Heterogenní katalýza Úvod do studia katalýzy Tento učební materiál byl vytvořen v projektu POSPOLU – Podpora spolupráce škol a firem. Obsah prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Pevné látky VY_32_INOVACE_2A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53 Jméno autora: Mgr. Roman.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Srovnání sodných a vápenatých sorbentů pro suché čištění spalin ze zařízení na energetické využití odpadu Boleslav Zach, Michael Pohořelý, Michal Šyc,
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Základy chemických technologií 2016 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Základy automatického řízení 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Logistika a Supply Chain Management
„Svět se skládá z atomů“
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Testování vysokoteplotní sorpce CO2 v laboratorní fluidní aparatuře
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Znečištění ovzduší Obr. 1
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍRODNÍ ZDROJE ČR – NEROSTNÉ SUROVINY
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
TECHNOLOGICKÉ PROCESY
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Centrum výzkumu Řež s.r.o. Výzkum a vývoj v jaderné energetice
Neživá příroda - vzduch
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Podmínky života v přírodě
Složení a funkce atmosféry
nízkoteplotního plazmového výboje
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Heterogenní katalýza Úvod do studia katalýzy Tento učební materiál byl vytvořen v projektu POSPOLU – Podpora spolupráce škol a firem. Obsah prezentace je možné pro potřeby výuky upravovat. Projekt POSPOLU neručí za správnost těchto úprav. Originální verze publikace: 1

 Seznámení s katalýzou  Příklady katalýzy z praxe  Teorie a pojmy v katalýze  Speciální témata v katalýze  Praxe katalýzy – katalytický experiment  Techniky pro studium katalýzy  Závěry 2 Obsah

Jak je katalýza důležitá? 1. Katalýza v průmyslu 2. Katalýza v chemické laboratoři 3. Katalýza v životním prostředí 4. Katalýza v živých organismech 5. ? Doplňte příklady: Úvod do studia katalýzy 3

Co je katalýza – různé definice: 1. Urychlení chemické reakce další látkou, která se však sama přitom nemění, nespotřebovává. 2.Urychlení chemické reakce, avšak beze změny jejího konečného výtěžku. Doplňte: Úvod do studia katalýzy 4

Poznámky: Reakční rychlost? Např. pro reakci Reakční rychlost rychlostní konstanta Rychlostní konstanta pro rychlost reakce ve směru přímém k 1 pro rychlost reakce v opačném směru k 2 Rovnovážná konstanta Úvod do studia katalýzy 5

Jak katalýza funguje? Přech. komplex : A + (K)  A-K  B-K  B + (K) Poznámky: A + (K) B + (K) A-K Úvod do studia katalýzy 6

Jak se katalýza dělí? 1. Podle fáze: homogenní heterogenní 2. Podle typu katalyzátoru: katalýza na kovech katalýza na oxidech, sulfidech … katalýza na acidobazických katalyzátorech 3. Podle povahy katalyzátoru: katalýza na vodičích katalýza na polovodičích katalýza na izolátorech Poznámky: Úvod do studia katalýzy 7

Příklady průmyslově aplikované katalýzy / katalyzátor: Poznámky: ½ SO 2 + O 2  ½ SO 3 / H 2 SO 4 kontaktním způsobem / V 2 O 5 N 2 + 3H 2  2 NH 3 / NH 3 dle Bosche-Habera /  -Fe, K 2 O 4 NH O 2  4 NO + 6 H 2 O / Ostwaldův proces / Pt-Rh CH 4 + H 2 O  CO + 3 H 2 / Steam reforming / Raney Ni C 3 H 6  (C x H y ) n Polymerizace / katalyzátory Ziegler-Natta 2 NO  N 2, O 2 CO + O 2  CO 2 C x H y  CO 2, H 2 O / automobilové katalyzátory Úvod do studia katalýzy 8

Příklady katalýzy z praxe Úvod do studia katalýzy 9

Syntéza amoniaku, Haber-Boschův způsob: Poznámky: 3 H 2 + N 2  2 NH 3 Katalyzátor:  -Fe-(Fe 2 O 3 )-Al 2 O 3 Způsob slouží následně: k výrobě kyseliny dusičné, dusičnanů a navazujících produktů dříve: z chilského ledku Vysokotlaký reaktor pro výrobu amoniaku podle Haber-Boschova způsobu [1] F. Haber [2] a C. Bosch [3] Úvod do studia katalýzy 10 0

