Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0301 Tento.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zemědělství – 1. část.
Advertisements

KOMPLEXNÍ PRŮZKUM PŮD (KPP).
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Půdy:.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
KLASIFIKACE A CHARAKTERISTIKY STAVU ZEMIN
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Katedra pedologie a ochrany půd
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Bonitovaná půdně ekologická jednotka
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
POVRCH ZEMĚ SE MĚNÍ ZVĚTRÁVÁNÍ.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
* Sopky v České republice * Typy a druhy vrás * Zvětrávání
Způsob zhutňování je ovlivněn těmito faktory:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedologie pro zahradníky
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Půda skupina č. 5 Macháčková, Pavlíková, Galočíková, Konečná, Stoklasová.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
Půda skupina č. 2 Chřibková, Brandýsová, Štrohalmová, Kuková, Korphová.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Půda skupina č. 1 Berek Matěj, Humplík Lukáš, Sýkora Štěpán, Kupková Pavlína.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Tošková, Jakschová Proske, Bednarz
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Návrh složení cementového betonu.
PŮDOZNALSTVÍ.
Hydraulika podzemních vod
Půdy, pedologie, pedogeografie
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
KPG Zrnitost půdy Katedra pedologie a geologie Význam  vliv na zvětrávání a půdotvorný proces  jemnozrnné substráty zvětrávají snáze a rychleji než hrubozrnné.
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky)
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Metodika výzkumu půd.
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 GS01 Nauka o krajině Fyzikální a chemické vlastnosti půd

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 2 GS01 Nauka o krajině Půda – polydisperzní systém Hrubé disperze ≥ 1 µm Koloidní disperze 1 nano až 1 mikro Analytické disperze ≤ 1 µm Disperzním prostředím je tuhá fáze Tvary částic: Hrubé - kulové Jemné – diskové, šupinkové, tyčinkové Jemné částečky se dotýkají až ¾ povrchu, kulové se dotýkají bodově Fyzikální a mechanické vlastnosti půdy

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 3 GS01 Nauka o krajině Zrnitost půdy - význam vliv na zvětrávání a půdotvorný proces  jemnozrnné substráty zvětrávají snáze a rychleji než hrubozrnné  poměr hrubých nekapilárních a jemných pórů ovlivňuje dynamiku půdní vody přesycení srážkovou vodou nad nepropustnými vrstvami vede k procesu oglejení  proudění vody půdním profilem může vést k proplavování koloidních částic do hlubšího horizontu, kde se hromadí a půdní profil se takzvaně texturně diferencuje na lehčí eluviální (ochuzený) a těžší obohacený illuviální horizont  vliv na biologickou činnost půdy  půdy těžší (s jemnozrnnou strukturou) → nedostatek O 2 → méně biologicky činné → převládají anaerobní transformace organických látek a při trvalém převlhčení dochází k rašelinění  půdy písčité (s hrubozrnnou strukturou) → nadbytek O 2 v půdním vzduchu → biologicky velmi činné; převládá mineralizace látek  vliv na tepelný režim půd  půdy písčité – jsou záhřevné  půdy těžší – jílovité – chladné → zpoždění jarních prací  vliv na technologické vlastnosti  adheze a koheze (přilnavost a soudržnost) → zpracovatelnost půdy  stanoviště rostlin  půdy písčité / půdy těžší → stepi / vlhkomilná společenstva

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 4 GS01 Nauka o krajině

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 5 GS01 Nauka o krajině Zrnitostní rozbor se provádí na jemnozemi, skelet frakce zrn větší než 2 mm Procentuální zastoupení frakcí – půdní druh Metody – přímé a nepřímé Přímé – měření jednotlivých částic, prosévání na sítech, optické metody, mikroskopy Nepřímé – využívají většinou Stokesův zákon (kulové částice) – pipetovací, hustoměrné, dekantační Výsledkem je zrnitostní křivka Zrnitostní rozbor

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 6 GS01 Nauka o krajině Plavící přístroj Dekantace

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 7 GS01 Nauka o krajině

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 8 GS01 Nauka o krajině Průměr částic [mm] Procentuální zastoupení frakcí Grevel, štěrk Sand, písekSilt, prachClay, jíl Clay % 11 Silt % 26 Sand % 63 Zrnitostní křivka 2 mm0.063 mm0.002 mm

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 9 GS01 Nauka o krajině Písek + Prach + Jíl = 100% 20 % Písek 30 % Prach 50 % Jíl Zařazení do půdního druhu  Podle Nováka I. kategorie podle Kopeckého  Podle Kopeckého s využitím Spirhanzlova klasifikátoru  Podle trojúhelníkového diagramu

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 10 GS01 Nauka o krajině Půdní druhy  Podle Nováka využívá k zařazení pouze obsah I.zrnitostní kategorie Obsah I. kategoriePojmenováníMakroskopický účinek < 0,01 mm 0-10písčitá půdaani za mokra se částice nespojují hlinitopísčitá půdačástice se za mokra spojují. nelze však vyválet hádka písčitohlinitá půdalze vyválet hádka. který se však snadno rozpadá, zemina skřípe mezi prsty hlinitá půdalze vyválet hádka jílovitohlinitá půdapo stisknutí vlhké zeminy lesk, mastnost prstú hlinitojílovitá půdasilná mastnost, lepkavost nad 75jíl nebo prchlicevysoká mastnost, lepkavost

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 11 GS01 Nauka o krajině Struktura půdy Mikroagregáty do 0,25 mm, makroagregáty 4 kategorie struktury I.třída - stejné osy bez hran a ploch – drobtovitá, hrudovitá – humusový horizont II.třída – stejné osy, hrany a plochy – kostičkovitá, kostková, polyedrická – iluviální horizont III.třída – prodloužená svislá osa, hrany plochy – sloupcovitá, prizmatická – zasolené půdy IV.třída – prodloužené dvě osy, lístečková, deskovitá – ochuzené horizonty Struktura je ve vodě stabilní, agregáty jsou stmelené Pseudoagregáty Význam struktury – hospodaření s vodou, netvoří škralup, difuze plynů

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 12 GS01 Nauka o krajině Další fyzikální vlastnosti půd Pórovitost půdy - objem pórů k celkovému objemu půdy Měrná hmotnost – hmotnost zrn půdy k jejich objemu Objemová hmotnost – hmotnost vysušené půdy k jejímu objemu Koheze a adheze – orební odpor, vnitřní tření, přilnavost Půdní voda – vlhkost Sací tlak a hydrolimity

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 13 GS01 Nauka o krajině Chemické vlastnosti půdy Základem je matečný substrát, kosmický spad a složení atmosféry Složení se dynamicky mění – sorbce, desorbce, promývání, spotřeba rostlinstvem + znečištění např. těžké kovy Si, Al, Fe, Ti, Mn, Ca, Mg, K, Na, N, S, C, O, H Půdní roztok Celkový obsah rozpuštěných látek jsou řádově setiny procent v půdách nezasolených. V zasolených půdách vzrůstá obsah rozpuštěných látek nad 0,2 %. V našich půdách se vyskytují jako převládající ionty HC0 3 -, v malém množství SO 4 2-, N0 3 -, z kationtů H +, Ca 2+, Mg 2 +, NH 4 +, K +, řidčeji Fe 3+, Al 3+. Pouze v zasolených půdách převládají většinou chloridy, sulfáty, z kationtů navíc přistupuje Na +

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 14 GS01 Nauka o krajině Bonitovaná půdně ekologická jednotka Význam číslic kódu BPEJ (5 míst) První číslice kódu BPEJ značí příslušnost ke klimatickému regionu (kódy 0 - 9). Klimatické regiony byly vyčleněny na základě podkladů ČHMŮ v Praze výhradně pro účely bonitace zemědělského půdního fondu (ZPF) a zahrnují území s přibližně shodnými klimatickými podmínkami pro růst a vývoj zemědělských plodin. V ČR bylo vymezeno celkem 10 klimatických regionů. Druhá a třetí číslice vymezuje příslušnost k určité hlavní půdní jednotce ( ). Hlavní půdní jednotka je účelové seskupení půdních forem, příbuzných ekologickými vlastnostmi, které jsou charakterizovány morfogenetickým půdním typem, subtypem, půdotvorným substrátem, zrnitostí a u některých hlavních půdních jednotek výraznou svažitostí, hloubkou půdního profilu, skeletovitostí a stupněm hydromorfismu. Čtvrtá číslice stanoví kombinaci svažitosti a expozice pozemku ke světovým stranám. Pátá číslice určuje kombinaci hloubky půdního profilu a jeho skeletovitostí.

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 15

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 16 Děkuji za pozornost.