Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Advertisements

Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_PŘ8_BO.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce = výměna plynů (oxidu uhličitého a kyslíku)
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Cévní soustava Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
než začnete prohlížet prezentaci ...
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Dýchací soustava a její choroby
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Věcné učení Ochrana přírody
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
VY_52_INOVACE_14_01_stavba srdce
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Opěrná soustava - kostra
WORD Tabulky - ohraničení
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Dýchací soustava.
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Rozmnožování organismů
Návykové látky Alkohol
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ AutorMgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_52_INOVACE_36_PŘÍRODOPIS NázevDýchací soustava PředmětPřírodopis Ročník/y/ ročník Anotace Prezentace slouží jako opora při výkladu o dýchací soustavě. Objasňuje pojem dýchání, podrobněji rozebírá pomocí názorných animací horní a dolní dýchací cesty a plíce. Zabývá se i dýchacími svaly, popisuje jejich úlohu při nádechu a výdechu. Závěr prezentace slouží k opakování a procvičení učiva. Druh učebního materiálu Prezentace Datum vytvoření Datum ověření

Dýchací soustava orgánová soustava sloužící k dýchání dýchání (respirace) proces výměny plynů, zejména oxidu uhličitého a kyslíku, mezi organismem a jeho vnějším prostředím kyslík je potřeba k buněčnému dýchání pro přeměnu živin na energii Dýchací soustavu tvoří: dýchací cesty plíce horní cesty dýchací dolní cesty dýchací bránice

Horní cesty dýchací dutina nosní dutina ústní nosohltan hrtanová příklopka Horní cesty dýchací začínají dutinou nosní, která pokračuje do okolních lebečních kostí a vytváří z nich vedlejší dutiny nosní. Vzduch se v dutině nosní zvlhčí, oteplí a pročistí (řasinkový epitel, žlázy produkující hlen) dýchání nosem je mnohem zdravější než dýchání ústy. Nosohltan je spojen Eustachovou trubicí s dutinou středního ucha. V nosohltanu se nachází mízní uzlina – nosohltanová mandle (po 5. roce života zpravidla zakrňuje). Další dvě uzliny, mandle patrové, jsou po stranách hltanu. Dutina nosní a nosohltan jsou části těla nejčastěji napadené viry a bakteriemi nemoci horních cest dýchacích (rýma, angína, zánět vedlejších dutin, zánět středního ucha)

Dolní cesty dýchací začínají hrtanem, vyztuženým chrupavkami největší z nich je chrupavka štítná štítná chrupavka V hrtanu je hlasové ústrojí (vydechovaný vzduch naráží na hlasivky a rozkmitá je). Kmitání hlasivek rozechvívá vzduch nad hrtanem → vzniká hlas. průdušnice Pokračováním hrtanu je průdušnice, rovněž vyztužená chrupavkami. Průdušnice se větví na dvě průdušky, které vstupují do pravé a levé plíce. průdušky průdušinky V plicích se průdušky dělí na průdušinky. Vzduch, který prochází dolními cestami dýchacími, se také čistí pomocí řasinek, které zachytávají nečistoty a pomocí hlenu je vytlačují z průdušnice ven → kašel.

Plíce průdušnice průdušky průdušinky plicní váčky plicní sklípky vlásečnice obalující sklípek vzduch v plicním sklípku Průdušinky vedou vzduch do plicních váčků. Stěny plicních váčků se vyklenují v malé prostory → tenkostěnné plicní sklípky. K výměně plynů (O₂ a CO₂) dochází mezi sklípky a vlásečnicemi, které stěny sklípků obklopují: ze sklípků do vlásečnic kyslík z vlásečnic do sklípků oxid uhličitý

Plíce párový orgán, který umožňuje výměnu plynů mezi krví a vzduchem na povrchu jsou hladké, zdravé plíce jsou narůžovělé (plíce kuřáků jsou černé, na jejich povrchu jsou vidět dehtové skvrny) jsou uložené v dutině hrudní hrudní dutina je vystlána tenkou vazivovou blánou, která pokrývá hrudní stěnu a nazývá se pohrudnice pohrudnice přechází na plíce a pokrývá je jako poplicnice mezi plícemi je prostor, nazývaný středohrudí, ve kterém je uloženo srdce a ve kterém procházejí důležité cévy, nervy a jícen pravá plíce je větší levá plíce je menší 3 laloky 2 laloky

Dýchání Plíce nemají svaly Dýchací svaly nemohou samy nasávat vzduch. bránice mezižeberní svaly nádech Stah a zploštění bránice zvětšují dutinu hrudní, stah mezižeberních svalů zdvihá žebra vzhůru a ven. Vnitřní tlak klesá a vzduch se nasává. výdech Bránice se při uvolnění vyklene a zmenší tak dutinu hrudní. Mezižeberní svaly se uvolní a žebra klesnou dolů a dovnitř. Vnitřní tlak se zvýší a vzduch je tlačen ven. bránice nádechvýdech

Opakování a shrnutí 1) Co to je dýchání? výměna plynů (O₂, CO₂) mezi organismem a vnějším prostředím 2) Co tvoří dýchací soustavu? dýchací cesty (horní a dolní), plíce a bránice 3) Co tvoří horní cesty dýchací? dutina nosní, dutina ústní, nosohltan 4) Co víš o Eustachově trubici? spojuje nosohltan s dutinou středního ucha 5) Proč je zdravější dýchat nosem než ústy? v dutině nosní se vzduch zvlhčí, oteplí a pročistí 6) Vyjmenuj některá onemocnění horních cest dýchacích: rýma, angína, zánět vedlejších dutin, zánět středního ucha dutina nosní dutina ústní nosohltan

Opakování a shrnutí 7) Popiš obrázek: 8) Čím jsou vyztuženy dolní cesty dýchací? chrupavkami 9) Kde jsou uloženy plíce? v dutině hrudní 10) Kde přesně dochází k výměně plynů (kyslíku a oxidu uhličitého)? v plicních sklípcích 11) Popiš obrázek průdušinka plícní váčky plicní sklípky

Opakování a shrnutí 12. Spoj pojmy patřící k sobě: dýchání2 laloky poplicnice respirace pohrudnice prostor mezi plícemi pravá plíce vazivová blána pokrývající hrudní stěnu levá plíce 3 laloky středohrudí vazivová blána pokrývající plíce 13) Jaké znáš dýchací svaly? bránice, svaly mezižeberní 14) Kde se nachází bránice? odděluje od sebe dutinu hrudní a dutinu břišní

Zdroje LINC, Rudolf, Petr DOSTÁL a Jitka MACHOVÁ. Přírodopis 7: pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Dýchací cesty [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Plíce [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: FRONĚK, Jiří. Lidské tělo: poznávejme sami sebe : atlas. Ilustrace Inka Delevová. Praha: Blug, 1999, 72 s. ISBN Objevujeme svět: příroda, lidé, civilizace. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, ISBN ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis: pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, ISBN ANGLISS, Sarah. Almanach vědomostí: vesmír a Země, život na Zemi, lidské tělo, dějiny lidstva, země světa, kultura a sport, světová ekonomika, věda a vynálezy. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.