Použití provizorních mostní objektů ve vztahu k veřejné dopravě Doc. Ing. Radovan Soušek, Ph.D. Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice Žďár.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správa státních hmotných rezerv
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Studijní program Stavební inženýrství
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Integrovaná střední škola,Slaný
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Letecká záchranná služba
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Silnice nebo železnice
Popis mostu Účel Statické řešení Materiály Použitá technologie
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Traumatologický plán ÚSZS
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Jak téma pojmout a proč? Přemýšlel jsem co dnes říci, protože
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ Aktualizace dne:
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Problematika IDS na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Krizová krevní politika ČR. V České republice je problematika zajištění dodávek transfuzních přípravků řešena ve spolupráci resortů zdravotnictví a obrany.
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky Základní informace.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ Aktualizace dne:
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
Typová činnost složek IZS při společném zásahu při nebezpečné poruše plynulosti provozu na dálnici STČ 10/IZS.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
OCHRANA PŘED POVODNĚMI § 63 ZÁKONA 254/2001 Sb.. Ochrana před povodněmi jsou opatření k předcházení a zamezení škod při povodních na životech a majetku.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
Kalamitní situace - opatření
Navrhování tunelových staveb
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Přehled živelních pohrom
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ projekt je realizován z Evropské unie, Evropského.
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

Použití provizorních mostní objektů ve vztahu k veřejné dopravě Doc. Ing. Radovan Soušek, Ph.D. Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice Žďár nad Sázavou

Přemýšlel jsem co dnes říci, protože mnozí si myslí, že dané téma je věcí Armády ČR …. mnozí si myslí, že je to samozřejmost … protože si myslíme, že v době úsporných opatření je krizové řízení jednou z položek určenou na škrtnutí … „prý se nikdy nic nestane“… K této problematice je nutné přistupovat kvalifikovaně i dle potřeb veřejné dopravy… Jak téma pojmout a proč? 2

1) Zajištění základních funkcí dopravy je základní podmínkou úspěšného zvládnutí krizové situace 2) Zajištění sjízdnosti silnic a železnic je základ úspěšného zvládnutí krizových situací v regionu, Pro zabezpečení dopravy a to i veřejné. 3

Seznámení se systémem zajišťování obnovy mostních objektů v České republice i ve vztahu k veřejné dopravě. Možnosti, dopady, mýty, neznalosti… v oblasti řešení krizových situací s dopadem na veřejnou dopravu. Cíl přednášky 3

1.Úvod 2.Základní pojmy 3.Způsoby řešení 4.Praktické použití mostních provizorních konstrukcí 5.Co by dopravní inženýr z této oblasti měl znát 6.Závěr Osnova prezentace 4

Do roku 1989 činnost KM soustředěna na válečný konflikt a tomu byla podřízena veškerá příprava hospodářství žádná právní opora pro řešení KS Úplná změna - ústavní zákon 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky - stejná úroveň vojenské a nevojenské krizové situace Následně schváleny krizové zákony (2000): –239/2000 Sb., o IZS… –240/2000 Sb., o krizovém řízení… –241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy… Úvod 5

Mimořádná událost  Situace vzniklá v souvislosti s hrozící nebo již nastalou mimořádnou událostí. 6 Mimořádná situace  Intenzivní škodlivé působení sil a jevů, vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, havárií, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací.

Krizová situace je mimořádná událost, při níž je vyhlášen příslušný krizový stav!!! Krizové stavy (způsob a osoba vyhlašující KS - hejtman, premiér, prezident): stav nebezpečí nouzový stav nevojenského charakteru stav ohrožení státu vojenského charakteru válečný stav Úvod do problematiky 7

Typické povodňové škody na mostních objektech Typy a stupně poškození mostních objektů: –Poškození mostních objektů při živelné mimořádné události je možné hodnotit z více hledisek, např. cena opravy, délka opravy, vlivu na únosnost mostu, vlivu na průjezdnou kapacitu a dopravní obslužnost regionu apod. Lehké poškození mostní konstrukce bez vlivu na únosnost Poškození nosné konstrukce mostu s vlivem na únosnost Destrukce mostního objektu Poškození nebo destrukce příjezdové komunikace 8

