Telematika 2011/2012 přednáška 28.3.2011 Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Informační systémy v logistice
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
™. ™ Zprovoznění zařízení a zahájení jejich řízení během několika minut.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
METROPOLITNÍ PŘENOSOVÝ SYSTÉM
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Charakteristické znaky MHD
ISSS 2004 Technická infrastruktura IZS kraje Vysočina.
1 European Bus System of the Future Evropský autobusový systém budoucnosti Ing. Jan Barchánek
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Databázové systémy Architektury DBS.
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_168_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Informační podpora při krizovém řízení
Technologie sledují pohyb Telematická řešení nad vozovými parky
Bezdrátové sítě dle standardu IEEE (WiFi)
Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Mobilní agent řízený neuronovou sítí.
S CENARIO - BASED METHODOLOGY FOR COMPARISON OF THE SOFTWARE TRAFFIC CONTROL AGENTS Seminář DSS – Richard Lipka.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
COGAIN 2009 Možnosti řízení invalidního vozíku. Systém řízení vozíku  Rozdělen do několika částí  Část pohonu Motor pohonu Senzory ujeté vzdálenosti.
Inteligentní dopravní systémy (ITS): metody návrhu a hodnocení Doc. Dr
Možnosti využití mobilní komunikace při krizových situacích
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Služba RDS-TMC Jednotný systém dopravních informací
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
DIGITAL CZECH REPUBLIC Impact of Digital Revolution
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Člověk a globální komunikace
Telematika 2009/2010 přednáška Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Dětské dopravní hřiště Liberec
v kostce Ing. Jan Stejskal
Vážení vozidel za jízdy WIM
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Telematika 2011/2012 přednáška Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Kooperativní systémy ◦ Úvod ◦ Principy ◦ Možné aplikace ◦ Aktuálně řešené problémy ◦ Evropské projekty zabývající se kooperativními systémy

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Založeny na sdílení informací mezi účastníky silničního provozu  Úprava chování na základě získaných informací

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Většina závažných dopravních nehod (se zraněnými nebo mrtvými) je zapříčiněna řidiči vozidel  Nejčastější důvody nehod jsou ◦ nepřizpůsobení rychlosti, nedodržení bezpečné vzdálenosti ◦ nedání přednosti v jízdě ◦ nehody při změně jízdního pruhu, předjíždění ◦ alkohol

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Systémy, které poskytnou řidičům informace o aktuální situaci mohou významně přispět ke zvýšení bezpečnosti a snížení nehod  V souladu s cíli EU snížit počet mrtvých při dopravních nehodách  Prvotním zaměřením jsou aplikace přispívající k bezpečnosti

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Zvýšení kapacity komunikací  Snížení kongescí a exhalací  Kratší a spolehlivější jízdní doby  Zvýšená bezpečnost všech účastníků provozu  Nižší provozní náklady vozidel  Efektivnější logistika  Zlepšení řízení a správy silniční sítě  Zvýšená efektivita systémů hromadné dopravy  Lepší a efektivnější reakce na nehody a nebezpečí

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Již od 80. let  Omezení aplikací bylo doposud dáno technickými omezeními  Počátky: Wolfsburger Welle projekt ( ) Založeno na DSRC a infračervené komunikaci optimalizace dopravního proudu pomocí zelených vln Zdroj: eSafety Workshop 2006, Univ.-Prof. Dr.-Ing. Fritz Busch Traffic Management now and in 2020 – a vision

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Založené na komunikaci ◦ Vozidlo-vozidlo (vehicle-to-vehicle – V2V) ◦ Vozidlo-infrastruktura (vehicle-to-infrastructure – V2I) ◦ Vozidlo-další účastník silničního provozu  Souhrnně označovány jako V2X Copyright © 2007 DENSO CORPORATION

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  diskuze

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Interní senzory  Měření vzdálenosti  Video systém  Monitorování stavu řidiče  Z infrastruktury  Z komunikace vozidlo – vozidlo  Z řídicích dopravních systémů

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy Z interních senzorů vozidla BrzdyAktivní – neaktivní. Rychlostv km/h ESPaktivace StěračeZapnuté, vypnuté, intenzita. Venkovní teplotaStupně Celsia. ČasČas GMT GPSPozice, směr. Senzory měření vzdálenosti/rychlo sti okolních vozidel Umístění v jízdním pruhuPočet vozidel, jejich šířka, směr,... Analýza rozměrů okolních objektů Odhadování šířky objektů, poměru stran, atd. Video systém Detekce objektůRelativní pozice, rychlost a směr vzhledem k danému vozidlu a jízdnímu pruhu. Odhadování pohybu vozidla Pozice v jízdním pruhu, trajektorie, atd. sloužící k varování před vychýlením se z jízdního pruhu.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy Monitorování stavu řidiče Sledování únavyvysoký – střední - nízký Sledování stresuvysoký – střední - nízký Z infrastrukturySpecifické zprávyNehoda na silnici Začátek kolony Konec kolony Počasí – déšť, kroupy, bouřka, vítr, náledí, mlha,... Komunikace vozidlo – vozidlo Specifické zprávyPřekážka na komunikaci Počasí, Kolona, Nehoda,... Dopravní řídicí systém Specifické zprávyPočasí Vysoká intenzita dopravy Nebezpečné místo Údržba komunikace...

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Opakující se zprávy ◦ Místní informace o nebezpečných situacích ◦ Bez přeposílání ◦ Výhoda – vysoká pravděpodobnost zachycení zprávy  Zprávy vyvolané určitou situací (výstražné zprávy, nouzové zprávy) ◦ Po zaznamenání nebezpečí ◦ Rozšiřování obdržených informací ◦ Vzniká zpoždění

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace pro řízení dopravy a přepravy  Logistika a řízení nákladní dopravy  Aplikace pro podporu údržby  Bezpečnostní aplikace

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Plánování cest a jejich přeplánovávání (Route planning and re- routing) ◦ jedná se o využití získaných dopravních informací pro změnu části cesty se zachováním cílového místa z důvodu zvýšení celkové propustnosti. Při využití kooperativních systémů je tato změna naplánované cesty vytvářena v závislosti na očekávaném vývoji dopravní situace a individuální pro jednotlivá vozidla.  Získání přesných vstupních dat pro řídící dopravní centra (Provision of accurate input data for Traffic Management Centers) ◦ znamená sběr dat o poloze a plánované cestě jednotlivých vozidel, která zajistí detailní a zároveň prediktivní (s výhledem vývoje dopravy v čase) údaje pro rozhodování ohledně řízení dopravy.  Zobrazení dynamických dopravních značek a rychlostních doporučení (In-vehicle display of dynamic traffic signs and speed advice) ◦ obsahuje poskytnutí informací ve vozidle o aktuálních dopravních opatřeních a doporučeních, takže je řidič nepřehlédne.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Dynamické přidělování dopravních pruhů (Dynamic lane allocation) ◦ řízení dopravy v různých pruzích a řízení příjezdu.  Upřednostňování určitých druhů dopravy (Traffic prioritization) ◦ znamená zavedení preference určitých druhů vozidel v závislosti na dopravní situaci.  Plánování intermodální dopravy (Intermodal journey planning) ◦ znamená podporu pro plánování přepravy využívající více druhů dopravy a zároveň využívající on-line data pro aktualizaci naplánované cesty.  Dynamické zpoplatňování dle stupně kongescí (Dynamic tolling / congestion charging levels) ◦ znamená úpravu cen za využívání komunikace v závislosti na aktuální dopravní situaci.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Správa parkovacích zón (Parking zone management) ◦ podpora pokročilého systému reservace a časového plánování obsazení parkovací a odpočívacích míst.  Řízení pohybu nákladních vozidel (Truck access control) ◦ udělení zákazu vjezdu určitých typů nákladních vozidel (váhových kategorií, apod.) do určitých oblastí a informování řidičů o aktuálních omezeních.  Řízení přepravy nebezpečných nákladů (Dangerous goods management) ◦ podpora plánování, manipulace sledování a dohledávání při přepravě nebezpečných nákladů.  Plánování multimodální dopravy (Multi-modal freight transport planning) ◦ plánování a koordinace doručení nákladů pomocí více druhů dopravy.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Kalibrace senzorů (Sensor Calibration) ◦ znamená ověření správné funkce senzorů například pomocí spolupráce výstupu ze dvou senzorových jednotek v případě, že mají poskytovat stejný výstup.  Vzdálená diagnostika (Remote Diagnostics) ◦ sběr dat o diagnostice vozidla do servisního centra.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Kooperativní manévrování (Cooperative Manuevering) ◦ podpora při koordinaci vzájemného pohybu blízkých vozidel s cílem zamezit nebezpečným situacím.  Nouzové vysílání (Emergency Broadcast) ◦ po kolizní vyslání informace s cílem zajisti rychlou pomoc a podpora záchranných složek poskytnutím informací o vozidle, jeho pasažérech, nákladu, poloze,... (E-Call)  Bezpečnostní varování (Safety Warning) ◦ poskytnutí varovných informací řidiči o zaznamenaných potenciálně nebezpečných situacích.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Před-nehodové snížení jejích následků (Pre- crash Mitigation) ◦ výměna informací, které mohou spustit automatické akce vedoucí ke snížení důsledků srážky.  Kooperativní senzory (Cooperative Sensing) ◦ využití informací ze senzorů umístěných na jiném vozidle nebo na infrastruktuře.  Koordinované brzdění (Coordinated Breaking) ◦ synchronizace automatické brzdění vozidla s předcházejícím vozidlem.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Bezpečnost

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Bezpečnostní aplikace na křižovatkách (Road Intersection Safety application) ◦ nehoda na křižovatce;

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Bezpečnostní aplikace na křižovatkách (Road Intersection Safety application) ◦ nedostatečný výhled do křižovatky;

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Bezpečnostní aplikace na křižovatkách (Road Intersection Safety application) ◦ zamezení vjezdu do křižovatky, pokud hrozí nebezpečná situace, i pokud má řidič právo přednosti v jízdě

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Bezpečnostní aplikace na křižovatkách (Road Intersection Safety application) ◦ porucha signálu SSZ;

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Bezpečnostní aplikace na křižovatkách (Road Intersection Safety application) ◦ prudké brzdění jiného vozidla kvůli signálu stůj;

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Bezpečnostní aplikace na křižovatkách (Road Intersection Safety application) ◦ upozornění na příjezd záchranného vozidla

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace pro změnu jízdního pruhu (Lane Change Manoeuvre application) ◦ změna jízdního pruhu pro nákladní vozidla s „mrtvým bodem“

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace pro změnu jízdního pruhu (Lane Change Manoeuvre application) ◦ změna jízdního pruhu aut / nákladních aut

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace pro změnu jízdního pruhu (Lane Change Manoeuvre application) ◦ změna jízdního pruhu na nájezdech na dálnici

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace bezpečného předjíždění (Safe Overtaking application) ◦ bezpečné předjíždění v městských a příměstských oblastech když již zároveň předjíždí motocykl

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace bezpečného předjíždění (Safe Overtaking application) ◦ bezpečné předjíždění osobního vozidla odbočujícího vlevo motocyklem

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Funkce varování před kolizí s vepředu jedoucím vozidlem (Head On Collision Warning function) ◦ varování před čelní kolizí způsobené nebezpečným pokusem o předjetí;

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Funkce varování před kolizí s vepředu jedoucím vozidlem (Head On Collision Warning function) ◦ varování před čelní kolizí s rozměrným vozidlem v ostrých zatáčkách.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace omezující zadní nárazy (Rear End Collision application:) ◦ zadní kolize způsobená pomalým vozidlem v kopcovitém terénu

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace pro dodržování rychlostních omezení a bezpečné vzdálenosti (Speed Limitation and Safety Distance application) ◦ doporučení pro řidiče nákladních aut týkající se rychlostních omezení a bezpečné vzdálenosti

