Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 sloučeniny oxidu křemičitého (SiO 2 ).  největší třída nerostů  nejdůležitější součástí zemské kůry.  hojné a rozšířené, především jako součásti hornin.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1803_Přehled_nerostů_III._ uhličitany_sírany_dusičnany Autor: RNDr. Josef Snopek.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_223_SMYSLY Téma: SMYSLY Číslo projektu:
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Skupiny nerostů: 2. Halogenidy 3. Sulfidy Přírodopis 9. třída.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
5. Uhličitany.
Dělení nerostů Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_16 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová Využití.
Člověk a jeho svět Vlastivěda Evropa – povrch
SOLI.
Mineralogický systém II. Halogenidy
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Usazené horniny = sedimenty
Venuše Sluneční soustava Název školy
Ch_012_Uhličitan vápenatý
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
ORGANOGENNÍ USAZENINY
MINERÁLY PŘÍRODOPIS 9.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_14-08_Třídění nerostů Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:9. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s tříděním nerostů, s jejich výskytem v přírodě, s jejich získáváním a využitím. Klíčová slova:Prvky, halogenidy, sulfidy, oxidy, uhličitany, dusičnany, sírany, fosforečnany, křemičitany, nerosty organického původu Druh učebního materiálu:prezentace

Třídění nerostů Podle chemického složení třídíme nerosty na: 1.prvky (kovy a nekovy) 2.halogenidy 3.sulfidy 4.oxidy 5.uhličitany 6.dusičnany 7.sírany 8.fosforečnany 9.křemičitany 10.nerosty organického původu 1

1. Prvky v přírodě je jen malý počet prvků v ryzím stavu jako nerosty z kovových prvků to jsou především zlato a platina, někdy i měď v nekovových prvků se v přírodě v ryzím stavu vyskytuje uhlík a síra ZLATO nachází se v křemenných žílách společně se stříbrem, bývá jemně rozptýleno jako drobné krystalky, při zvětrávání hornin se dostává do naplavenin řek, kde se nachází v podobě zrnek a získává se rýžováním 2

2. Halogenidy jsou to nerosty, které vznikly sloučením halogenů (F, Cl, Br, J) s kovy – fluoridy, chloridy, bromidy a jodidy chloridy jsou rozpuštěny ve slaných vodách moří a slaných jezer, kam byly dopraveny tekoucí vodou ze zvětralých hornin, ostatní halogenidy většinou doprovázejí chloridy SŮL KAMENNÁ bezbarvý nerost, v nalezištích však bývá různě zbarvena přimíšeninami většinou vznikla odpařením z vodných roztoků 3

3. Sulfidy jsou to bezkyslíkaté sloučeniny síry s kovy, vznikají srážením z horkých roztoků mají většinou kovový vzhled, pokud na ně působí zvětrávání, poměrně snadno se mění na oxidy a sírany GALENIT má kovový vzhled, je častým nerostem rudných žil, kde se těží jako olovnatá ruda olovo má velké využití – desky akumulátorů, desky na ochranu proti rentgenovému a radioaktivnímu záření 4

4. Oxidy jsou to sloučeniny prvku s kyslíkem vodu buď neobsahují (označujeme jako bezvodné), nebo ji mají v jedné či více molekulách ve své struktuře (vodnaté oxidy) KORUND průhledné odrůdy korundu jsou vyhledávanými drahokamy modrá odrůda se nazývá safír, červený rubín vyskytuje se v horninách, kde se nachází hliník 5

5. Uhličitany KALCIT tvoří hlavní nebo jedinou složku vápence nebo mramoru je bezbarvý nebo bílý, případně je zbarven do žluta nebo do růžova, bývá i průhledný je to křehký, dobře štěpný nerost vzniká srážením z roztoků, odpařováním kapek nebo ze schránek živočichů a jejich přeměnou 6

6. Dusičnany LEDEK vyskytuje se v zrnitých agregátech je bezbarvý nebo šedý, snadno se rozpouští ve vodě používá se k výrobě dusíkatých hnojiv byl součástí dýmavého střelného prachu 7

7. Sírany SÁDROVEC vyskytuje se ve zvětralých jílovitých břidlicích, které obsahovaly sirníky, můžeme ho též nalézt v jílovcích a na hnědém uhlí je bílý, jemnozrnný sádrovec se nazývá alabastr, průhledná odrůda mariánské sklo pálením sádrovce na prášek vzniká sádra, sádrovec se přidává jako přísada do cementu 8

8. Fosforečnany APATIT je součástí magmatických a přeměněných hornin má různé zbarvení (žluté, fialové, zelené, červené, bezbarvé) je přírodním zdrojem fosforu pro rostliny používá se k výrobě fosforu a jeho sloučenin 9

9. Křemičitany jsou to nerosty nekovového vzhledu a obvykle jsou součástmi hornin, většina z nich vznikla přímým utuhnutím z magmatu, jejich zvětráváním vznikají druhotné nerosty OLIVÍN je křemičitan hořečnato-železnatý je žlutozelený, průhledná odrůda (chryzolit) se brousí jako drahokam 10

10. Nerosty organického původu jsou to nerosty vzniklé z organických kyselin, uhlovodíků a pryskyřice, vyskytují se velmi vzácně JANTAR je to směs utuhlých pryskyřic pocházejících z třetihorních jehličnatých stromů vytváří valouny nebo zrna žluté barvy, má medově žlutou barvu, nečastěji se využívá ve šperkařství (náhrdelníky, náramky) 11

Použité zdroje: 1.Dolomit Rumunia. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2.Gold-crystals. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3.Selpologne. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.GalenaFromKansas. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 5.Several corundum crystals. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 6.Calcit 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 7.Dusičnan hlinitý. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 8.Gips 3 Maroko. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 9.Apatite Canada. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 10.Peridot in basalt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 11.Amber.pendants.800pix In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: