Čeština Dnes je úterý Včera byla …. Zítra bude ….. Rabi Löw. Rabi Löw udělal Golema.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počitatelná podstatná jména
Advertisements

Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Ty, hodilo by se mi, kdybys mi mohl pomoci s jednou drobností. Hey, I could use your help with a little job.
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Present simple Questions. Form of the question How do we form the present simple question? How do we form the present simple question in case of the 3rd.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ449 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník1. ročník.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
COUNTABLE and UNCOUNTABLE NOUNS Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_107 ZŠ Jenišovice.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Czech language Our language is one of the hardest languages in the world. You don‘t believe? We will try to persuade you.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ2V Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
(a) little, (a) few málo, trochu vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_12 TÉMA:
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Typical daily meals Food in the past Jakub Jambor, Jakub Baštinec Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
Čeština Co je dnes? Dnes je úterý. Zítra bude středa. tomorrow Karel Jaromír Erben, čeříý básník (poeta), folklorista, autor Kytice (Bouque of flowers,
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Čeština Co je dnes? Dnes je … Včera byla Zítra bude ….. Karlštejn Who built this summer cottage?
FAMILY = RODINA. pes kočka sestra bratr maminka dcera tatínek syn.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Integrovaná střední škola v Semilech 28. října 607, Semily.
Čeština: 6. lekce Czech language: 6th lesson
GE - Vyšší kvalita výuky
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
Čeština: 11. lekce Czech language: 11th lesson
What do you have to think about when planning something?
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Čeština Je dnes středa?  Bruncvik.
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Datum: Projekt: Kvalitní výuka
GE - Vyšší kvalita výuky
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
PAST CONTINUOUS MINULÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Čeština Dnes je úterý Včera byla …. Zítra bude ….. Rabi Löw. Rabi Löw udělal Golema.

Procvičovaní 1 Irregular verb to be být jsi je jsem jsme jste jsou Já Ty On/ona/ono My Vy Oni/ony/ona

Irregular verb to know vědět Já Ty On/ona/ono My Vy Oni/ony/ona Víte Víme Víš Vím Ví Vědí - irregular

Kdo je to? maminka babička tatínek dědeček starší bratr mladší bratr Já, uprostřed dole Druhá zprava Second from right Druhá zprava Second from right uprostřed Druhá sleva second from left Druhá sleva second from left Třetí zleva Third from left Třetí zleva Third from left Úplně vpravo completely Úplně vpravo completely Úplně vpravo

To je Pepík (Josef) Co dělá Pepík? – Čte si knihu. – Píše domácí úkol. – Učí se. – Sedí na židli a je líný (lazy) – Zpívá a tancuje.

Co teď dělá Pepík? now Pepík… – filozofuje. – čeká na taxík. – píše textovku. – obědvá. (recall oběd) – poslouchá rádio. – hraje fotbal. – hraje volejbal.

Co zase dělá Pepíček? this time (dimunitive of Pepík) Pepíček … 1.hraje karty 2.kouří cigaretu 3.pije slivovici. 4.pije kolu. 5.spí. 6.vaří. 7.peče. 8.učí se 9.učí ve škole

Je babička doma? Co dědeček? Je maminka doma? Je tatínek doma? Je někdo doma? someone Nikdo není doma. no one Všichni jsou pryč. (lit. all people=everyone)

Guessing To je Beník a Micinka. Beník je pes. Micinka je kočka. …….. (probably) – je kamarádi – jsem kamarádi – jsou kamarádi

Pilulky (pills) Dědeček bere pilulky. takes Babička taky bere pilulky. Dědeček ani babička nemiluje pilulky. Nor not love  Říkají, “Bléé!” Bere, miluje – which verb type?

Možná je to pravda. Maybe ……. truth You will hear statements React Možná je to pravda. Nevím, jestli je to pravda.

Číslovky - handout

Peníze: dolar, koruna, euro $1 –j–jedna dolar –j–jedno dolar –j–jeden dolar 1Kč –j–jedna koruna –j–jedno koruna –j–jeden koruna 1 € –j–jedna euro –j–jedno euro –j–jeden euro Does jeden, jedna jedno remind you of the word you already know? TEN, TA, TO! $2 dva dolary dvě dolary 2Kč –d–dva koruny –d–dvě koruny 2 € –d–dva eura –d–dvě eura Tři nebo čtyři …. $3 nebo $4 –d–dolar –d–dolary –d–dolara 3Kč nebo 4Kč –k–koruna –k–koruny 3€ nebo 4€ –e–euro –e–eury –e–eura We just produced the most basic nominative plural forms in Czech with 2, 3 and 4

5 and up: considered a lump 5 of things, people $5, 6, 7….. – pět dolary – pět dolar – pět dolarů 5, 6, 7Kč – pět koruna – pět koruny – pět korun €5, 6, 7…. –p–pět eury –p–pět eura –p–pět eur Kolik …. (how many (lit. of)) –d–dolar –d–dolarů –d–dolary –k–koruna –k–koruny –k–korun –e–eury –e–eura –e–eur We just observed the basic forms for the genitive plural of nouns in Czech!

