Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Periferie Vstupní periferie Úvod do informačních technologií autor Mgr. Jana Truxová vytvořeno v dubnu 2013
Obsah periferie dělení periferií vstupní periferie klávesnice myš skener tablet digitální fotoaparát, kamera dotykový LDC displej další periferie otázky k opakování domácí příprava zdroje 2
Periferie jsou všechna zařízení, která lze připojit k počítači také jsou nazývána přídavná zařízení dělíme: vstupní výstupní vstupně-výstupní 3
Vstupní periferie umožňují vstup dat do počítače zadávají do počítače nějaké informace, data nebo příkazy patří sem: klávesnice, myš skener, digitální fotoaparát nebo kamera touchpad, joystick, tablet, mikrofon, webová kamera dotykový displej, interaktivní tabule, LCD tablet, čtečka otisků prstů, atd. 4
Klávesnice je určena k zadávání dat do počítače a ovládání počítače 5
Klávesnice princip klávesnice: pod klávesami klávesnice jsou kontakty, které stisknutím klávesy spojíme do PC se zašlou souřadnice stisknuté klávesy zobrazení příslušného znaku na obrazovce je věcí operačního systému (záleží jaký je jí přiřazen znak např. český nebo ruský nebo řecký) podle speciálních kláves, uspořádání kláves a připojení rozeznáváme několik druhů klávesnic multimediální, ergonomická, bezdrátová 6
Myš patří mezi polohovací zařízení, kterým ovládáme kurzor na obrazovce 7
Myš princip myši: obsahuje na své spodní straně snímač ten přenáší pohyb po podložce na pohyb kurzoru na obrazovce optický princip – myš svítí paprskem pod sebe a snímá odraz paprsku obsahuje levé a pravé tlačítko, kolečko podle tvaru, připojení a dalších speciálních tlačítek rozeznáváme několik druhů myší ergonomická, bezdrátová, herní 8
Skener umožňuje převést ja- koukoli předlohu do formátu počítačového souboru 9
Skener princip skeneru: základním prvkem skeneru je snímací prvek, schopný převádět odražené světlo na elek- trický signál a ten na obraz podle konstrukce a použití je dělíme: ruční a pultové – snímání čárkového kódu plošné (stolní) – snímá položenou předlohu na skleněné desce filmové – vkládají se diapozitivy nebo vyvolané filmy 10
Tablet je polohovací zařízení, které se skládá z pevné podložky a z pohyblivého sní- macího pera 11
Tablet princip tabletu: na pevné podložce je aktivní obdélníková plocha, po které se pohybujeme perem dotykem hrotu pera na podložku se přenese informace do počítače použití: CAD programy grafické programy 12
Digitální fotoaparát, kamera zpracovávají obraz digitálně a umožňují ho přenést do počítače, kde s ním mohu dále pracovat 13
Dotykový LCD displej je základem mnoha současných IT zařízení princip displeje: většinou reaguje na změnu kapacity v místě dotyku prstu nebo vysílač umístěný na displeji vysílá signál, přijímač ho zpracuje a určí polohu předmětu na displeji používá se několik druhů technologií výroby dotykových obrazovek 14
Další periferie joystick webkamera mikrofon touchpad 15
Otázky k opakování Co je to periferie a jak je dělíme? Vysvětlete vstupní periferie a uveďte 4 příklady. K čemu slouží klávesnice a na jakém principu pracuje? K čemu slouží myš a na jakém principu pracuje? Jak dělíme skenery? Stručně vysvětlete další vstupní periferie, např. tablet, dotykový displej, digitální fotoaparát, kamera. 16
Domácí příprava 1.Vyhledejte na Internetu obrázek prototypu myši. 2.Vyhledejte na Internetu následující obrázky klávesnice a)ergonomické, b)multimediální, c)herní, d)bezdrátová. 3.Vyhledejte na Internetu informace a obrázky o interaktivní tabuli, LCD tabletu, čtečce otisků prstů. 17
Zdroje ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: Teoretická učebnice. 1. vydání. Brno: Computer Press, a. s., ISBN ROUBAL, Pavel. Hardware pro úplné začátečníky. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, 153 s. ISBN MIKLÁŠ, Michal, SVĚTLÍK, Jaromír. Periferie I. grafika [online] [cit ]. Dostupné z: 1.php MIKLÁŠ, Michal, SVĚTLÍK, Jaromír. Periferie II. grafika [online] [cit ]. Dostupné z: 2.php autor ostatních textů – Mgr. Jana Truxová 18
Zdroje Tablet (polohovací zařízení). Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2013, [cit ]. Dostupné z: Dotykový displej. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 2013, [cit ]. Dostupné z: Scanner. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: Počítačová myš. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: 19
Zdroje – obrázky Obrázek klávesnice – autor Mgr. Jana Truxová ANOKHIN, Vadim. Obrázek počítačové myši. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: e_M9_ICE.jpg BOFFY B. Obrázek skeneru. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí public domain z: 50pix.jpg RÜTTEN, Tobias. Obrázek tabletu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: cs_tablet_and_pen.png 20
Zdroje – obrázky AFRANK99. Obrázek joysticku. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: DAVE PAPE. Obrázek webkamery. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí public domain z: Quickcam_Pro_4000.jpg CHRISENGELSMA. Obrázek mikrofonu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: ophone.jpg 21
Zdroje – obrázky KARWATH, André aka. Obrázek touchpadu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: _Trackpoint.jpg ILLINOIS2011. Obrázek fotoaparátu. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí public domain z: M4771.jpg IQRS. Obrázek videokamery. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: er.jpg 22