Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:
Anotace Prezentace slouží k seznámení s významnou osobností české barokní literatury Žáci se seznámí s jeho životem, jeho díly filosofickými, didaktickými a náboženskými Na jeho díle se budou snažit pochopit hlavní principy barokní literatury Seznámí se s významem Komenského pro dnešek Klíčová slova: emigrace, pedagog, filosof, teolog, Pobělohorské období, Jednota bratrská
Jan Amos Komenský 1)
Jeho život narodil se r v Nivnici na Moravě, další možné místo jeho narození je Uherský Brod nebo Komňa (odtud Komenský) otec byl drobný podnikatel byl bratrským knězem v Přerově a ve Fulneku též byl filosofem, pedagogem, překladatelem pobýval v emigraci (Polsko – Lešno, Anglie, Švédsko, Uhry, Nizozemí – zde od r natrvalo) jeho myšlenky moderní výchovy a vzdělání začala realizovat až moderní věda ( systém vědění zpřístupnit všem…)
Jeho dílo 1. období: Jeho počátky – do r do tohoto období řadíme jeho dílo náboženské a filozofické např.Přemyšlování o dokonalosti křestanské Listové do nebe ( Jedná se o 5 fiktivních dopisů, kdy lid píše Bohu, ten kárá bohaté, nabádá chudé a bohaté, aby se smířili). Hlubina bezpečnosti ( myšlenka odevzdanosti do boží vůle )
Labyrint světa a Ráj srdce Hlavní postavou je poutník, který bloudí městem a hledá si povolání. Doprovází ho Všudybud, který mu radí, aby vše příliš nekritizoval. Poutník ve městě vidí lidi, jak jsou na sebe zlí, jak se honí za ziskem a postavením. Přidá se k nim Mámení, které poutníkovi nasadí růžové brýle, které mu mají dělat pohled na svět hezčí. Jenže brýle mu nedoléhají a on vidí svět stále takový, jaký ve skutečnosti je. Tzn. bez předsudků. Autor všude vidí nepoctivost, faleš, podvod. Poutník je z toho zoufalý. Jediné místo, kam se může uchýlit, je Bůh. Všudybud = lidská vnímavost vyhrocený protiklad fikce a reality 2).
2. období: 1628 – 1648 ( Vestfálský mír ) v tomto období pobývá převážně v polském Lešně věnuje tvorbě pedagogických spisů dílo např.: Didaktika ( 1632 ) ( Radí, jak učit, rozdělil vzdělání na 4 stupně – škola mateřská, školní docházka do 12 let, gymnázium, univerzita ) 3) Informatorium školy mateřské Brána jazyků otevřená ( 1631 )
3. období: zažil požár v Lešně, kde byla zničena značná část jeho tvorby, umřela mu jeho 2. žena, odchází do Amsterodamu, kde zůstává až do své smrti dílo: pansofické = vševědné spisy Orbis pictus = Svět v obrazech ( latinská učebnice, později vzorem dalším učebnicím ) Anděl míru ( usiluje o mír mezi národy ) Všeobecná porada o nápravě věcí lidských ( stěžejní filozofické dílo, programem světa bez válek, světa lásky a moudrosti ) 4)
Význam Komenského snažil se reformu školství, o zvýšení vzdělanosti snažil se o mírové soužití mezi národy snažil se o odstranění sociálních rozporů ve společnosti snaha o vytvoření české vědy v jazyce lidu srozumitelnému ve vzdělání učit od jednoduchého ke složitému v dětech probouzel cit a vůli škola má být přístupna všem bez rozdílu sociálního původu a pohlaví
5 )
Zdroje: obrázky: 1) 2) 3) 4) 5) Prokop,V. Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století. 1.vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft,2011.s