Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Po absolvování semináře bude student schopen: 1.Zhodnotit učebnici přírodopisu z hlediska didaktické vybavenosti 2.Určit metodu výuky použitou v hodině přírodopisu 3.Využít v hodině přírodopisu různé metody výuky 4.Charakterizovat jednotlivé typy testových úloh 5.Určit typ testové úlohy 6.Zhodnotit výhody a nevýhody použití konkrétní úlohy v testu 7.Vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi baterií učebních úloh a pracovním listem 8.Sestavit baterii učebních úloh 9.Shrnout zásady použití učebních úloh v pracovním listu. 10.Shrnout zásady použití učebních úloh v didaktickém testu. 11. Navrhnout a ohodnotit didaktický test 12. Navrhnout aktivizační metodu výuky vhodnou pro hodinu přírodopisu
Organizace semináře z didaktiky přírodopisu 2 Časová dotace: 1 h Počet kreditů: 1 Absence: 1 tolerovaná Ukončení: zápočet Výuka: 3 seminární skupiny (max 8 studentů) Náplň: vytváření materiálů do výuky (procvičení teorie z přednášky) Pondělí 8:25-9:10, 11:10 – 11:55, 12:05 – 12:50 Je třeba navštěvovat svou seminární skupinu
Podmínky udělení zápočtu I. docházka – tolerovaná je 1 absence II. Receptář začínajícího učitele - obsahuje 6 dílčích úloh - k účasti na testu z didaktiky přírodopisu 2 (přednáška) je třeba je mít uznané! III. mikrovýstup (pedagogická etuda) – demonstrace výukové metody na tématu vybrané rostlinné čeledi
II. Receptář začínajícího učitele (2.část) Samostatně vypracované úkoly 1)Zhodnocení přírodopisné učebnice 2)Typologie učebních úloh s příklady 3)Baterie učebních úloh 4)Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) 5)Pracovní list 6)Návrh aktivizační metody pro konkrétního hodinu přírodopisu
III. Mikrovýstup (pedagogická etuda) demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi vyprávění vysvětlování výklad instruktáž práce s prac. listem rozhovor vyvozovací pozorování pokus Demonstrace a další Klasické metody brainstroming snowballing návštěvníci I.N.S.E-R.T. pětilístek kolečka kartičková metoda didaktická hra AZ-kvíz Riskuj Kufr a další Aktivizující metody
pojem HETEROSTYLIE Např. prvosenkovité - vysvětlování Zdroj: Zdroj:
Odlišení prvosenky jarní a prvosenky vyšší Např. prvosenkovité - pozorování
popis modelové rostliny vysvětlování principu tvorby květního vzorce/diagramu (sestavení květního vzorce/diagramu) pozorování zástupců čeledi Atd. Náměty na další metody na příkladu čeledi prvosenkovité Každý mikrovýstup by měl být na min Vaši kolegové budou představovat žáky Je třeba zajistit materiál na mikrovýstup Mikrovýstupy budou nahrávány na kameru a následně rozebírány v semináři z didaktiky přírodopisu
Předběžné rozvržení seminářů od do – úvodní seminář – hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice 7.3. – výsledky hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice – učební úlohy – definice, zásady použití učební úlohy – tvorba baterie učebních úloh 4.4. – učební úlohy – tvorba pracovního listu – Didaktický test jeho tvorba a hodnocení – aktivizační metoda – aktivizační metoda 2.5. – mikrovýstupy – 2 studenti/tky 9.5. – mikrovýstupy – 3 studenti/tky – mikrovýstupy – 3 studenti/tky
o lyon.fr/ressources/Biodiversite/Documents/la-plante-du- mois/la-primevere-une-des-premieres-fleurs-du- printemps/images/Primevere_officinale- fleurs_longistylee_et_brevistylee.jpg?lang=fr kompakt/bestaeubung/ kompakt/bestaeubung/1438 Použité zdroje