URBÁNNÍ A RURÁLNÍ STUDIA jaro 2015 (8) čtvrteční skupina Gustav Novotny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Dana Hendrychová Anna Vostřelová Univerzita Pardubice
Socioekonomická geografie
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Sídla.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Volnočasové projekty a EU financování
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Management a rozvoj obcí
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Krajina a životní prostředí
Ateliér Příroda aneb Land Art v Českém ráji. Co je Land Art  Land art vznikl jako umělecký směr ve druhé polovině 60. let v USA.  Termín, vytvořený.
zpracování dat pomocí atlas.tI
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Motivační témata a životní příběhy
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady.
Propedeutický seminář k bakalářskému projektu
Motivační témata a životní příběhy
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Plzeň Plzeň.
Průřezová témata.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
STŘELNÁ zdroj: strelna.cz zdroj: strelna.cz
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Ekonomicko – správní fakulta v Brně Katedra podnikového hospodářství KONKURENCESCHOPNOST PODNIKU VE VZTAHU K ROZVOJI MANAGEMENTU Ing. Viliam Záthurecký,
Státní organizace.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KULTURNÍ KRAJINA.
CVIČENÍ Z HODNOCENÍ KRAJINY Jaro 2010 Mgr. Ondřej Herzán.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Vztahy geografie k ostatním vědám
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Mapy Číslo DUM: III/2/VT/2/2/39 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
ŠVÝCARSKO ŠVÝCARSKÁ KONFEDERACE. MAPA ŠVÝCARSKA VELIKOST OBYVATELSTVO Ve Švýcarsku žije kolem 8, 40 milionu obyvatel. 96. Stát na světě podle počtu obyvatel.
 narozen 15. srpna 1916 ve Wellingtononu (Nový Zéland)  zemřel 6.července 2001 v Canbeře (Austrálie)  novozélandský antropolog a kritik práce Coming.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Co je to feminismus? z lat. Femina = žena název pro komplex filosofií, sociálních teorií, politických hnutí a ideologií, jejichž cílem je výzkum a potírání.
„Příběh významné pražské klášterní knihovny“.  svazků (?) rukopisy prvotisky (152) staré tisky (8 000)  Specifika: rozsáhlá kolekce astronomické.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_35.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
URBÁNNÍ A RURÁLNÍ STUDIA jaro 2015 (2)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Studium dějin měst v Evropě, pojmosloví
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní filozofické otázky
Škola základ občanského života
Kroměříž VY_32_INOVACE_13_38
Číst Havla v praxi.
Transkript prezentace:

URBÁNNÍ A RURÁLNÍ STUDIA jaro 2015 (8) čtvrteční skupina Gustav Novotny

Dnešní program 30. dubna Organizační info – zakončení kurzu Historické kauzality v pohledu na kulturní krajinu – Pokračování: trochu teorie a aplikace v ČR 2-3 drobné přídavky

Výuka ve zbytku kurzu Zakončení 7. května – Čtvrtek 18 h (v čase semináře) – v horším případě čtvrtek 13 h (v čase přednášky) Prezentace a diskuze

Závěrečná prezentace 7. května Max. 5 slidů, na 5 minut – Zkoumané území a co vás v něm nejvíc zaujalo – Vaše vnímání krajinného kontinua + příklady – Zapomenutá místa a/nebo otázky sustainability – Shrnutí tematického úkolu

1. Semestrální úkol – další část a dokončení 1) nalézt příklady (ideálně větších) ploch v rámci 6 typů urbánně/rurálního kontinua 2) ve svém segmentu definovat 3 zapomenutá/těžko dostupná místa – přehledně, odrážky 3) zamyslet se nad problémy (a možnostmi jejich řešení) v rámci těchto segmentů – mentální mapa? Celkově 1 až 2 strany metodika: terénní výzkum, vlastní fotografie, vlastní percepce Můžete dokončovat i po kolokviu – do 15. května

TÉMATA VÝZKUMNÉHO ÚKOLU Č. 2 – Sk. Čtvrtek 18 h Do 30. Dubna 1) Rozrůstání města v posledních 25 letech – Adlerová, Vank 2) Analýza panelových sídlišť – komparace v daném segmentu – Lhotský, Šulc 3) Skladba obyvatelstva jednotlivých čtvrtí (podle věku, rasy, genderu…) 4) Vojenské areály a brownfields v Brně - Hrubanová, Dvořáčková 5) Drobná sakrální architektura 6) Zahrádkářské kolonie – Stehno, Umlauf 7) Dopravní stavby - Řehůřková, Kalianková 8) Zaniklé (a vznikající?) železniční tratě 9) Rozrůstání MHD – analýza příměstských lokalit – Kubíček, Kura 10) Zdravotnická zařízení a jejich obslužnost 11) Zemědělské plochy v Brně a v příměstském prostoru - Nazarej, Štěpán 12) Dělnické kolonie – Hvězda, Troppová 1. semestrální úkol – možnost posunutí

Přístupy ke krajině – otázky moci → → → ↔

Složky moci v raném novověku

Projevy politické moci v krajině

Britský venkov

Zkreslený pohled na krajinu ve 21. století – Kulturní krajina – Rurální krajina UKNEA (Wylie 2011) Současná podoba britského venkova? Záměrná práce s percepcí a imaginací Way of seeing

Přístupy ke krajině v kulturní geografii 1) opona (veil) – humanistická geografie 2) text (palimpsest) - Sauerovská kulturní geografie a později NCG 3) upřený pohled (gaze) – feministická geografie a syntéza obou předchozích přístupů Prolínání marxizmu především v NCG (new cultural geography) – 80. a 90. léta

Krajina jako opona Daniels (1982) argumentuje, že krajina jako way of seeing, je duplicitní, podvodná, vícečetná, protože: – na jedné straně nabízí spásu, trascendenci a estetické vnímání smyslové jednoty s přírodou – na druhé straně, funguje jako kouřové sklo zakrývající pravdu tvrdých materiálních podmínek a manipuje náš pohled, takže si neuvědomujeme vzdálenost, která nás dělí od světa přírody později, např. Bender (1994) mluví o krajině jako o vlastnickém palimpsestu – někdy krajina nepůsobí tolik jako prostředí pro život (setting for the life) svých obyvatel, ale spíš jako závěs, za nímž dochází k boji, zisku a dalším jevům

Krajina jako text Z post-moderní perspektivy krajina vypadá jako palimpsest, jehož ‘realné’ či ‘autentické’ významy můžou být odkryty správnými technikami, teoriemi nebo ideologiemi Nedívat se za oponu, ale číst mezi záhyby Texty o krajině jako její součást Např. nabízí otázky ohledně autorství a interpretace – psaní a čtení. Kdo napsal krajinu? Jací jedinci nebo skupiny jsou hlavními autory? Jaký nám vypráví příběh? Má jedinou dějovou linku, anebo je složená z více překrývajících se či dokonce soutěžících příběhů? Krajina vyžaduje čtenáře, publikum. Ale dokážeme ji číst? Potřebujeme rozvinout nějaké nové jazyky či techniky, jak ji číst, abychom jí porozuměli opravdu dobře?

Krajina jako upřený pohled Jacksonovy (1989) velmi známé Maps of Meaning – důležité pro vhled do britských kulturálních studií ohledně třídy, rasy a genderu v geografii Uvedl do HGies různé formy feministického myšlení a kritiky Klíčový koncept mnoha feminist analyses – symbolický a materiální genderování urbánní krajiny v západní společnosti, která má patriarchální bázi, ovládanou muži Například: symbolické maskulinní kódování skrze sochy a památníky slavných mužů a vojenských vojevůdců Platí i pro obchod, komercializaci měst – gentrifikace, restrukturace apod.

Landscape as a gaze

Památníky, role moci

Požadavky feministické geografie v souvislosti s krajinou

Projevy politické moci v krajině

Účelový vznik měst v časoprostoru

Adamov

Sustainability

Příběhy krajiny.. Severní Čechy

Mostecko

Rekultivace

Uhelné safari

Horní Jiřetín

Zámek Jezeří

Jezeří

Jezeří a uhelný revír

Geografie - sustainability

Příští seminář není… 7.5. kolokvium