27.9.20161 Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Chování a rozhodování spotřebitele
MARKETING A MANAGEMENT
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Spotřebitelské chování
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Výrobek a jeho životní cyklus
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
4.Spotřebitelské chování
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_18.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
úvod pojetí a obsah marketingu
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Kupní chování zákazníků
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Nákupní chování spotřebitele
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Model transkulturní péče
Nákupní rozhodování.
Tržní prostředí.
Kupní chování a EU.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MARKETING Přednáška P
Sociální práce s rodinou 4
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Socializace Kejřová.
The customer journey AIDA Faktory ovlivňující chování spotřebitelů
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
MARKETING Přednáška P
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.

Kupní chování zákazníků Zkoumání kupního chování zákazníků je součástí marketingového výzkumu Spokojenost zákazníka ovlivňuje veškeré aktivity a fungování firmy Nutnost poznání zákazníka – jeho projevy na trhu, následky jeho chování Proč užívají zboží Jak ho užívají Kdy ho přestanou užívat Opakují užívání …………

Kupní chování zákazníků KULTURA Sociální skupiny role status životní styl Individuální rysy (demografické,ekonomické) Psychika (vnímání,učení,postoje, motivace, osobnost) Predispozice spotřebitele Rozpoznání problému Hledání informací Hodnocení alternativ Kupní rozhodnutí Ponákupní chování Situační prostředí podnětyodezvy

5 Trendy vyplývající z makro- prostředí (nelze ovlivnit) Demografické trendy (struktura obyvatelstva) Socioekonomické (kupní síla) Ekologické, technologické a politické faktory (dopady na životní prostředí, automatizace..) Kulturní trendy (dopady na životní styl, využití volného času)

Kupní chování zákazníků – působení kultury Soubory sociálních norem a standardů Soubory poznatků a idejí (vzdělanost) Sociální instituce Kultuře se učíme (vnímáme) Kultura přechází z generace na generaci Kultura je sdílená Různé kultury v místě i čase Kultura je adaptabilní (měnící se vývoj společnosti) Subkultury (uvnitř centrální kultury – např. subkultury teenagerů, urč. profesí apod.) kultura

Kupní chování zákazníků – současné kulturní trendy v marketingu Sbližování kultur Návrat k tradicím Počítačová kultura Regionalismus Renesance umění Růst hodnot zdraví a životního prostředí Patriotismus – návrat domů

Kupní chování zákazníků – působení sociálních skupin Primární skupina (rodina, přátelé) Sekundární skupina Referenční skupina (skupina vůči kterým jedinec poměřuje své chování, sounáležitost) Životní cyklus rodiny Rozhodovací proces v rodině Kupní role rodina Rodiče (hodnoty, normy chování, postoje, návyky, estetické cítění) Děti Nová rodina

Kupní chování zákazníků – sociální třídy Homogenní skupiny lidí s podobnými zájmy, sdílenými hodnotami, podobného spotřebního chování Jiné informační zdroje Jiné návyky Jiné ekonomické zajištění »Vyšší horní »Střední horní »Nižší horní »Vyšší dolní »Střední dolní »Nižší dolní povolání vzdělání příjem

Kupní chování zákazníků – význam referenční skupiny Referenční skupina slouží jako zdroj informací při rozhodování o koupi výrobku (experti v referenčním okolí např. koupě počítače) Spotřebitel koupí produktu se stává členem referenční skupiny (stvrzuje příslušnost ke skupině) Míra vlivu referenční skupiny na spotřební chování je podmíněna Informovaností o výrobku Jejími normami Nápaditostí výrobku Marketingové využití referenčních skupin Identifikace jedince jako navození příznivých postojů (využití celebrit) Vazeb názorového vůdce (stojí v čele skupiny) Kladné osobní komunikace

Kupní chování zákazníků – životní styl Průnik aktivit, zájmů a názorů (activities, interests, opinions – AIO) Vytváří segmenty spotřebitelů s podobným způsobem života podle marketingových potřeb (aktivity volného času…) Marketing zkoumá konkrétní vazby životního stylu na spotřební chování Životní styl – nejkomplexnější kritérium tržní segmentace

Kupní chování zákazníků – individuální vlivy Vnitřní psychika každého spotřebitele Vnímání (stimuly musí prahové hodnoty) Učení (podmiňování, paměť) Postoje (formovány, lze je měnit) Motivace (potřeby a jejich naplňování) Fyziologické (hlad, žízeň) Potřeby jistoty a ochrany Společenské potřeby (láska, pocit sounáležitosti) Potřeba uznání (sebeúcta,uznání) Seberealizace (rozvoj osobnosti) Poznávání, porozumění Estetických prožitků Osobnost (využití pozitivních charakteristik – nezávislost, soutěživost, rozvážnost……..) Maslowova Pyramida potřeb

Kupní chování zákazníků – kupní proces Fáze kupního rozhodovacího procesu Rozpoznání problému Hledání informací Hodnocení alternativ Kupní rozhodnutí Ponákupní chování Situační vlivy -Důvody koupě -Sociální okolí -Fyzikální okolí -Časové parametry -Předchozí stavy, události

Kupní chování zákazníků – kupní proces Fáze kupního rozhodovacího procesu Rozpoznání problému (uvědomění si potřeby-vhodný podnět ve vhodné situaci) Hledání informací vnitřní paměť vnější informace zvýšená pozornost soustředěné získávání informací Hodnocení alternativ (hodnocení získaných informací) dle hledisek výběru dle důležitosti dle vlastností výrobků Kupní rozhodnutí – kupní záměr, možno ovlivnit postoji ostatních nečekanými situačními vlivy riziky (sociální:co tomu řeknou ostatní, ekonomická cena/výkon, investovaná částka) Ponákupní chování spokojenost – věrnost nespokojenost- odvrácení Sociální okolí komerce zkušenosti Posilování sebedůvěry spotřebitele Záruky možnost vrácení zboží. Vyřízení stížností ponákupní služby.

Kupní chování zákazníků – kupní proces Typy kupních rozhodovacích procesů Rutinní, zvykové kupní rozhodování Pravidelný nákup zboží, které spotřebitel zná Bez hledání informací Bez vyhodnocování alternativ Omezené řešení problému Zboží nakupované občas Rozšířené rozhodování Náhlé situační vlivy Cena Vnímatelné riziko

Kupní chování institucí Zákazník nenakupuje pro individuální osobní potřebu Prostý opakovaný nákup Modifikovaný nákup Nový nákup – nový nákupní úkol Typy zákazníků Výrobci Instituce nevýrobních služeb Obchodníci, zprostředkovatelé Vládní instituce a státní správa Charakter poptávky Odvozená od jiných institucí a od poptávky spotřebitelů Méně pružná (pokles cen nevyvolává nárůst nákupu) Propojená (více druhů spolu souvisejících výrobků) Řetězový charakter (malá změna na počátku produkčního řetězce vyvolá velkou změnu na konci)