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace pro dodržování rychlostních omezení a bezpečné vzdálenosti (Speed Limitation and Safety Distance application) ◦ bezpečnostní asistence na místech s malou viditelností „slepých místech“ – například v tunelech

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace pro dodržování rychlostních omezení a bezpečné vzdálenosti (Speed Limitation and Safety Distance application) ◦ bezpečnostní asistence na místech častých nehod – při slučování jízdních pruhů

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace varování před čelním nárazem (Frontal Collision Warning application) ◦ varování před čelním nárazem do statické překážky

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace varování před čelním nárazem (Frontal Collision Warning application) ◦ varování před čelním nárazem do statické překážky v tunelu

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace varování před čelním nárazem (Frontal Collision Warning application) ◦ varování před čelním nárazem s nestandardně se chovajícím vozidlem (např. prudce brzdícím, jedoucím cik-cak, apod.)

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Stav komunikací (Road Condition Status – Slippery Road application) ◦ stav komunikací – informace získané pomocí komunikace vozidlo – infrastruktura (V2I)

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Stav komunikací (Road Condition Status – Slippery Road application) ◦ stav komunikací – informace získané pomocí komunikace vozidlo – vozidlo (V2V)

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Aplikace varování před nebezpečnými zatáčkami (Curve Warning application) ◦ Varování před místy častých nehod v meziměstských oblastech založené na informacích od zařízení infrastruktury, která sbírají informaci o rychlostech vozidel těmito místy.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Funkce detekce zranitelných uživatelů komunikace a zabránění nehodám (Vulnerable Road User Detection and Accident Avoidance) ◦ chodec přecházející komunikaci

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Funkce detekce zranitelných uživatelů komunikace a zabránění nehodám (Vulnerable Road User Detection and Accident Avoidance) ◦ uživatel komunikace v „mrtvém bodě“ – např. pro nákladní vozidlo odbočující vpravo

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  WiFi  DSRC  Mobilní buňkové sítě (CN/GNSS - např. GSM ve spojení s GPS)  WiMax  Bluetooth

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  WiFi p (WAVE Wireless Access for the Vehicular Environment), ◦ rozšíření WiFi - podpora mobility pro využití v ITS ◦ používá licencované pásmo 5,9 GHz  WiMax e ◦ WiMax – dosah desítky km ◦ Pásmo 2-66 GHZ ◦ e - rozšíření pro mobilní použití  MBWA (Mobile Broadband Wireless Access) ◦ Mobilní širokopásmový bezdrátový přístup, pro rychlý přenos dat mobilním uživatelům (rychlosti až do 320 km/h) ◦ Licencovaná pásma pod 3,5 GHz

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  CALM standardy – Communication Access for Land Mobiles – souhrn standardů umožňujících nepřerušený přenos s využitím různých fyzických kanálů (např. DSRC, infračervený, mikrovlnný na 5,9 GHz, atd.)

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Com2React ( )  CVIS ( )  SAFESPOT ( )  COOPERS ( )  CAR2CAR (konzorcium)  DRIVE C2X ( )

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Cílem projektu bylo vytvořit multiúrovňový model kooperativního systému založené jak na V2V tak na V2C (vehicle-to-centre) komunikaci  Otestování možnosti řízení dopravy za využití nové úrovně – tzv. virtuálního sub-centra. Projekt kombinuje komunikaci vozidlo-infrastruktura s komunikací vozidlo-vozidlo  Pracuje se sdílením informací mezi vozidly v dané zóně. Tyto informace jsou pak předávány jedním z vozidel do řídícího centra a to je rozšiřuje dále k vozidlům. 

