Mgr. Michal Oblouk. -moderní souhrnný pojem pro velmi rozmanité soustavy jednání, symbolů a představ, jimiž různá společenství a církve vyjadřují reálný,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
V současném světě – 2 názory na svět
Diversita lidské populace II
• Náboženství, náboženské složení
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Hlavní světová náboženství a církve
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Křesťanství.
Arabové a Islám Raný středověk.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ Mgr. Michal Oblouk.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Občanská výchova 7. ročník
Islám.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6
VY_32_INOVACE_02_SVP_083_Bel
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
Křesťanství Kratochvilová Adéla.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Ondřej Beran 8.J, jeden z nejzákladnějších výchozích pramenů demografické analýzy v demografii.
Religionistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Světová náboženství JUDAISMUS.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
Západní náboženství.
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování náboženství – opakovací kvíz Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-18 Šablona: III/2 Inovace.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Křesťanství B. Trojanová. Křesťanství Monoteistické náboženství Vznik v 1. století n.l., původ v učení Ježíše Krista Vyvinulo se z judaismu, ale na.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Křesťanství B. Trojanová.
Judaismus (židovství)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Náboženství a fanatismus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Křesťanství Jedno z nejrozšířenějších světových náboženství Prorokem je Ježíš Kristus Abrahámovské náboženství Monoteistické náboženství Křesťanství vzniklo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Oblouk

-moderní souhrnný pojem pro velmi rozmanité soustavy jednání, symbolů a představ, jimiž různá společenství a církve vyjadřují reálný, životní, osobní vztah k transcendentní (přesahující smyslové vnímání) zkušenosti či představám -každé náboženství má společné rituály nebo bohoslužby, určité představy o světě a místě člověka v něm a většina náboženství vyžaduje i určitou morálku -většina náboženství se chápe jako vztah k osobnímu Bohu nebo božstvům, na nichž člověk závisí a k nimž se obrací s díkem a s prosbou o ochranu -výkon bohoslužebných obřadů je často vázán na určitá posvátná místa (obětiště, chrámy) a časy (svátky), svěřen zvláště vybraným nebo pověřeným osobám, kněžím, a některá náboženství se společensky organizují jako církve 1.monoteistická – připouští existenci 1 Boha, který je stvořitelem světa 2.polyteistická – víra ve více bohů

1.abrahámovská náboženství - 3,6 miliardy a)křesťanství - 2,1 miliardy, vznik 1. století, celosvětové rozšíření kromě severozápadní Afriky, Arabského poloostrova a některých částí střední, východní a jihovýchodní Asie b)islám - 1,5 miliardy, vznik 7. století, Střední východ, severní Afrika, střední a jižní Asie, západní a východní Afrika, Indický subkontinent, Rusko, Čína, Balkán c)judaismus - 14 milionů, vznik doba železná, Izrael, USA, Evropa d)bahá'í, mandejci, samaritáni, drúzové, rastafariánství, jezídismus 2. indická náboženství - 1,4 miliardy a)hinduismus milionů, Indický subkontinent, Fidži, Guyana a Mauricius b)buddhismus milionů, vznik 5. století př. n. l., Indický subkontinent, střední, východní a jižní část Asie, Japonsko, oblast Indočíny, a některé ruské regiony c)sikhismus, džinismus 3. východoasijská náboženství milionů, taoismus, konfucianismus, šintoismus, kaodaismus, čchondogjo, yiguandao, tradiční čínské náboženství 4. etnická/domorodá náboženství milionů, původní americká náboženství, tradiční africká náboženství, náboženství australských domorodců 5. sekulární náboženství – nevěřící, agnostici, 1,1 miliardy

 židovské náboženství (nejstarší monoteistické)  vznikl v Palestině (Izrael) jako náboženství hebrejských kmenů přibližně ve 2. tisíciletí př. n. l.  víra v jediného boha – JAHVE  prorok MOJŽÍŠ  základní text – hebrejská Bible (Tanach) – nejdůležitější část : PĚT KNIH MOJŽÍŠOVÝCH/TÓRA, nejdůležitějším prvkem zákona je Desatero přikázání  synagogy  duchovní – rabín  šesticípá Davidova hvězda, sedmiramenný svícen /menora, jarmulka /kipa  šabat – den odpočinku/sobota, nejdůležitější židovský svátek, Jom kipur (Den smíření), Chanuka (Svátek světel), Pesach (připomíná vysvobození Židů z egyptského otroctví)  velkou důležitost hraje rodina, studium, dodržování zvyklostí a dělení stravy na rituálně vhodnou ( košer ) a zapovězenou

