Osvícenství. Na počátku moderní společnosti.... intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století, kdy se v Evropě rozšířily racionální,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Architektura
Advertisements

velmocenské postavení katolická kalvinistické luteránské země v úpadku bývalá koloniální velmoc - špatná politika Habsburků; spoléhají se na dovoz – nerozvíjí.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE  BACHŮV ABSOLUTISMUS  VZNIK RAKOUSKA- UHERSKA  FORMOVÁNÍ ČESKÉ MODERNÍ OBČANSKÉ SPOLEČNOSTI.
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm VY_52_INOVACE_ČLAJS_JF_14 VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ Vlastivěda pro 4.třídu Vzdělávací oblast Člověk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
listopad 1797 listopad 1797: Napoleon Bonaparte se pevně chopil moci prosinec 1797 prosinec 1797: v platnost vstoupila nová ústava – značnou zákonodárnou.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Klasicismus, empír, romantismus
téma České země a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Klasicistní architektura v Čechách
Kultura středověku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-14
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
F R A N C I E ZA 30 TI-LETÉ VÁLKY: KRÁL LUDVÍK VIII.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
OSVÍCENSTVÍ VĚK ROZUMU VY_32_INOVACE_
Duchovní, myšlenkové hnutí 18. století
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Všeobecná deklarace lidských práv (výtah)
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Revoluce ve Francii
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
KLASICISMUS.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Společnost Označení materiálu:
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Úvod do středověku.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Československá republika-demokratický stát
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Renesance Mgr. Hana Šenková.
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Renesance.
Transkript prezentace:

Osvícenství. Na počátku moderní společnosti...

intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století, kdy se v Evropě rozšířily racionální, pokrokové, liberální a vědecké myšlenky. * racionální = rozumný * liberální = svobodomyslný CO BYLO OSVÍCENSTVÍ?

Člověk není od přírody zkažený. Cílem života je život sám, ne život po smrti. Základní podmínkou dobré života je osvobození lidské mysli od nevědomosti a pověr. Člověk osvobozený od nevědomosti a tyranské moci státu (tj. absolutistického panovníka), je schopný dospět k pokroku a dokonalosti. Politický názor a soukromé vlastnictví jsou přirozená lidská práva a svobody. NĚKTERÉ ZÁKLADNÍ MYŠLENKY OSVÍCENSTVÍ:

rozkvět obchodu v Anglii, Holandsku a severní Francii nová věda a její pokroky občanská válka v Anglii v polovině 17. století - boj mezi králem a parlamentem (a jejich přívrženci) PROČ A KDE VZNIKLO OSVÍCENSTVÍ

NOVÁ VĚDA – NOVÝ ZPŮSOB JAK DOSPĚT K POZNÁNÍ pozorování a experiment ze středověkých vzdělanců se stali vědci

SPOLEČNOST A POLITIKA

Anglické osvícenství Kladný vztah k náboženství, církvi Spjato s tradicemi Proti státnímu absolutismu Kritika náboženství, církvi Francouzské osvícenství

JOHN LOCKE (1632 – 1704) panovníci nemají právo na moc z Boží vůle člověk je svobodný a v tom jsou si všichni lidé rovni rozum učí celé lidstvo, že by nikdo neměl ohrožovat život jiných lidí, ubližovat jim nebo je připravit o svobodu či zaměstnání každý se rodí jako bytost, osobnost se z něj stává výchovou („Tabula rasa“) = empirismus

LOCKE A MONTESQUIEU UVAŽOVALI O MOCI VE STÁTĚ A ještě soudnictví by mělo být samostatné a nezávislé. Král ať má výkonnou moc a parlament zákonodárnou moc. Ten ať je nejvyšší, ať je odvolatelný lidem a nechť se i král řídí jeho zákony.

A DALŠÍ, A DALŠÍ, A DALŠÍ... Voltaire ( ) „Příroda je dílem Božím a člověk je dílem přírody“ (přirozené náboženství) Denis Diderot ( ) Projekt Racionálního slovníku věd umění a řemesel Mary Wollstonecraft ( ) „Mysl nemá pohlaví“ a přirozená lidská práva tudíž platí bez ohledu na pohlaví

KLASICISMUS – VŠEOBECNÁ CHARAKTERISTIKA časové vymezení: poslední třetina 18. století – prvá desetiletí 19.století reakce na subjektivismus baroka, snaha najít opět umělecký řád v umělecké tvorbě Znaky: jasný, jednoduchý, ohraničený tvar harmonická kompozice zesvětštění, zracionálnění

JOHANN JOACHIM WINCKELMANN ( ) zakladatel teorií klasicistního umění „Myšlenky o napodobení řeckých děl v malířství a sochařství skrze přírodu“ „Dějiny antického umění“ (1764) akcentoval antiku, věřil, že feudalismus překážel rozvoji umění s etickým a uměleckým obsahem a také ničil osobnost

ROZVOJ ANTICKÉ ARCHEOLOGIE Vykopávky v římských městech přinesly podněty pro architekturu a sochařství (Pompeje, Herkulaneum) malířství hledá inspiraci v římském reliéfu klasicismus – celá slohová epocha, která pronikla do všech oblastí a druhů umění, v 19. století ustrnul v tzv. akademismu

KLASICISTNÍ ARCHITEKTURA Znaky: nápodoba stylů minulosti nejprve příklon k antice, později v 19. století k románskému stylu, gotice, renesanci, baroku vedoucí země klasicismu – Francie období Ludvíka XV., XVI. umělecký sloh VFR dozníval v době Napoleonově - empír

FRANCIE Malý Trianon architekt: Jacques- Angeo Gabriel ( ) dvorní architekt Ludvíka XV. (také vojenská škola)

FRANCIE Pantheon arch.: Jacques-Germain Soufflot ( ) původně kostel sv. Jenovéfy, půdorys řeckého kříže Slavín k poctě velkých mužů Francie

DALŠÍ KLASICISTNÍ STAVBY V PAŘÍŽI triumfální oblouk na náměstí Étoile Vendomský sloup Carroussel v Louvru hl. architekti empírového slohu: J. F. Chalgrin, P.F. Fontaine, Ch. Percie

KLASICISTNÍ ARCHITEKTURA V ČESKÝCH ZEMÍCH Světská architektura Stavovské divadlo (Nosticovo) Dům u Hybernů Zámek Kačina Urbanismus Lázeňská architektura Parky a zahrady