Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je uvedeno základní rozdělení. Zároveň jsou zde obsaženy otázky k zamyšlení, na které mohou žáci s pomocí učitele odpovědět. Klíčová slova: hromadné vyučování, skupinové vyučování, individuální vyučování, individualizované vyučování Cílová skupina: žáci středních škol Název: Organizační formy vzdělávání Jméno autora: Mgr. Monika Arsenjevová Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace 1.pololetí školního roku 2013/2014 Vytvořeno dne: 1.pololetí školního roku 2013/2014
Organizační formy vzdělávání Vypracovala: Monika Arsenjevová
Jedná se o určité uspořádání vnějších podmínek vyučování, ve kterých se uskutečňují různé výchovně vzdělávací činnosti.
Klasifikace organizačních forem 1. Organizační formy podle vztahu k žákovi ( převažující typ interakce) 2. Organizační formy podle charakteru výukového prostředí 3. Organizační formy z hlediska času
Organizační formy výuky podle vztahu k osobnosti žáka Frontální – hromadná výuka Skupinová výuka Výuka ve dvojicích – párová Individuální Individualizovaná Samostatná práce
Hromadná výuka patří mezi nejčastější organizační formy vzdělávání
Zkuste uvést výhody a nevýhody skupinového vyučování.
Odpověď: Výhody: spolupráce ve skupině, vzájemná pomoc, vzájemná kontrola a hodnocení mezi členy skupiny, prohlubují se vztahy mezi členy ve skupině Nevýhody: pracují pouze někteří členové skupiny, náročné na práci lektora – organizace, materiální zabezpečení :
Pojmy individuální a individualizovaná výuka jsou si podobné. Pokuste se vysvětlit termín individuální.
Odpověď: Individuální vyučování - učitel pracuje s jedním žákem - př. doučování, v ZUŠ – hry na hudební nástroj, výuka cizího jazyka atd. Individualizované vyučování - probíhá v rámci frontální výuky - př. učitel zkouší jednoho žáka a ostatní žáci mají samostatnou práci
Organizační formy podle charakteru výukového prostředí Klasická třída Odborné učebny a laboratoře Dílny Školní pozemek Muzeum, galerie Exkurze, vycházka Praxe
Mezi základní výukové prostředí patří klasická třída, počítačové učebny, laboratoře.
Organizační formy z hlediska času Vyučovací hodina – 45minut Zkrácená výuková jednotka Dvouhodinová výuková jednotka Přednášky
V kterých předmětech, využíváme dvouhodinovou výukovou jednotku ?
Odpověď: Jedná se především o předměty výchovy. Tzn. tělesná výchova výtvarná výchova dramatická výchova atd.
Použité zdroje a literatura Ducháčková, O. a kol.: Pedagogika pro střední školy. Praha, SPN ministerstvo-planuje-zvysit-limit-zaku-pro-prideleni- penez / = laboratore/laboratorni-stoly-jednostranne.html