 nejrozšířenější světové náboženství  vzniklo v Palestině poč. n. l.  víra v jediného boha – HOSPODIN, který vystupuje ve 3 osobách: otec, syn a duch svatý  ústřední postavou je boží syn JEŽÍŠ KRISTUS (mesiáš, spasitel světa)  kaple, kostely, katedrály  symboly – kříž, beránek, ryba  Bible ( Starý – převzatý z judaismu a Nový zákon )  Velikonoce, Vánoce, Letnice  na základě rozdílných výkladů Bible se dělí do 3 skupin:

 považuje se za přímou pokračovatelku prvotní církve založené Kristem, římského biskupa ( PAPEŽ ) označuje za přímého následníka sv. Petra, jehož Kristus učinil hlavou církve  sídlí ve Vatikánu  farář, biskup, kněz  celibát  uznává 7 svátostí – křest, biřmování, eucharistie, svátost smíření, svátost nemocných, kněžství, manželství  uctívá svaté  středem života je liturgie (bohoslužba, mše)

 ortodoxní  zachovává apoštolskou posloupnost a její učení bylo formulováno na církevních sněmech, koncilech – r církevní rozkol mezi křesťanským Východem a Západem  Rusko, Gruzie, Srbsko, Rumunsko, Bulharsko, Kypr, Řecko  společenství samosprávných místních církví - každá je řízená vlastním nejvyšším představitelem – biskupem (patriarcha, metropolita)  může užívat při liturgii staré jazyky (církevní slovanština)  slouží bohoslužby podle východních obřadů – slovanské a řecké pravoslavné církve používají byzantský ritus  ikony

 vychází z reformace – r vystoupení Martina Luthera  důraz na Bibli, evangelium – evangelíci  Písmo = zdroj zjevené Pravdy  popírá církevní tradice, odmítá papežství  luteráni, kalvinisté/reformovaní, anglikánská církev, baptisté, metodisté, presbyteriáni, puritáni, mennonité, letniční hnutí, Jednota bratrská, Českobratrská církev evangelická, Armáda spásy, Církev adventistů sedmého dne, Církev československá husitská

 druhé nejpočetnější náboženství světa  vznikl r. 622 na Arabském poloostrově  víra v jediného boha ( Alláh – nesmí se zobrazovat) a jeho nejvýznamnějšího proroka Mohameda  posvátná kniha – KORÁN  symboly – půlměsíc a pěticípá hvězda  pět pilířů : 1. šaháda - víra v jedinost Boží a božské poslání Mohameda 2. salát – modlitba pětkrát denně 3. saum – půst v měsíci Ramadánu od úsvitu do soumraku 4. zakát - udílení almužny chudým 5. hadždž - pouť do Mekky (jednou za život, umožňuje-li to finanční situace a zdravotní stav muslima)  muslimové se dělí na sunnity (uznávají vládce – chalífy) a šíity (uznávají duchovní – imámy)  modlitebny – mešity (součástí bývají minarety), vstup bez obuvi, muži a ženy se modlí odděleně, musí se modlit směrem k Mekce  nesmí jíst vepřové maso a krev, pít alkohol a užívat drogy, muž může mít až 4 manželky

 jeden z nejstarších náboženských systémů světa  je chápán jako dharma – způsob života  víra ve více bohů – hlavní je trojice Brahma, Višnu a Šiva  hinduistou se člověk nestává, ale rodí – společnost rozdělena do 4 kast : kněží, bojovníci, obchodníci a řemeslníci, služebníci  věří, že lidská duše je součástí vesmíru a je nesmrtelná – po smrti se reinkarnuje do jiného těla (to se řídí podle karmického zákona odplaty – podle zásluh a skutků v předchozím životě)  duchovním cílem je vysvobození se z cyklu smrti a znovuzrození – jednou z cest, jak toho dosáhnout, je jóga  posvátná voda v řece Ganze, krávy jsou posvátná zvířata  symbol – kaligraficky upravená slabika ÓM  duchovní učitel – guru  chrámy  posvátné texty – VÉDY

 duchovně-filosofický systém - základ vytvořil Siddhárta Gautama ( Buddha – Probuzený) v 5. stol. př. n. l.  nemá bohy, Buddha je pouze prorok, jehož životní příklad mají všichni následovat  Buddhovo učení = DHARMA - základ tvoří 4 vznešené pravdy : 1. Pravda o utrpení 2. Pravda o vzniku utrpení – příčinou je karma (zákon příčiny a následku) 3. Pravda o ustání utrpení – nirvána (vnitřní blaženost) 4. Pravda o cestě vedoucí ke konci utrpení  3 klenoty: víra v Buddhu, jeho učení a cesta  cílem je vysvobození ze sansáry – nekonečného koloběhu znovuzrození  posvátné stavby – stúpy, symbolem je lotos  zákaz zabíjení živých tvorů, víra v převtělování duší a) tibetský = lámaismus, dalajláma b) japonský = šintoismus

                                   