Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_20. FORMÁT KRESBY  Než začneme kreslit, musíme si na pauzovací papír nakreslit základní formát v poměru stran.
Advertisements

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_01_Druhy_počítačů TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Informatika pro 5. ročník Úvod do světa počítačů - Hardware.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_12_INOVACE_II.ICT4 Vytvořeno:2.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Hardware2 (EUPŠInf3),
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT17 Vytvořeno:5.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Notebook, tablet Číslo DUM: III/2/VT/2/1/20 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_05_16_klávesnice.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skener Číslo DUM: III/2/VT/2/1/17 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware počítače.
Mgr. Petra Toboříková. 1. Vstupní zařízení 2. Výstupní zařízení.
Počítač zepředu a zezadu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Základní části počítače a jejich zařazení
Informatika pro 5. ročník
Uspořádání dat na disku
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_05 Škola:
Výstupní zařízení – druhy tiskáren
Grafické programy - opakování
Inf Počítač a lidé s handicapem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Inf Operační systémy a jejich funkce
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Informatika – Test č.4 VY_32_INOVACE_18
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Inf Ovládání operačního systému
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
POČÍTAČ VY_32_INOVACE_02 Sada 6 ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Inf Vývojový diagram.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ukládáme svoji práci VY_32_INOVACE_16
Rozdělení zemí podle vyspělosti
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přídavná zařízení.
Informatika – Grafika.
Magnetické vlastnosti látek
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
INFORMATIKA - Test č.3 VY_32_INOVACE_07
Komponenty v PC (napsat do sešitu).
Hardware Vstupní zařízení Mgr. Jan Vobornik, Masarykova ZŠ.
EVROPSKÁ UNIE.
Téma: Rakousko Číslo projektu: 02
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Člověk a technika – OPTICKÉ PŘÍSTROJE
Co vše nám může tvořit počítačovou sestavu
Vstupní a výstupní zařízení
Výroba velikonočního košíčku
INFORMATIKA 6.ročník SESTAVA POČÍTAČE
Transkript prezentace:

Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Periferie Vstupní periferie Úvod do informačních technologií autor Mgr. Jana Truxová vytvořeno v dubnu 2013

Obsah  periferie  dělení periferií  vstupní periferie  klávesnice  myš  skener  tablet  digitální fotoaparát, kamera  dotykový LDC displej  další periferie  otázky k opakování  domácí příprava  zdroje 2

Periferie  jsou všechna zařízení, která lze připojit k počítači  také jsou nazývána přídavná zařízení  dělíme:  vstupní  výstupní  vstupně-výstupní 3

Vstupní periferie  umožňují vstup dat do počítače  zadávají do počítače nějaké informace, data nebo příkazy  patří sem:  klávesnice, myš  skener, digitální fotoaparát nebo kamera  touchpad, joystick, tablet, mikrofon, webová kamera  dotykový displej, interaktivní tabule, LCD tablet, čtečka otisků prstů, atd. 4

Klávesnice  je určena k zadávání dat do počítače a ovládání počítače 5

Klávesnice  princip klávesnice:  pod klávesami klávesnice jsou kontakty, které stisknutím klávesy spojíme  do PC se zašlou souřadnice stisknuté klávesy  zobrazení příslušného znaku na obrazovce je věcí operačního systému (záleží jaký je jí přiřazen znak např. český nebo ruský nebo řecký)  podle speciálních kláves, uspořádání kláves a připojení rozeznáváme několik druhů klávesnic  multimediální, ergonomická, bezdrátová 6

Myš  patří mezi polohovací zařízení, kterým ovládáme kurzor na obrazovce 7

Myš  princip myši:  obsahuje na své spodní straně snímač  ten přenáší pohyb po podložce na pohyb kurzoru na obrazovce  optický princip – myš svítí paprskem pod sebe a snímá odraz paprsku  obsahuje levé a pravé tlačítko, kolečko  podle tvaru, připojení a dalších speciálních tlačítek rozeznáváme několik druhů myší  ergonomická, bezdrátová, herní 8