Kolik to stojí? How much/many ……. costs Diskuse Kolik stojí normální velká káva v kavárně Star Bucks? in coffee house Kolik stojí capuccino? Kolik stojí preso? Mají v kavárně Star Bucks tureckou kávu? Turkish Mají v kavárně Star Bucks vídeňskou kávu? Viennese Kolik stojí čaj v čajovně Teelux? in teahouse Kolik stojí oběd v restauraci? Kolik stojí pivo v hospodě? tavern Tady avocado stojí –(–(jedna) koruna –(–(jednu) korunu Stojí “takes” the accusative case then! No worries about other numbers in this position.

BTW Kdo je to? Neil Parker? Paul Smith, paní Holubová, Evička, nebo pan Beneš? Co dělá pan Beneš? Pan Beneš má rád cigarety. has glad = likes/loves Kouření zabíjí Smoking kills.

Neil Parker má rád … What/whom do you think Neil likes. Neil Parker možná má rád… – manželku Kristýnu – Věru Benešovou – Pana Beneše – Evičku – holky (holka- girl) – pivo – cigarety – smaženého kapra – anglickou královnu (nom form?) (queen) Useful expressions Ale Neil přece nezná ….…………………..doesn`t know… You just observed pana Beneše as the dir. object. What`s the difference between kapr and Beneš except kapr is dead?

Evička má ráda … Guess little Eva`s preferences. Evička možná má ráda… plzeňské pivo domácí slivovici české cigarety hořkou čokoládu (dark) polskou vodku rum pana Beneše Neila Parkera maminku tatínka bratra Igora Useful expression Ale Evička přece nezná ….…………………..doesn`t know…

Mám rád fotbal. Mám ráda volejbal. I like…. Hudba – music Jazová hudba Rocková hudba Vážná hudba (lit. serious = classical) techno Máte rád/a …..? Ano, mám rád/a …. Jaký sport máte rád/a? Příklad (example): Mám rád/a fechtování fencing

Máme rádi/y …. Skupina A meat lovers Milujete maso. Group Máme rádi/y …. hovězí maso (beef) vepřové maso (pork) kuřecí maso (chicken) kachnu (duck) krůtu (turkey meat) klobásy (kelbasa) párky (sausage) buřty (fatty sausages) šunku (šunka – ham) salám TRY X je velmi dobrý/dobrá/dobré. But you must reconstruct the nominative singular forms from the list Skupina B vegetable lovers. Milujete zeleninu. Blé. My máme rádi/y… červené zelí brambory (potatoes, here pl) mrkev ( carrot) okurku (cuke) rajčata (tomatoes, here pl.) celer (root) cibuli (onion) česnek (garlic) papriku TRY X není zdravý/zdravé/zdravá (healthy) But you must reconstruct the nominative singular forms from the list

They like… : rád….???? Recall there were three “they”s: oni, ony, ona. Conditions for use? Choice: mají rádi, rády, and ráda Adam, Sára, Mirka, Líza a anastázie… –m–mají rádi mléčnou čokoládu. –m–majírády mléčnou čokoládu. –m–mají ráda mléčnou čokoládu. of milk Adam a pan profesor(=oni) –m–mají rádi černé pivo. –m–mají rády černé pivo. –m–mají ráda černé pivo. black (=dark) Sára, Mirka, Líza, Anastázie a pes Beník dog –m–mají rádi evropský fotbal –m–mají rády evropský fotbal –m–mají ráda evropský fotbal Sára, Mirka, Líza, Anastázie –m–mají rádi světlé pivo. –m–mají rády světlé pivo. –m–mají ráda světlé pivo. light-colored Děvčata (neu pl) …. řezané pivo Girls (neuter pl) mix of light and dark mají ráda … Koťata ……… polotučné mléko Kittens (neut pl) of full-fat (whole) mají ráda.

Dialog o Igorovi Pan Beneš: Igor je nemocný? Evička: Není. Je jenom trochu líný, víte? B: Má rád nějaký sport? some sort of E: Ano, hraje fotbal. Někdy i volejbal sometimes even/also Ale jen když musí (hrát). only when he must B: A jaký sport máš ráda ty? E: Já hraju tenis a hokej. A co vy? Co vy hrajete, pane Beneši? B: Ale já jsem starý člověk. Hraju jenom karty a tak. person and so on

Slovní zásoba Nemocný  zdravý Igor je trochu líný. Někdy hraje fotbal a volejbal, ale jen když musí. Má Igor rád nějaký sport? Já hraju tenis a hokej. Co vy hrajete, pane Beneši? Já jsem starý člověk. Hraju jenom karty a tak. Notice we used někdy, nějaký, and někdo. They all have ně- to indicate non-specificity + question words. Jak se řekne česky “something”?