Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_39_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma:Rozvoj kultury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová; Datum: Název:
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_20_ Dalekohledy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
I. Literární exkurze II. Sout ěž e III. Projekt Mladé fronty Dnes IV. Č tená ř ské dílny V. Literární ve č ery.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Kultura středověku.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Romantismus.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
RUDOLF II..
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Renesance v českých zemích
VY_32_INOVACE_D8.11 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vznik česky psané literatury
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Renesance a humanismus v Čechách
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Anotace: Klíčová slova:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-14_Křížové výpravy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vláda prvních Habsburků
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Literatura období renesance
EVROPA 11. STOLETÍ.
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Knihtisk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Renesance.
Knihy ve středověku.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_39_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Rozvoj kultury a vzdělanosti v 16. století Anotace: Výkladová prezentace Datum:

Výkladová prezentace

 U kořenů rozvoje vzdělanosti v 16. století stál vynález mechanického tiskařského stroje s pohyblivými literami Johanna Gutenberga v polovině 15. století.  Knihy vytisknuté do konce 15. století jsou označovány jako prvotisky (inkunábule) a jsou velmi vzácné.  Knihtisk otevřel cestu ke vzdělanosti mnohem více lidem. Knihy byly mnohem levnější nové informace se rychle šířily.

Kronika trajánská Jeden z našich nejstarších prvotisků, byla vydaná patrně roku 1468 nebo o málo později.

 školy městské - zajišťovaly vzdělání pro děti obchodníků a řemeslníků  školy klášterní  gymnázia  university  domácí výuka - pro děti ze šlechtických rodin nebo i dětí ze zámožných měšťanských  domácí učitelé (preceptoři) měli vysokoškolské vzdělání

 Je považováno za samozřejmé.  Chlapci a někdy dokonce i dívky jsou vzděláváni domácími učiteli.  Mladí šlechtici navštěvují universitu.  Je zvykem cestovat za vzděláním i na university do Německa nebo Itálie.  Mladí šlechtici cestují také za poznáním do cizích zemí – do Itálie, do Svaté země, do Německa, Anglie, Španělska.

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Roku 1598 cestoval spolu s Heřmanem Černínem z Chudenic do Itálie, cestoval po Středomoří a navštívili i Palestinu a Egypt.

Rytina z cestopisu Putování aneb cesta z Království českého do Benátek a odtud po moři do země Svaté, země judské a dále do Egypta

Chrám Božího hrobu v Jeruzalémě, rytina z Putování

 Levnější knihy umožnily zakládání veřejných knihoven na universitách i ve městech i knihoven soukromých.  V renesanční knihovně bychom našli učebnice mapy odborné spisy cestopisy beletrii – kroniky, rytířské příběhy, poezii náboženskou literaturu překlady děl z jiných jazyků

 Jan Dubravius – O rybníkářství  Jiří Agricola – Dvanáct knih o hornictví a hutnictví  Jošt z Rožmberka – knížka o štěpování  Tadeáš Hájek z Hájku – herbář, jinak bylinář  Ondřej Klatovský – Nové knížky vo počtech na cifry a liny  Jan Blahoslav – Gramatika česká – Česká historie (latinsky psaná)  Oldřich Prefát z Vlkanova – Cesta z Prahy do Benátek a odtud po moři do Palestiny

Jiří Agricola – Dvanáct knih o hornictví a hutnictví Titulní list spisu

 Astronomie zaznamenala největší pokrok ze všech přírodním věd:  Mikuláš Koperník – vytvořil heliocentrickou soustavu, kde Slunce je středem vesmíru a kolem něho obíhají planety včetně Země.  Galileo Galiei – obhajoval Koperníkovo učení, inkvizice ho však donutila jeho názory odvolat. Jako první pozoroval krátery na Měsíci dalekohledem.  Tycho de Brahe – působil na dvoře Rudolfa II. Spolupracoval s Keplerem. Provedl mnoho přesných astronomických pozorování.  Jan Kepler – formuloval zákony o pohybu planet kolem Slunce. 

Mikuláš Koperník a heliocentrická soustava zobrazená na základě jeho učení

 K ší ř ení knih v 16. století v Č echách p ř isp ě li i majitelé tiskáren a vydavatelé:  Ji ř í Melantrich z Aventina – vydal tzv. Melantrichovu bibli a mnoho dalších knih domácích i cizích autor ů  Daniel Adam z Veleslavína – jeho ze ť, pokra č oval v jeho práci

Melantrichova bible Titulní strana

Jiří Melantrich z Aventina na výřezu z titulní strany Melantrichovy bible z roku 1570

Tiskárna v roce 1520

Strana z Mattioliho herbáře a rytina z knihy Práva a zřízení zemská Českého království od Vřesovce z Vřesové z roku 1564 Obě knihy vydala Melantrichova tiskárna Strana z Mattioliho herbáře a rytina z knihy Práva a zřízení zemská Českého království od Vřesovce z Vřesové z roku 1564 Obě knihy vydala Melantrichova tiskárna

Tiskárna Jednoty bratrské v Kralicích na Moravě vydala nejcennější vydání bible v 16. století, tzv. Bibli kralickou Text bible je překlad přímo z hebrejštiny, aramejštiny a řečtiny. Je doplněna rozsáhlými komentáři k textu, proto vyšla v šesti svazcích. Překlad Bible kralické je považován za doklad vysoké úrovně renesanční češtiny.