Možnosti odstranění následků poškození nebo zničení mostů Na obnově se podílí příslušné státní orgány ve spolupráci s civilními firmami Pokud je vyhlášen krizový stav - stav nouze Je možné nasazení Armády ČR na stavbu provizorních mostů Nejdříve jsou obnoveny nejdůležitější mosty pro těžkou vojenskou techniku Později jsou tyto mosty nahrazeny mosty schválenými pro použití v civilním sektoru a jsou postupně realizovány požadavky na náhradní přemostění od jednotlivých krizových štábů 10

Pokud jsou mostní konstrukce natolik poškozené nebo zničené, že je nutné přistoupit ke stavbě provizorního mostu, je vhodné mít na zřeteli několik základních skutečností, které lze shrnout do těchto bodů: –Není jednodušší místo stavby provizorního mostu rovnou opravit původní most nebo postavit nový? –Jaká je intenzita dopravy na daném místě, existují možnosti objížděk? –Jaká má být zatížitelnost provizorního mostu? –Je k dispozici vhodné místo pro stavbu provizorního mostu? (prostor pro skládku materiálu, stavbu výsuvné dráhy, prostor pro parkování techniky, často je nutné vyřídit s majiteli přilehlých pozemků povolení ke vstupu na pozemek a jeho případné použití) 11

Mostní provizória „vojenská“ pro silniční dopravu Prostředky ve výzbroji armády (nevhodné pro civilní dopravu) –Mostní tank MT-55 a Přepravník mostu PM-55 –Mostní automobil AM-50 Délka přemostění až 18m, Šířka mostu 3,3m (jízdní kolej 1,15m, mezera mezi kolejemi 1,0m), Zatížitelnost až 50 tun 12

Mostní provizória „vojenská“ pro silniční dopravu Prostředky ve výzbroji armády (nevhodné pro civilní dopravu, ale vhodnější než AM 55 MT 55) –Mostní automobil AM-50 –Délka mostu 10 – 12,5m (jedno pole bez podpěry, hloubka min 2m) –Délka mostu N x 12,5 m (více polí, hloubka 2 – 6m) –Šířka mostu 4,0m, Zatížitelnost až 50 tun 13

Mostní provizória „civilní“ pro silniční dopravu Těžká mostová souprava TMS –Vysoce variabilní ocelová mostní konstrukce, složená z jednotlivých dílů. –Vynikající provizorní mostní konstrukce pro přemostění překážek od 21m 14 Parametry mostu:  standardní délka 21 – 36m (po 3m)  zatížitelnost výhradní: 44 tun na jednu nápravu: 11 tun  průjezdná šířka 4,0m

Mostní provizória „civilní“ pro silniční dopravu Mostová souprava MS –Ocelová konstrukce, složená z kompletních mostních dílů o délce 3m. –Vynikající provizorní mostní konstrukce pro přemostění překážek do 27m 15  zatížitelnost 6 – 18m: 40 tun,  21m: 37 tun, 24m: 35 tun, 27m: 33 tun na jednu nápravu: 10,3t  průjezdná šířka 4,0m

Mostní provizória „civilní“ pro silniční dopravu Most montovaný týlový - MMT –Ocelová konstrukce, složená z kompletních mostních dílů o délce 3m. –Vynikající provizorní mostní konstrukce pro obousměrný provoz 15

Mostní provizória „civilní“ pro silniční dopravu 16 Železniční most ŽM 16 / ŽM 16 M –Ocelová konstrukce s krokem mostního dílu 3m, případně 1.5m –Vynikající provizorní mostní konstrukce využitelná pro silniční dopravu, nebo smíšený provoz (panelová mostovka pro silniční provoz, panelová mostovka se žlábkovou kolejnicí pro smíšený provoz silnice, železnice, tramvaj)

Mostní provizória „civilní“ pro silniční dopravu 17 Pilíř PIŽMO –Vysoce variabilní ocelová konstrukce, umožňující stavbu prakticky jakéhokoliv pilíře pro silniční a železniční mosty. –Základní části jsou pata, dřík a hlavice pilíře –Ocelová konstrukce s krokem dílu 40cm, v kombinaci s jinými 20 cm, výška pilíře i 90 m. –S použitím nánožek výška po milimetrech

Literatura 17 Maňas – Soušek: Projektování a stavba provizorních mostů ze souprav TMS, IJP Pardubice 2010 Maňas – Soušek: Projektování a stavba provizorních mostů ze souprav MS, IJP Pardubice 2010