SLUŽBY Rychle se rozvíjející III. hospodářský sektor Indikátor vyspělosti země.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

Geografie cestovního ruchu
CESTOVNÍ RUCH A REKREACE
Služby -ekonomická činnost člověka, která poskytuje užitek -ve vyspělých zemích až 55% zaměstnaných.
Česká centrála cestovního ruchu
Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo.
Památky UNESCO v ČR V České republice je do Seznamu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Prezentace (hodnocení dle zadaných podmínek hodnocení prezentace učitelem) 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Český Krumlov PAMÁTKY UNESCO v ČR neporušena další výstavbou
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_13 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
PŘÍRODNÍ A KULTURNÍ BOHATSTVÍ
ČESKÉ DĚDICTVÍ UNESCO Jan Janeček.
SLUŽBY Nevýrobní složka hospodářství. Nejdynamičtěji se rozvíjející sektor hospodářství (za 10 let vzrostl o 15% podíl na HDP na 55%). Maloobchod, peněžnictví,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_19
KVARTÉR - VĚDA A VÝZKUM. Interaktivní graf výdajů na vědu a výzkum.
TERCIÁRNÍ SFÉRA Obslužná sféra.
Kulturní dědictví Monotematický den. UNESCO Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) byla ustavena v roce UNESCO plní úkoly v oblasti.
TERCIÁRNÍ SFÉRA Obslužná sféra.
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
Památky UNESCO v ČR Praha – historické jádro, Vyšehrad.
NázevTuristický ruch Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace Prezentace na téma turistický ruch, obsahuje otázky,
CESTOVNÍ RUCH.
CESTOVNÍ RUCH.
Cestovní ruch Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Památky UNESCO v České republice
Krajinou Vysočiny, ZŠ Stonařov
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
ČR – PAMÁTKY UNESCO K/41, M/01
CESTOVNÍ RUCH 2. Přednáška Vymezení, základní pojmy a podmínky CR
Kulturní památky UNESCO České republiky – 1. část
Management cestovního ruchu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, UNESCO,
Ondřej Beran, 8.J. ?  Geografie cestovního ruchu je věda hraniční a syntetická  Intenzita cestovního ruchu roste  Rekreační oblasti – významná střediska.
Společenské a hospodářské prostředí
Materiálně technické předpoklady
CESTOVNÍ RUCH Předpoklady cestovního ruchu Rozmístění cestovního ruchu
CESTOVNÍ RUCH.
Cestovní ruch a rekreace – Česká republika. Význam CR významný faktor české ekonomiky: významný faktor české ekonomiky: 2003: celkové příjmy z CR
REGIONÁLNÍ ANALÝZA CESTOVNÍ RUCH
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_87.
CESTOVNÍ RUCH.
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
Základy zeměpisu cestovního ruchu
Anglický název: United Nations Organization Český název: Organizace spojených národů.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník9. Vzdělávacíoblastobor tematický okruh Člověk a příroda Zeměpis Hospodářský potenciál.
CESTOVNÍ RUCH. Významná součást národního hospodářství (souvisí s ním další služby) – finance a pracovní příležitosti.souvisí s ním další služby Předpoklady.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
VY_32_INOVACE_Vac_III_12 Památky UNESCO v ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Služby Patří do TERCIÉRU, III. sektoru hospodářství + KVARTÉR (nevýrobní součást hospodářství. Čím větší podíl na celém hospodářství státu služby mají,
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-10 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Cestovní ruch. Co to je? Všechny druhy činnosti člověka, za účelem rekreace, mimo jeho bydliště Významná složka ekonomiky Druhy cestovního ruchu: krátkodobý.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Soudobý svět Ekonomický pohled
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Kraj Vysočina. Kraj Vysočina Kde leží Česká republika v Evropě?
Evropská letoviska Název školy: ZŠ Salvátor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Postavení CR v hospodářství
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Česká republika Cestovní ruch ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Předmět:Vlastivěda Ročník: IV. Tematický celek: Česká republika
ZÁKLADNÍ KLASIFIKAČNÍ SCHÉMA TURISMU
ČLENĚNÍ CESTOVNÍHO RUCHU
Transkript prezentace:

SLUŽBY Rychle se rozvíjející III. hospodářský sektor Indikátor vyspělosti země

Jde o činnosti, při niž jedna skupina lidí poskytuje služby jiné skupině lidí. Vybavenost službami roste s velikostí sídla (středisková a nestředisková sídla).střediskovánestředisková S vyspělostí státu roste i podíl lidí pracující v terciéru-službách (viz. graf).