Ložiska přírodních dusičnanů jsou vzácná: např. Chile – San Pedro de Atacama Poznámky: Před 1914 – námořní doprava 1914–1918 námořní blokáda Německa Vynález nové výroby Ovlivnil průběh I. světové války Zdroj: [4] [5] Úvod do studia katalýzy 11111

Další příklad z průmyslu: Rafinerie ropy Poznámky : Technologické schéma rafinerie ropy (Kralupy) Pohled na průmyslovou oblast Litvínova [6] Úvod do studia katalýzy 12

Heterogenní katalýza – aplikace Co dělá automobilový katalyzátor? Poznámky: 1. de-NOx NO  N 2 + O 2 O 2 2. CO  CO 2 O 2 3. C x H y  H 2 O + CO 2 Automobilový katalyzátor a princip jeho fungování Katalytický konvertor výfukových plynů − průřez [7] Úvod do studia katalýzy 13

Teorie a pojmy v katalýze Úvod do studia katalýzy 14

Heterogenní katalýza Co je aktivní centrum? Velký povrch = velká aktivita?  Ne celý povrch musí být Ne vždy! Překvapení. aktivní. Koncepce aktivního centra Příklady: Jaké povahy jsou „aktivní centra“ Kyselá Bazická Red-ox Zdroj: [8] Úvod do studia katalýzy 15

Co je to katalytický cyklus? Příklad: rozklad N 2 O N 2 O  N 2 + O-katal. O-katal. + O-katal.  O 2 O-kat. + N 2 O  N 2 + O 2 O-kat. + N 2 O  2 NO O-kat. + NO  NO 2 Katal. A C B D katal. A + B  C + D Úvod do studia katalýzy 16

Poznámky: Při zvýšení teploty o 10° vzroste reakční rychlost v průměru 2–3x. Pozn. pod čarou: Co je to „zážehová, zápalná“ T? Jaký je vliv teploty na katalýzu, co je Arrheniova rovnice? v homogenní fázi : na povrchu katalyzátoru : (reakce nekatalyzovaná) Zdroj: [9] Úvod do studia katalýzy 17

Poznámky: Z „obyčejné kinetiky“: Řád reakce Molekularita Úvod do studia katalýzy 18

Heterogenní katalýza Jaký je vliv stárnutí katalyzátoru, co je deaktivace? Např.: Tvorba koksu Změna fází Uvolňování složek Poznámky: Úvod do studia katalýzy 19

Další důležité/praktické pojmy v katalýze  Konverze  Selektivita  Stabilita Poznámky: Úvod do studia katalýzy 20

Speciální témata v katalýze Úvod do studia katalýzy 21

Katalýza na zeolitech Co je to molekulové síto = zeolit? Poznámky: Zdroj: [10] Úvod do studia katalýzy 22

Praxe katalýzy – katalytický experiment Úvod do studia katalýzy 23

katalytická aparatura: část pro přípravu část s vlastním reaktorem analytická část reakční směsi (zde: reaktor průtokový) (zde: chromatograf) (zde: sytič) Poznámky: Regulační průtokoměr Úvod do studia katalýzy 24

Technika − plynová chromatografie: Poznámky: Historie, M. S. Cvet, 1906: Současnost: Zdroj: [11] [12] Úvod do studia katalýzy 25

Příklad: izomerace heptanu CCCCCCC CCCCCC C CCCCCC C CCCCC C C CCCCC C C CCCCC C C C C C C C C C CCCCC C C CCCC C C C Úvod do studia katalýzy 26

Příklad z laboratorní praxe: Nástřik:Výstup: Zadání: Katalyzátor: Pt/W-ZrO 2 Reakční podmínky: 250 °C, nástřik − 1 % heptanu Jaká je konverze? =... Jaký je výtěžek v izomerizaci? =... Jaký je výtěžek pro krakování? =... Jaká je selektivita na izomerizaci a na krakování? =... Úvod do studia katalýzy 27

Zvláštnosti popisu v heterogenní katalýze: Částice katalyzátoru Póry Reakce zde probíhá na komplikovaném/složitém systému  nemožnost vyjádřit rychlost jednoduchými vztahy Textura a morfologie povrchu vzorku stanovení porozity stanovení objemu, tvaru pórů, distribuce šířek pórů (měření adsorpčních izoterem) Úvod do studia katalýzy 28

