Psychopedie Speciální pedagogika osob mentálně retardovaných.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Advertisements

MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Mentální postižení Co je podle Vás podstatou mentálního postižení? Které syndromy spojené s mentálním postižením znáte ? Setkali jste se již s případem.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Diagnostika školní zralosti Zora Syslová. Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV  Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat.
Kombinované postižení Vašek (in Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol., 2003, s. 281): vícenásobné je postižení multifaktoriální, multikauzální a multisymptomaticky.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Individuálně, ale společně a jinak
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Pedagogická psychologie
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Plánování ve školní tělesné výchově
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
PSYCHOPEDICKÝ KVÍZ .
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Vývojová psychologie Prenatální období.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Speciální psychiatrie – MKN 10
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Školní poradenství Mgr. Alice Vašáková.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Speciálně pedagogická diagnostika
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Název projektu: Moderní škola
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Strategické řízení a plánování
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Odbor školství, mládeže a sportu Mgr. Terezie Doleželová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychopedie Speciální pedagogika osob mentálně retardovaných

Z historie 1871 Spolkem paní sv. Anny založen první ústav pro idioty. Ředitelem se stal lékař Karel Slavoj Amerling. František Čáda 3 sjezdy pro školy slabomyslné školství pomocné, 1909, 1911Brno, Slezská Ostrava 1913 Karel Herfort – ředitel Ernestina od roku 1902, rodokmeny slabomyslných, rozvíjení motoriky, odstraňování vad řeči, tělesná výchova, ruční práce, individualizace vzdělávání

3 Čádovy sjezdy 1.sjezd 1909 v Praze. Stanoveny 4 základní požadavky : 1. Socializace (stát si má vzít MR pod svůj patronát, vzdělávání, povinná školní docházky) 2. Oprávněnost péče o postižené 3. Péče poškolní poústavní 4. Prevence a profylaxe

PORUCHY DUŠEVNÍ A PORUCHY CHOVÁNÍ (F00–F99) Stav zastaveného nebo neúplného duševního vývoje‚ který je charakterizován zvláště porušením dovedností. Projevuje se během vývoje. Postihuje poznávací‚ řečové‚ motorické a sociální schopnosti. Retardace se může vyskytnout bez‚ nebo současně s jinými somatickými nebo duševními poruchami

Diagnostika MR Standardizované testy inteligence Škály‚ které určují stupeň sociální adaptace v určitém prostředí. Stupeň MR je přibližný. Intelektuální schopnosti a sociální přizpůsobivost se mohou měnit v průběhu času a i snížené hodnoty se mohou zlepšovat cvičením a rehabilitací. Diagnóza odpovídá současnému stavu duševních funkcí.

Členění mentální retardace F70 Lehká mentální retardace F71 Střední mentální retardace F72 Těžká mentální retardace F73 Hluboká mentální retardace Význam členění pro praxi

F70Lehká mentální retardace IQ se pohybuje přibližně mezi 50 až 69 (což u dospělých odpovídá mentálnímu věku 9 až 12 let). Stav vede k obtížím při školní výuce. Mnoho dospělých je ale schopno práce. Úspěšně udržují sociální vztahy a přispívají k životu společnosti. Patří sem:lehká slabomyslnost (oligofrenie)lehká mentální subnormalitadebilita

F71Střední mentální retardace IQ dosahuje hodnot 35 až 49 (což u dospělých odpovídá mentálnímu věku 6 až 9 let). Výsledkem je zřetelné vývojové opoždění v dětství. Mnozí se dokáží vyvinout k určité hranici nezávislosti a soběstačnosti‚ dosáhnou přiměřené komunikace a školních dovedností. Dospělí budou potřebovat různý stupeň podpory k práci a k činnosti ve společnosti. Patří sem:střední mentální subnormalita, střední slabomyslnost (oligofrenie), imbecilita

F72 Těžká mentální retardace IQ se pohybuje v pásmu 20 až 34 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 3 až 6 let). Stav vyžaduje trvalou podporu Patří sem:těžká mentální subnormalita, těžká slabomyslnost (oligofrenie), idioimbecilita

F73Hluboká mentální retardace IQ dosahuje nejvýše 20 (což odpovídá u dospělých mentálnímu věku pod 3 roky). Stav způsobuje nesamostatnost a potřebu pomoci při pohybování‚ komunikaci a hygienické péči. Patří sem:těžká mentální subnormalita, hluboká slabomyslnost (oligofrenie), idiocie

Downův syndrom – trizomie 21 Genetická vada, mutace 21. chromzomu 23 párů chromozomů, tj. 46 má osoba 47 chromozomů Příčinou není chování rodičů před nebo v průběhu těhotenství. Výskyt celosvětový, na 800 – 1000 dětí připadá jedno s DS Rizikový faktor – stáří rodičů (nad35/50) V ČR v roce dětí, v roce 2013 – 53 dětí

Prevence DS Prenatální diagnostika rizikových případů, tj. matka nad 35 let. Amniocentéza – odběr plodové vody Amniocentéza slouží ke zjištění event. genetického postižení plodu. Jedná se o invazivní zákrok, který jako takový má svoje rizika. V 1% případů může dojít v souvislosti s výkonem k potratu plodu.

Amniocentéza Výkon doporučuje těhotné ženě porodník - specialista na prenatální diagnostiku, fetální medicínu, event. genetik. 2. Indikace, tj. kdy ji lékař doporučuje pozitivní biochemický screening ultrazvukový nález vývojové vady plodu Může jí být i: rodinná zátěž, genetické postižení ženy, předchozí plod s vývojovou nebo genetickou vadou

Psychické zvláštnosti MR Čím Vás mohou překvapit? Zvýšená závislost na rodičích a jiných lidech Sugestibilita a rigidní chování Opožděný psychosexuální vývoj Zvýšená potřeba uspokojování potřeb, potřeba jistoty Impulzivita, vzrušivost, náladovost Poruchy poznávacích procesů, vizuomotoriky, paměti,

Ochrana práv MR, normalizace Pravidelný denní režim (práce, strava, spánek) Vzdělávání, práce, rekreace, bydlení Integrace do společnosti Zlepšení zdravotní výchovy a sociálních služeb Respektování přání MR Soběstačnost, selfadvocacy

Vzdělávání Zákon 561/2004 – školský zákon Vyhláška 73/2005 a její novela 147/2011 Speciální mateřské školy, Základní škola praktická (ZvŠ), Základní školy speciální (PŠ), školy pro děti s více vadami, odborná učiliště Speciálně pedagogická centra Rámcové a školní vzdělávací programy

Literatura ČERNÁ A KOL. Česká psychopedie. Praha : Portál FISCHER, S. ŠKODA J. Speciální pedagogika.Triton, 2008 PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido RENOTIÉROVÁ A KOL.: Speciální pedagogika. Olomouc: UP, PedF, 2003