Rozdělení služeb 1)výrobní: úklid, opravy a údržby strojů 2)nevýrobní: zabezpečují potřeby obyvatelstva – ubytování, stravování, soudnictví, školství, kultura, sport, zdravotnictví, cestovní ruch

VĚDA A VÝZKUM - IV. hospodářský sektor

Interaktivní graf výdajů na vědu a výzkum

Politika EU – Věda a výzkum

VĚDA Věda je systematický způsob poznání skutečnosti, jehož objektem mohou být předměty, události nebo lidé. Věda může být teoretická a aplikovaná. Vědecké obory matematické přírodní (empirické) humanitní (společenské)

VÝZKUM Výzkum je aktivní, vytrvalý a systematický proces bádání s cílem objevit, interpretovat nebo přepracovat fakta. Tento proces produkuje velké množství teorií, zákonů, popisů chování a umožňuje jejich praktické využití. Evropská organizace pro jaderný výzkum - CERN Národní úřad pro letectví a kosmonautiku - NASA

VYNÁLEZ Vynález je výrobek nebo technický postup, který představuje poprvé prakticky realizovanou novou myšlenku, která buď zlepšuje současný stav, nebo poskytuje úplně nové možnosti. Za určitých podmínek může být na vynález udělen patent (patent je zákonná ochrana vynálezu zaručující vlastníkovi výhradní právo k jeho využití). o České vynálezy České vynálezy o Světové vynálezy Světové vynálezy Ochranná známka – je označení, pomocí kterého firmy identifikují samy sebe, své výrobky a služby. Tím se odlišují od konkurence.

CESTOVNÍ RUCH řadíme mezi služby Významný zdroj příjmů státu

Pohyby turistů ve světě – nejčastější destinace: jižní a západní Evropa, Amerika, Asie (Thajsko, Malajsie, Indonésie), Oceánie

Předpoklady cestovního ruchu a)Přírodní (až na velehory a moře se v ČR nachází všechny typy evropské krajiny), kvalita ŽP b)Kulturněhistorické c)Dopravní, ubytovací, stravovací d)Další (politická situace, atraktivita atd.)

Dělení CR: Aktivní pasivní Aktivní (příjezd zahraničních turistů) x pasivní (cestování našich občanů do zahraničí) celoroční, sezónní Rozložení cestovního ruchu během roku – celoroční, sezónní (letní, zimní) dlouhodobé, krátkodobé Délka pobytu účastníků – dlouhodobé, krátkodobé (1-3 dny) Cestovní cíl Cestovní cíl – rekreační, poznávací, sportovní, turistický, léčebný, náboženský, agroturistika, pracovní neorganizovaný organizovaný Organizace účastníků – neorganizovaný (individuální, volný), organizovaný (kolektivní, hromadný, vázaný, skupinový) Výběr účastníků – volný nebo výběrový (podle předem stanovených podmínek, např. léčba v lázních) domácí zahraniční Teritoriální rozmístění – domácí (vnitrozemský), zahraniční

Pořadí útratapodíl ve světě stát(v mld. USD) (%) 1.2.USA Německo4810,7 3. Velká Británie357,8 4.6.Japonsko327,2 5.4.Francie194, Itálie173,7 7.5.Nizozemsko122,5 8.9.Kanada112,5 9.XČína102,4 10. Rakousko92,2 36.XČR1,50,3 Země, jejichž občané v roce 1999 nejvíce utráceli v zahraničí

Oblasti CR - grafy Pořadí příjezd podíl ve světě stát(mil osob) (%) 1. Francie7311,2 2. USA487,5 3. Španělsko477,2 4. Itálie365, Čína274,2 6.7.Velká Británie253,9 7.6.Kanada Mexiko192,9 9.XRusko182, Polsko182,8 13.XČR162,5 Země, které byly v roce 1999 turisty nejvíce navštěvovány Počet návštěvníků podle regionů v roce 2000

