H2AC The Hydrogen Horizon Automotive Challenge
Co je to H2AC? H2AC je soutěž, ve které studenti designují a staví svůj vlastní hybridní model auta na vodíkový pohon a baterii v měřítku 1:10 H2AC zvyšuje kreativitu studentů v řešení problémů, kritické myšlení, spolupráci a lepší povědomí o tom, co je obnovitelná energie Celý program je rozdělen do 3 částí: 1) Zkoumání změn klimatu v času, zamyšlení se, proč tomu tak je, přemýšlení nad alternativním řešením než jsou fosilní paliva 2) Designování a stavba modelu 3) Testování modelu auta, implementace různých zlepšení a příprava na samotný závod
Cíl Studenti získají sebevědomí a mohou se díky němu hlásit na VŠ technického zaměření či zajímavá zkušenost do CV Studenti, kteří se zúčastní takovéto soutěže mohou mít větší zájem o technické obory, kterých je v současné době nedostatek Mladým lidem se dostává do podvědomí, že bychom měli využívat obnovitelné zdroje energie, jak v energetice, tak v dopravě (Dánsko r – SMART ENERGY SYSTEM) I věda může být zábavná „škola hrou“ studenti se chtějí účastnit i příští rok Prestiž pro zúčastněné školy i pro samotné studenty
Povědomí o obnovitelný zdrojích Z shromážděných dat z minulých let, můžeme jasně vidět změnu ve znalostech obnovitelné energie: Amerika H2AC, 2015
Časový plán Do začátku závodu: - seznámení se s energy boxem (pokusy na obnovitelnou energii) - aby studenti věděli, co vůbec obnovitelná energie je a proč se o toto téma máme vůbec zajímat? - sestavení autíčka a tréning řízení Co nejdříve sestavit tým, který bude na projektu pracovat, čím dříve, tím lépe – tým si následně určí svůj název, barvu, případně své logo (nechají se jim vytisknout na polo barevná trička) deadline pro zaslání prezentace ve formě videa (jedna ze soutěžních kategorií) Závod v 15. týdnu v Praze - na SŠT Zelený pruh, ve dnech:
Požadavky V průběhu projektu vás prosíme o následující: Video či/a fotografie, jak pracujete s „energy boxem“ (solární panel, větrná elektrárna….) Video a/či fotografie konstruování modelu vozu Video a/či fotografie sestavování modelu a zprávu (popis), jak a proč jste co udělali, Video a/či fotografie jak se studenti učí řídit Použijte předchozí nasbíraný materiál či přidejte nový ke tvorbě finální prezentace A konečně: Finální automobil 1:10, který bude použit na závod (kontrola zda vše funguje správně, znát pravidla závodu, poslední přípravy) Studenti budou též vyplňovat 2 online dotazníky – 1 na začátku, 2. na konci celého projektu, z dotazníků poté vyplyne, co se studenti z projektu naučili Učitelé budou na konci závodu vyplňovat 1 dotazník
Finální prezentace Nejlepší je zvolit si 1 (více) šikovného a pečlivého studenta, kterého baví stříhání na PC, natáčení, fotografovaní a ten může z nasbíraného materiálu vytvořit finální prezentaci Prezentace má představit tým, školu, průběh, co a proč obnovitelná energie V reportu mohou být fotografie, kresby, rozhovory, grafy, zvuková stopa atd. – jednoduše: fantazii se meze nekladou Video prezentace na MAX. 3 minuty Video v HD kvalitě a fotografie ve vysokém rozlišení
Soutěž Soutěžící jsou povinni mít týmové dresy, aby bylo možné jejich přiřazení k týmu (dres – polo trička necháme vyrobit – určit barvu - s logem H2AC, názvem školy a názvem týmu) Soutěž je 6 (finále v Praze) a 24 hodinová (pro vítěze – v St. JO), tým o 3 – 5 členech – piloti by se měli rovnoměrně střídat, místo pilota se smí měnit Musejí být splněny podmínky pravidel, jinak tým může být diskvalifikován Mezinárodní soutěž je ve Francii v St. Jo ve dnech: 29. – , kde se účastní 1 vítězný tým z finále konaného v Praze Soutěžní země ve světovém finále ve Francii: Česká republika, Slovenská republika, Polsko, Francie, Austrálie a Amerika Výherní trofeje: 1) Cena za VÝDRŽ (počet ujetých kol za stanovený čas) 2) Cena za ENERGII (nejekonomičtější tým) 3) Cena za DESIGN (nejhezčí karosérie) 4) Cena za ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ORGANIZACI STÁNKU 5) Cena za INOVACE (nápaditá řešení použitá při konstrukci modelu)
Curriculum 2 curricula: 1) „Proč je změna klimatu důležitá?“ – pro zamyšlení studentů, co se v dnešní době děje s atmosférou a proč a jaký to má vliv na životní prostředí 2) „Obnovitelná energie a dopady na životní prostředí“ – jaké máme typy obnovitelné energie a jak fungují – pokusy studentů V příručce pro učitele je vše vysvětleno, případně jsou zde napsány požadavky, co je za potřebí si připravit Curricula si můžete měnit dle vlastních časových požadavků a představ
Shrnutí Pro studenty 2 dotazníky – 1 na začátku, 2. na konci (pro srovnání) – odesláno jako online odkaz Pro učitele 1 dotazník po skončení závodu Průběžné informování o průběhu projektu Produkty zůstanou vlastnictvím školy, videa a fotografie, vč. finální prezentace zůstanou k volnému užívání firmě Horizon
…A konečně… ….kdo ví, možná vítězství…