PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Vlastní hodnocení školy
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA CO TO ZNAMENÁ? ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA TO ZNAMENÁ: VYTVÁŘÍME PRO DĚTI ZDRAVÉ PROSTŘEDÍ.
vlastní hodnocení školy
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
Základní škola a Mateřská škola Horní Stropnice Školy pro venkov.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Strachy v období rané adolescence
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
STÁŽ SLOVINSKO 2015 Stáže se zúčastnily: P. učitelky: Hana Kunzfeldová, Bc. Olga Širanová z MŠ Okružní 23, Bruntál Navštívené školy: MŠ Škofije Pedagogická.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec  Anotace: třídění podstatných jmen, tvorba vět, řazení podle abecedy  Autor: Mgr.
Úvod do psychologie
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
MAP ORP OSTRAVA PRACOVNÍ SKUPINA PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PÉČE.
Jsme menší státní škola v obci, pilotní škola projektu v Jihomoravském kraji. Naši mateřskou školu navštěvuje celkem 131 dětí, základní školu 268 žáků.
Anotace :Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních podmínek Speciální vzdělávací.
VY_32_INOVACE_Čp z 1 Č í slo š ablony: Jak si žije strom po celý rok? Mgr. Pavlína Šantrochová Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené,
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Strukturovaný životopis Vypracoval: Lukáš Karlík.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
M ĚSTSKÉ JESLE C HOTĚBOŘ. Naše zařízení poskytuje péči o děti ve věku od 0 zpravidla 3 let. Naším úkolem je vést děti ke zdravému, krásnému a čistému.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
PÉČE O ZDRAVÍ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
Organizace předškolního vzdělávání
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Sociální práce s rodinou 4
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
“Those who know, do. Those that understand, teach.”
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Ekosystém park Rostliny
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Druhý stupeň malotřídně
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze

 Pobyt a pohyb venku na čerstvém vzduchu prospívá zdraví tělesnému i duševnímu a poskytuje více příležitostí k celkovému rozvoji.  CO 2 jako marker znečištění ovzduší.

 Výzkum potvrdil vztah mezi počtem zážitků, které žáci 1. stupně prožili v přírodě a jejich vztahem k přírodě (Jančaříková, 2008). Podle stejné metodyky byl o 8 let později zopakován a komparován (Vosátková, 2015) a bylo zjišťováno  a) zda počet zážitků prožitých žáky prvního stupně reflektuje skutečnost, že je od nyní EV povinná, tedy že je vyšší,  b) že se učitelky podílejí na prožitých zážitcích vyšší měrou než v roce  Ačkoli bylo očekáváno, že počet zážitků žáků 1. stupně v přírodě stoupne, statistické hodnocení T-testem tuto hypotézu nepotvrdilo, rozdíl mezi počtem zážitků je statisticky nevýznamný.  Ačkoli bylo očekáváno, že učitelky/učitelé budou v roce 2015 zprostředkovávat žákům více zážitků než v roce 2007, je třeba říci, že se jejich podíl na zprostředkování zážitků prakticky nezměnil.

 Narozena do světa se spolehlivými a rozvinutými iCT a internetem.  Je vázána na elektronické digitální prostředí ve větší míře než generace Y.  Preferuje počítač před knihami i při vzdělávání.  Soběstřední individualisté zaměření na spotřebu více zaměření než generace předchozí, ovšem velmi tvořiví, dobře vzájemně spolupracující a sdílející proces tvorby výsledku zejména v elektronickém prostředí.  Zdroj: Poosnick-Goodwin, 2010

 Již navštěvují MŠ.  Výrazně vazba (až závislost) na nové technologie, na virtuální elektronické prostředí a počítačové modely.  Sedavý způsob života.  Nedostatek přírodovědců a lékařů.  Pokles respektu k učiteli (představenému) jako zdroji informací a nadřazené autoritě.  Narůstající zájem o možnost pracovat mimo oficiální prostředí, větší míra fluktuace, narůstající míra kooperace v průběhu dosahování výsledku a růst kreativity.

 Stále menší pochopení živých systémů.  Biofóbie.  Syndrom padajících dětí.  Syndrom růžové princezny.  Ubohá myška, zlá sova.  Příliš pečující rodiče (helicopter parent).

Výsledky sebehodnocen í 260 dět í z mateřských š kol na kontinuu biofobie – biofilie.

 Ze 129 dotazovaných žáků prvního stupně uvedlo 64 %, že se něčeho v přírodě bojí a 36 %, že se nebojí ničeho (Vosátková, 2015).  Oproti výsledkům z r (Strejčková a kol., 2005) je žáků, kteří se bojí, o 11 % více.  Nejčastěji se žáci prvního stupně bojí hadů (25 %), pavouků (23 %), divokých prasat (9 %), medvěda, hmyzu a klíšťat (vždy 3 %).  Dívky se bojí častěji, než chlapci.  Celkově je strach v přírodě a z přírody významým faktorem, protože 75 % dívek a 50 % chlapců se v přírodě něčeho bojí (Vosátková, 2015, Vosátková, Jančaříková, 2015).

 Ovádi, komáří a neštovice.  Helminti a alergie.  Kočka na zahradě MŠ.  Stromy – zabijáci.  Zabijeme všechny bakterie!  Laviny v Alpách.

 PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. Kontakt cevv-uk-pedf.blog.cz