Někteří se spokojí s tím, když si přečtou poslední stránku novin. Nemohu pochopit, jak všechnu práci vykonává s úsměvem. Usilujeme o to, abychom dosáhli vyměřeného cíle.

Pracovní list 3 Nahraďte nevhodně užité výrazy Neopomeňte doma slovníčky. Nebudu se o tom dále rozvádět. Musíme si zodpovědět na dvě otázky. Předložte občanské průkazy a pak můžete vstoupit. Nejbezpečnější je koupání v rybníce stabilně hlubokém. Radost vybouchla mezi námi.

Činnostní učení Vyberte si témata ústní úvahy Čím je mi kniha, divadlo, film, televize, sport Čím bych chtěl být a proč Význam lidského zdraví pro jednotlivce a společnost

Činnostní učení S kritickým zaměřením zpracujte úvahu Naše třída před zrcadlem Sportovní divák Hromadná doprava a cestující Jaký bych nechtěl být Vyberte si jedno z témat

Činnostní učení Úvaha Krásné věci kolem nás Svačina v koši (Úvaha o plýtvání potravin) Mám problémy s … (např. s matematikou, s rodiči, s tloušťkou, se svou výškou) „Ach, ta dnešní mládež!“ Hrdinství všedního dne Jaké je to za tím hraničním kamenem (zachyťte zvláštnosti a odlišnosti způsobu života v jiné zemi) Monolog zvířete (např. lva, opice, hrocha …vyjádřete jeho názor na návštěvníky ZOO nebo na život zvířete v zajetí)

Činnostní učení Pokuste se o úvahu na téma některého z výroků Mírná řeč láme hněv. Bez přátelství nestojí život za nic. O špatnou náladu se zlomí každý vtip a šprým. Spíš zemřít než důvěru zklamat.

Činnostní učení Úvaha Vyberte si některé české přísloví a zpracujte na ně úvahu. Kdo chce, vypracuje úvahu na vlastní téma.

Zdroje: Vlastní tvorba Styblík, V. a kol.: ČESKÝ JAZYK PRO 8. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY. Praha, SPN, ISBN Krausová, Y. ; Pašková, Z.: ČESKÝ JAZYK 8., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň, Fraus, ISBN