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy Source: Com2React Deliverable 6.2 Evaluation of the system benefit

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Zaměřil se na vytvoření jednotného technického řešení, které by umožnilo komunikaci všech vozidel a prvků infrastruktury založeného na otevřené architektuře na různých médiích s důrazem na lokalizaci.  Rovněž se zabýval možnými aplikacemi, přístupem uživatelů, nákladovými a business modely, atd.  Výsledkem projektu prostředí univerzální platformy pro kooperativní systémy. Tato platforma poskytuje vícenásobné komunikační rozhraní, přesnou lokalizační a softwarovou podporu pro kooperativní systémy V2V a V2I a je vhodné jak pro vozidla tak pro zařízení na infrastruktuře.  Využití protokolu CALM  60 partnerů z mnoha zemí EU 

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy Source: CVIS Deliverably 2.1_System Concept Definition_v9.0

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy Source: CVIS presentation, conference ITS Europe 2007 Aalborg

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Projekt 6. RP  Cílem bylo prozkoumat možnosti spolupráce mezi inteligentními vozidly a inteligentní komunikací a významně tak zvýšit bezpečnost na pozemních komunikacích.  Vyvíjel systém „Safety Margin Assistant“ založený jak na V2V tak V2I komunikaci, který má řidiče v předstihu informovat o potenciálně nebezpečných situacích.  Členem projektu bylo přes 50 partnerů z mnoha zemí EU.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Jako zdroje zpráv počítal jak s dopravní infrastrukturou, tak s vozidly  Informace týkající se bezpečnosti  Otevřená modulární architektura  Vývoj klíčových technologií pro  Testování možných scénářů a ohodnocení dopadů a míry přijetí uživateli  Důraz na praktické implementace vhodné pro zavedení v počátečních fázích nízké penetrace vybavených vozidel

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Projekt 6. rámcového programu EU  Vývoj inovativních telematických aplikací pro dopravní infrastrukturu  Zlepšení senzorů podél infrastruktury pro splnění nároků C2X  Vývoj komunikačního konceptu (spolehlivosti, schopnosti pracovat v reálném čase, robustnost), využití různých komunikačních technologií (DAB, CALM, sítě založené na IP standardech)  Demonstrace výsledků na evropských dálnicích a vývoj implementační strategie pro smíšené prostředí.  Členy projektu bylo cca 40 společností z několika evropských zemí

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Cooperative Mobility Showcase 2010: smart vehicles on intelligent roads, March 2010, Amsterdam  Demonstrace prototypů aplikací kooperativních systémů

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  32 partnerů  Cíl – rozvinutí kooperativních systémů v Evropě  Zaměřen na testování v reálných podmínkách  Testy v řadě evropských zemí Zdroj: Andreas Festag, Long Le, Maria Goleva. Field Operational Tests for Cooperative Systems: A Tussle Between Research, Standardization and Deployment. VANET, Las Vegas. 2011

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Cílem tohoto konzorcia je vytvořit a rozšířit jednotný evropský standard pro komunikaci vozidlo-vozidlo založený na bezdrátových LAN sítích a tím zajistit vzájemnou kompatibilitu mezi vozidly  Umožnit vývoj mnoha aplikací díky vytvoření a předvedení prototypů  Podpora standardizace C2C komunikace (Jedním z cílů CAR2CAR konzorcia byla snaha o vyhrazení frekvenčního pásma pro aplikace kooperativních systémů, což se v r podařilo.)  Komunikace zakládá Car 2 car na standardu IEEE – bezdrátových sítích krátkého dosahu. Konkrétně se jedná o a, b, g, p.  Vytvořit implementační strategie a business modely  Toto konzorcium je tvořeno osmi evropskými výrobci automobilů se zapojením několika dalších přidružených členů.

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy Zdroj: CAR 2 CAR Communication Consortium

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Dosažení stability systému  Zajištění konzistence  Sestavení business modelů  Zajištění financování  Dostupnost dat  Zabezpečení systémů  Zabezpečení ochrany dat

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy Zdroj: Menig C., Audi AG: Prezentace C2X kurz, Mnichov, 05/2009 Analýza vytvořená Audi AG

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Finská firma VTT  8WmU

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  Děkuji Vám za pozornost!

Telematika 2011/2012 Kooperativní systémy  SAFESPOT Deliverable  CVIS Deliverable 2.2 Use Cases and System Requirements  rking_groups/Implementation_Road_Maps/bu sch1.pdf     