Skener  umožňuje převést ja- koukoli předlohu do formátu počítačového souboru 9

Skener  princip skeneru:  základním prvkem skeneru je snímací prvek, schopný převádět odražené světlo na elek- trický signál a ten na obraz  podle konstrukce a použití je dělíme:  ruční a pultové – snímání čárkového kódu  plošné (stolní) – snímá položenou předlohu na skleněné desce  filmové – vkládají se diapozitivy nebo vyvolané filmy 10

Tablet  je polohovací zařízení, které se skládá z pevné podložky a z pohyblivého sní- macího pera 11

Tablet  princip tabletu:  na pevné podložce je aktivní obdélníková plocha, po které se pohybujeme perem  dotykem hrotu pera na podložku se přenese informace do počítače  použití:  CAD programy  grafické programy 12

Digitální fotoaparát, kamera  zpracovávají obraz digitálně a umožňují ho přenést do počítače, kde s ním mohu dále pracovat 13

Dotykový LCD displej  je základem mnoha současných IT zařízení  princip displeje:  většinou reaguje na změnu kapacity v místě dotyku prstu  nebo vysílač umístěný na displeji vysílá signál, přijímač ho zpracuje a určí polohu předmětu na displeji  používá se několik druhů technologií výroby dotykových obrazovek 14

Další periferie  joystick  webkamera  mikrofon  touchpad 15

Otázky k opakování  Co je to periferie a jak je dělíme?  Vysvětlete vstupní periferie a uveďte 4 příklady.  K čemu slouží klávesnice a na jakém principu pracuje?  K čemu slouží myš a na jakém principu pracuje?  Jak dělíme skenery?  Stručně vysvětlete další vstupní periferie, např. tablet, dotykový displej, digitální fotoaparát, kamera. 16

Domácí příprava 1.Vyhledejte na Internetu obrázek prototypu myši. 2.Vyhledejte na Internetu následující obrázky klávesnice a)ergonomické, b)multimediální, c)herní, d)bezdrátová. 3.Vyhledejte na Internetu informace a obrázky o interaktivní tabuli, LCD tabletu, čtečce otisků prstů. 17

Zdroje  ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: Teoretická učebnice. 1. vydání. Brno: Computer Press, a. s., ISBN  ROUBAL, Pavel. Hardware pro úplné začátečníky. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, 153 s. ISBN  MIKLÁŠ, Michal, SVĚTLÍK, Jaromír. Periferie I. grafika [online] [cit ]. Dostupné z: 1.php  MIKLÁŠ, Michal, SVĚTLÍK, Jaromír. Periferie II. grafika [online] [cit ]. Dostupné z: 2.php  autor ostatních textů – Mgr. Jana Truxová 18

Zdroje  Tablet (polohovací zařízení). Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2013, [cit ]. Dostupné z:  Dotykový displej. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2013, [cit ]. Dostupné z:  Scanner. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z:  Počítačová myš. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: 19

Zdroje – obrázky  Obrázek klávesnice – autor Mgr. Jana Truxová  ANOKHIN, Vadim. Obrázek počítačové myši. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: e_M9_ICE.jpg  BOFFY B. Obrázek skeneru. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí public domain z: 50pix.jpg  RÜTTEN, Tobias. Obrázek tabletu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: cs_tablet_and_pen.png 20

Zdroje – obrázky  AFRANK99. Obrázek joysticku. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z:  DAVE PAPE. Obrázek webkamery. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí public domain z: Quickcam_Pro_4000.jpg  CHRISENGELSMA. Obrázek mikrofonu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: ophone.jpg 21

Zdroje – obrázky  KARWATH, André aka. Obrázek touchpadu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: _Trackpoint.jpg  ILLINOIS2011. Obrázek fotoaparátu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí public domain z: M4771.jpg  IQRS. Obrázek videokamery. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: er.jpg 22