Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Struktura prezentace 1.Veřejná podpora 2.Služby obecného hospodářského zájmu 3.Sociální služby jako SOHZ (SGEI) 4.Podpora malého rozsahu v rámci SOHZ (SGEI)
I. Veřejná podpora
Co je veřejná podpora ? Veřejné zdroje Zvýhodnění Narušení hospodářské soutěže Ovlivnění obchodu mezi členskými státy
Veřejná podpora 1.Zdroje 2.Vymezení pojmu podnik 3.Ovlivnění obchodu mezi členskými státy 4.Narušení hospodářské soutěže 5.Princip soukromého věřitele (investora)
Veřejná podpora Není protiplnění Existuje výhoda Rozhoduje EK Menší formalismus Př. prodej pod cenou Veřejné zakázky Je protiplnění Není výhoda Rozhoduje ÚOHS Větší formalismus Př. zhotovení stavby
Veřejná podpora z. 215/2004 Sb. n. 659/99 notifikuje se skrze ÚOHS –notifikační formulář –žádosti o informace Veřejné zakázky z. 137/2006 vše řeší poskytovatel přezkum ÚOHS inf. systém VZ –oznámení zad. řízení –výsledek zad. řízení
VZ zpravidla eliminuje přítomnost VP - chybí znak zvýhodnění Problematický je nákup plnění, které poskytovatel nepotřebuje Riziko navracení dotací při porušení zákona o VZ
II. Služby obecného hospodářského zájmu
Altmark 2004 Rozhodnutí, rámec, sdělení 2012 Výše kompenzace Výpočet kompenzace Pověření VZ nebo podmínka dobře řízeného podniku
Služby obecného hospodářského zájmu SOHZVeřejná podpora účel platby veřejných prostředkůkompenzacepodpora základní právní úpravačl. 16 a 106 Smlouvy* čl. 107 až 109 Smlouvy definujeposkytovatel členský stát Evropská komise obecně zakázanáne*ano povinnost notifikace EKne*ano možnost poskytnoutihned*po schválení EK * za předpokladu splnění podmínek rozhodnutí Altmark
Služby obecného hospodářského zájmu jsou splněny podmínky rozhodnutí Altmark? anone jedná se o VP?neVP základní právní úprava AltmarkRozhodnutíRámed povinnost notifikace EK? nenenenotifikace možnost poskytnout?ihned po schválení EK
Služby obecného hospodářského zájmu Služby obecného hos. zájmu : 1.Hodnocení kvality 2.Udržitelnost 3.Přiměřený zisk 4.Cena je předem daná 5.Veřejné zdroje Veřejné zakázky: 1.Hodnocení ceny 2.Hodnocení kritérií kvality 3.Hodnocení ekonomických kritérií 4.Časovost 5.Veřejné zdroje
III. Sociální služby jako SOHZ (SGEI)
Služby obecného zájmu Služby obecného hospodářského zájmu Sociální služby
Sociální služby jako SOHZ (SGEI) 2 právní studie MPSV Oponentské posudky Financování sociálních služeb Návrhy řešení Registry služeb Nezávislý regulátor
Sociální služby jako SOHZ (SGEI) Kde existuje hranice mezi hospodářskou a nehospodářskou činností sociálních zařízení Není rozhodná právní forma organizace poskytující sociální službu
IV. Podpora malého rozsahu v rámci SOHZ (SGEI)
Podpora malého rozsahu de minimis v oblasti služeb obecného hospodářského zájmu je dle Nařízení komise č. 360/ tis. €
Podpora malého rozsahu v rámci SOHZ (SGEI) 1.Jsou-li splněny podmínky nařízení je opatření vyňato z oznamovací povinnosti komisi (neplatí pro zemědělce) tis. € za tři roky 3.Musí jít o tvz. transparentní podporu (neexistence hodnocení rizik) 4.Překročení limitu – nutno hledat jinou cestu 5.Zákaz kumulace s jinou státní podporou 6.Lze kumulovat obecnou a zvláštní podporu malého rozsahu max. do výše 500 tis.€
Děkuji za pozornost