Doplňovačka – oblasti CR Evropa: -Středozemní moře pro……a…….. -Země:………, ………, ……….. -Alpy pro zimní i letní turistiku (země…..,…..) -Evropská města: Amerika: -Havaj, Florida, Kalifornie pro……….. -Národní parky v ……… a …….. -Indiánské civilizace v Latinské Americe ……. a …….. -Pláže v ………. a karibská oblast Afrika: Egypt a národní parky Asie: velká města, horské oblasti, příroda, industrializované státy

Řešení – Oblasti CR Evropa: -Středozemní moře pro MOŘE, HISTORIE A PODNEBÍ -Země:ŠPANĚLSKO, ITÁLIE, ŘECKO -Alpy pro zimní i letní turistiku (země RAKOUSKO, ŠVÝCARSKO) -Evropská města: LONDÝN, PAŘÍŽ, ŘÍM, VÍDEŇ, PRAHA, AMSTERODAM AJ. Amerika: -Havaj, Florida, Kalifornie pro MOŘE A PODNEBÍ -Národní parky v USA a KANADĚ -Indiánské civilizace v Latinské Americe MEXIKU a PERU -Pláže v BRAZÍLII a karibská oblast Afrika: Egypt a národní parky Asie: velká města, horské oblasti, příroda, industrializované státy

Cestovní ruch v krajích ČR Zdroj: Novinky.cz

Oblasti CR v ČR I. kategorieI. kategorie – krajiny s funkcí převážně mezinárodního případně celostátního významu (Krkonoše, Západočeské lázně). II. kategorieII. kategorie – oblasti s funkcí převážně celostátní a částečně mezinárodní. III. kategorieIII. kategorie – oblasti pouze s regionální funkcí. IV. kategorieIV. kategorie – oblasti s především krátkodobou regionální funkcí.

Struktura cestovního ruch Pořadí zahraničních turistů v ČR: Německo ( ) Velká Británie ( ) Polsko ( ) Itálie Slovensko Nizozemsko USA Francie Rakousko atd. Kde nejvíc trávíme dovolenou: Chorvatsko ( ) Slovensko ( ) Itálie ( ) Řecko Španělsko Francie Německo Rakousko atd.

Kulturní a přírodní dědictví Památky UNESCO v ČR Historické jádro Prahy (1992) Historické jádro Českého Krumlova (1992) Historické jádro Telče (1992) Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou (1994) Historické jádro Kutné Hory s kostelem sv. Barbory a katedrálou Panny Marie v Sedlci (1995) Lednicko-valtický areál (1996) Vesnice Holašovice (1998) Zámek a zahrady v Kroměříži (1998) Zámek v Litomyšli (1999) Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci (2000) Vila Tugendhat v Brně (2001) Židovská čtvrť a Bazilika Svatého Prokopa v Třebíči (2003) Biosférické rezervace UNESCO Křivoklátsko (1977), Třeboňsko (1977), Pálava (1986), Šumava (1990), Krkonoše (1992), Bílé Karpaty (1996)

K obrázkům přidejte jejich název: Velké Losiny, Zelená Hora, Křivoklát, Loket, Trosky, Špilberk, Pustevny, Ještěd, Konopiště, Rabí

Samostatné úkoly Mezi podmínky ovlivňující CR patří také vztah obyvatel k cizincům? Jaké jsou názory na tuto otázku. Zhodnoťte podmínky jaké má ČR pro uplatnění v mezinárodním CR. Uveďte, jaké má váš okres či město zařízení sloužící výhradně k CR? Je těchto zařízení dostatek? Jsou přírodní a kulturní předpoklady pro CR ve vaší oblasti využity? Vyberte z libovolné země Evropy tři cíle, kde by jste se chtěli podívat. Přiřaď k městům jejich pamětihodnosti: -Londýn, Paříž, Řím, Madrid, Athény, Praha -Karlův most, Koloseum, Akropolis, Eiffelova věž, Tower Bridge, Prado Vysvětlete co znamená: hotel, botel, motel, penzion, kemp