NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec
VÝVOJ VZDĚLANOSTNÍ STRUKTURY V ČR Demografické stárnutí populace se začíná projevovat ve vzdělanostní struktuře v rámci středního vzdělávání Vliv poklesu populační síly ročníků je nicméně napříč vzdělanostní strukturou poměrně rovnoměrný
VÝVOJ NEZAMĚSTNANOSTI ABSOLVENTŮ ŠKOL Pracovní trh je dynamicky se vyvíjející prostředí, které se neustále přetváří, podmínky na pracovním trhu jsou silně proměnlivé Absolventi škol jsou z hlediska uplatnitelnosti a ohrožení nezaměstnaností jednou z významných rizikových skupin na pracovním trhu
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ ŠKOL V KRAJÍCH
NEZAMĚSTNANOST V RÁMCI KATEGORIÍ VZDĚLÁNÍ Ve srovnání s předchozími roky došlo k poklesu v míře nezaměstnanosti absolventů napříč všemi kategoriemi vzdělání Nejvyšší míru nezaměstnanosti vykazují absolventi nižšího středního odborného vzdělání (kat. E) a absolventi nástavbového vzdělání (kat. L/5) – v rámci těchto kategorií nicméně dochází také k nejvýraznějšímu meziročnímu poklesu
NEZAMĚSTNANOST VYUČENÝCH A MATURANTŮ
DŮLEŽITOST KOMPETENCÍ Z POHLEDU ZAMĚSTNAVATELŮ Kompetence a jejich důležitost rostou z pohledu zaměstnavatelů s výší dosažené úrovně vzdělání U vysokoškolsky vzdělaných je důležitost kompetencí nejvyšší, a to u všech položek
DEKLAROVANÁ ZKUŠENOST ZAMĚSTNAVATELŮ Zaměstnavatelé deklarují nedostatek pracovní síly především v sekundárním sektoru V sekundárním sektoru zaměstnavatelé také nejčastěji deklarují nedostatečně kvalitní pracovní sílu
NEDOSTATKOVÉ A PERSPEKTIVNÍ OBORY Z POHLEDU ZAMĚSTNAVATELŮ V SEKUNDÁRNÍM SEKTORU
2015 – ROK PRŮMYSLU A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ Příprava mistrovské zkoušky Podpora polytechnického vzdělávání na základních a mateřských školách Podpora oborů podle potřeb trhu práce Úprava financování odborného školství Zlepšení kvality odborného školství
POSPOLU – SPOLUPRÁCE ODBORNÝCH ŠKOL A ZAMĚSTNAVATELŮ Sdílení zkušeností a znalostí zaměstnavatelů s odbornými školami Účast firem na odborném vzdělávání a výcviku žáků Stáže a exkurze ve firmách - příprava žáků v reálném pracovním prostředí Tvorba modelů spolupráce škol a zaměstnavatelů Sladění požadavků zaměstnavatelů na kvalifikovanost absolventů škol
CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A UČENÍ Dynamičnost a vývoj pracovního trhu Měnící se požadavky zaměstnavatelů na kvalifikaci pracovní síly Potřeba průběžného vzdělávání a zvyšování kvalifikace jako cesta vedoucí k uplatnění na pracovním trhu
NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ (NSK) Registr všech úplných profesních a profesních kvalifikací na území ČR Jedinečný, státem uznávaný systém, který umožňuje třídění, identifikaci a zařazování kvalifikací a uznávání certifikací U každé profesní kvalifikace je stanoven kvalifikační a hodnotící standard Jasně definovaný vztah k počátečnímu vzdělávání Tvoří systémový rámec pro počáteční a další vzdělávání
Děkuji za pozornost Mgr. Martin Úlovec