 Vznikaly stálé hudební soubory na zámcích, např. na rožmberských sídlech.  Na Pražském hradě vznikla císařská kapela.  Hudbu se provozovala v kostelech a tradici husitského chorálu rozvíjela literátská bratrstva.  Tiskem vycházely záznamy hudebních děl i kancionály.

Adam Michna z Otradovic: Česká mariánská muzika Titulní list

Kostelní sbor Výřez z titulní strany Šamotulského kancionálu Jana Blahoslava

 Humanistické myšlení přineslo mnoho nových děl, která zohledňovala nový pohled na svět.  V Anglii a později i jinde vznikaly nové školy pro studium humanitních věd.  Filosofové učenci a právníci navazují na antickou filosofii a vzdělanost.  V Anglii proslul rádce Jindřicha VIII. filosof Thomas More, autor spisu Utopie.  V Nizozemí působil Erasmus Rotterdamský, autor satirického spisu Chvála bláznovství.  V Čechách vynikal všestranným dílem biskup Jednoty bratrské Jan Blahoslav a právník Viktorin Kornel ze Všehrd.

 Nový umělecký směr, který se v malířství, ale takém v sochařství a architektuře objevil v 2. polovině 16. století.  Projevuje se dokonalostí malířské techniky a zaměřením na detail.  V Čechách se objevil manýrismus na dvoře Rudolfa II., kde působili slavní malíři Adrien de Vries a Guiseppe Arcimboldo.

Alegorický portrét Rudolfa II. namaloval malíř Giuseppe Arcimboldo

Giuseppe Arcimboldo: alegorie Podzimu

 Snímek 4: Kronika trajánská 9_1468.gif/359px-Str%C3%A1nka_z_Kroniky_trojansk%C3%A9_1468.gif 9_1468.gif/359px-Str%C3%A1nka_z_Kroniky_trojansk%C3%A9_1468.gif  Snímek 7: Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic.  Snímek 8: Jeruzalém. Jeruzal%C3%A9m.png/800px-Jan_Willenberg_-_Jeruzal%C3%A9m.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6d/Jan_Willenberg_- Jeruzal%C3%A9m.png/800px-Jan_Willenberg_-_Jeruzal%C3%A9m.png  Snímek 9: Chrám Božího hrobu. Chr%C3%A1m_bo%C5%BE%C3%ADho_hrobu.png/800px-Jan_Willenberg_- Chr%C3%A1m_bo%C5%BE%C3%ADho_hrobu.png Chr%C3%A1m_bo%C5%BE%C3%ADho_hrobu.png/800px-Jan_Willenberg_- Chr%C3%A1m_bo%C5%BE%C3%ADho_hrobu.png  Snímek12: Agricola.  Snímek 14: Mikuláš Koperník. Nikolaus_Kopernikus.jpg Nikolaus_Kopernikus.jpg Heliocentrická soustava. opernicani.jpg/671px-1660_engraving_Scenographia_Systematis_Copernicani.jpg opernicani.jpg/671px-1660_engraving_Scenographia_Systematis_Copernicani.jpg  Snímek 16: Melantrichova bible. Melantrich16b.jpg Melantrich16b.jpg

 Snímek 17: Jiří Melantrich z Aventina.  Snímek 18Tiskárna.  Snímek 19: Mattioliho Herbář neboli bylinář z roku Práva a zřízení zemská Českého království.  Snímek 22: Bible kralická. Bible_Kralicka.JPG Bible_Kralicka.JPG  Snímek 22: 4eská mariánská muzika. Adam Michna z Otradovic. -Michna_Ceska_maryanska_muzyka.jpg -Michna_Ceska_maryanska_muzyka.jpg  Snímek 23: Šamotulský kancionál. Jan Blahoslav.  Snímek 26: Rudolf II. Arcimboldo Arcimboldovertemnus.jpeg Arcimboldovertemnus.jpeg  Snímek 27: Podzim.. Arcimboldo. Autumn%2C_1573.jpg/496px-Giuseppe_Arcimboldo_-_Autumn%2C_1573.jpg Autumn%2C_1573.jpg/496px-Giuseppe_Arcimboldo_-_Autumn%2C_1573.jpg  Snímek