Techniky pro studium katalýzy Úvod do studia katalýzy 29

Techniky pro studium katalýzy – přehled Katalyzátor Katalytická reakce Reagující látky Analýza produktů – techniky: GC, MS, FT-IR... Struktura – techniky: XRD, EXAFS, XANES Textura – techniky: BET, porozimetrie, mikroskopie Aktivní centrum – techniky: UV-Vis, Mossbauer, EPR, NMR, TPR, TPD Mechanismus – techniky: FT-IR, MS... Úvod do studia katalýzy 30

Studium struktury, difrakce: Poznámky: Princip metody: Technické provedení: XRD, Metoda Debye-Scherrerova Jakou informaci nám poskytuje? Úvod do studia katalýzy 31

Spektroskopie v oblasti „viditelného“ záření: UV-Vis Poznámky: Princip metody: Technické provedení: Jakou informaci nám dává? Zdroj: [13] [14] Úvod do studia katalýzy 32

Spektroskopie v infračervené oblasti: co je to FT IR? Poznámky: Princip: Technické provedení: Jakou informaci nám dává? Úvod do studia katalýzy 33

Elektronová paramagnetická rezonance: co je to EPR? Poznámky: Princip: Technické provedení: Jakou informaci nám dává? Úvod do studia katalýzy 34

Hmotová spektroskopie: co je to MS? Poznámky: Princip: Technické provedení: Jakou informaci nám dává? Úvod do studia katalýzy 35

Hmotová spektr. v laboratorní praxi: kvadrupol MS? Poznámky: Princip: Technické provedení: Jakou informaci nám dává? Úvod do studia katalýzy 36

Teplotně programované techniky: co je TPD, TPR, co je kyselost povrchů? Poznámky: Princip: Technické provedení: Příklad výsledku: Jakou informaci nám dává? Regulační průtokoměr Detektor Úvod do studia katalýzy 37

Další techniky uplatňující se v katalýze: Poznámky:  Mikroskopické optická elektronová atomárních sil  Adsorpční, porometrické  Měření velikosti částic... Jakou informaci nám dávají? Úvod do studia katalýzy 38

Závěry Úvod do studia katalýzy 39

Jak se pracuje v katalýze? Poznámky: VýzkumOptimalizace Inženýrství Katalyzátor II. Studium a testování jeho vlastností I. Příprava katalyzátoru Úvod do studia katalýzy 40

 Katalýza je důležitý obor fyzikální chemie − chemické kinetiky  Široké uplatnění v praxi, výzkumu materiálů, v průmyslu...  Vytváří/spoluvytváří nové směry moderního výzkumu nanotechnologie bio-mimiking zdroje energie... Úvod do studia katalýzy 41

[1] DRAHKRUB. Ammoniak Reaktor BASF [online]. [cit ]. ]. Dostupné pod licencí Creative Commons − Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na: [2] THE NOBEL FOUNDATION. Fritz Haber [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Volné dílo na: [3] THE NOBEL FOUNDATION. Carl Bosch [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Volné dílo na: [4] GALUZZI, Luca - Miscanti Lagoon near San Pedro de Atacama Chile [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons − Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.5 Generic na: [5] Hochseeflotte 2 [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Volné dílo na: [6] AHZ. Jeřabinaaussicht [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons − Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na: [7] STAHLKOCHER. Aufgeschnittener Metall Katalysator für ein Auto [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons − Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.0 Generic na: [8] BRABEC, Libor. Přednáška k praktickým cvičením pro letní školu NANO2008. [9] Arrhenius2 [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Volné dílo na: [10] HRABÁNEK, Pavel a Bohumil BERNAUER. Synthesis and characterization of silicate-1 composite membranes: Souhrn a popis neolitické kompozitní membrány. Praha, Disertace. VŠCHT Praha. [11] Mikhail Tsvet [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Volné dílo na: [12] POLIMEREK. GC Oven inside [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons − Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na: [13] DĚDEČEK, Jiří. Úvodní přednáška pro letní školu NANO2008. [14] SUIDROOT. Prism-rainbow [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons − Attribution-Share Alike 4.0 International na: Zdroje 42