Představení projektu Partnerství rodičů a učitelů při přechodu dětí do školy PaedDr. Jaroslava Břízová Praha, 8. září 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Realizace KA 02 v rámci projektu„Nadané dítě.eu“
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
ECVET v Programu celoživotního učení
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
OMC Pracovní expertní skupina
Zavedení systému opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání na Magistrátu města Brna 9. Národní konference kvality ve veřejné správě
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Learning Educators Project Grundtvig 2 Learning Partnerships.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
”Národní tým expertů ” Dům zahraniční spolupráce Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro ORP Veselí nad Moravou Ustavující setkání Řídícího výboru MAP,
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
THE GRASSROOTS WOMEN´S INTERNATIONAL ACADEMY SÍŤ MATEŘSKÝCH CENTER o.s. Pečeť kvality Rut Kolínská
MAP rozvoje vzdělávání v ORP Kralupy nad Vltavou 2. Setkání Řídícího výboru 21. června 2016, MÚ Kralupy nad Vltavou.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Strategické řízení a plánování
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Projekt Učitel - Mentor CZ.1.07/1.3.00/
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Setkání členů Řídícího výboru MAP SO ORP Beroun
PEČEŤ KVALITY GRUNDTVIG 2010
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Ustavující setkání Řídícího výboru MAP,
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Odborník ve školní praxi
náhradní rodinné péče II setkání zástupců KÚ OSPOD a NNO
dne 5. dubna 2018 ve třech skupinách v 15 hodin, 15:30 a v 16 hodin
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Kariérové poradenství a podnikavost
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
Hledáme tajemství nebo zdravý selský rozum?
Transkript prezentace:

Představení projektu Partnerství rodičů a učitelů při přechodu dětí do školy PaedDr. Jaroslava Břízová Praha, 8. září 2010

World Organization for Early Childhood Education Světová organizace pro předškolní výchovu Czech Republic National Committee Český výbor OMEP, Praha OMEP

Mezinárodní, nevládní organizace, založená v roce 1948 v Praze Cíl – pracovat v zájmu dětí od narození do 8 let, pomáhat pro všechny vytvářet optimální podmínky, zajišťovat jejich rozvoj, štěstí a dobrý život v rodinách, institucích a v komunitách.

Parent – Teacher Partnership for Children´s Transition to School Partnerství rodičů a učitelů při přechodu dětí do školy Projekt financovaný Evropskou komisí v rámci programu Celoživotního vzdělávání Grundtvig září červen 2008

Zúčastněné země Polsko – nadace Komenského Comenius Foundation for Child Development Česká republika – OMEP Severní Irsko – NIPPA Early Years - The Organisation for Young Children Slovensko – Unie mateřských center Řecko – EADAP The Society for the Development and Creative Occupation of Children

OMEP Koordinátorky: Mgr. Marie Marxtová, řed. MŠ Doc. PhDr. Milada Rabušicová Ph.D., MU Brno Členky: PaedDr. Jaroslava Břízová, ČŠI Jarmila Kotrbová, řed. MŠ + předsedkyně ČV OMEP Mgr. Jana Vašíčková, řed. MŠ Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D., Univerzita Palackého Olomouc

Cíle a úkoly projektu Sdílet informace a zkušenosti mezi partnerskými organizacemi o projektovém přístupu a včleňování rodičů do programů usnadňující přechod dětí do škol Navrhnutí tréninkového programu na pomoc rodičům a učitelům v usnadnění přechodu dětí do škol Vytvořit všem dětem ten nejlepší start do života, stejné podmínky při přechodu do školy.

Průběh – 1. rok Analýza stavu, potřeb (v každé zemi) -Studium materiálů – např. Národní zpráva o stavu předšk. výchovy, vzdělání a péče o děti předšk. věku v ČR ( – součást mez. projektu OECD), VZ ČŠI (2001/2002) -Dotazníky - šetření -Rozhovory – s dětmi

Respodenti Učitelé, ředitelé, školní inspektoři, rodiče, zástupci zřizovatelů, PPP a MŠMT, děti a žáci Otázky pro dospělé Otázky pro děti

Co jsme se dozvěděli od dospělých? Rodiče všech zemí zdůrazňovaly důležitost své vlastní minulé zkušenosti, předávání dětem Vyjadřovali potřebu znát školu, její nabídku a učitele 1. třídy již předem, tj. už v době zápisu Řečtí rodiče očekávají, že instit. vzdělávání bude především předávat poznatky jejich dětem a rozvíjet jejich kognitivní dovednosti

ČR – vidí jasnou potřebu kooperace všech zúčastněných, vyvíjet aktivity společně – ZŠ, MŠ a rodiče Irští učitelé – zdůraznili důležitost podpory dítěte v rodině, zatímco rodiče si ztěžují na nedostatek zpětné vazby ze škol jak před začátkem nástupu do školy, tak po něm (průběh adaptace) Polští rodiče připouští, že cítí napětí, když se blíží začátek školní docházky svých dětí a přenáší to do celé rodiny Slovenští učitelé by chtěli být informováni o výsledcích vyšetření u specialistů, kteří je nechtějí sdělovat ve jménu ochrany osobních dat dětí

Co jsme se dozvěděli od dětí? Ve všech zemích děti vyzvedávaly hodnotu pomoci od kamarádů a sourozenců v procesu přechodu, stejně tak přítomnost, účast svých rodičů Pro mnoho z nich je škola synonymem „dospívání“ a prvních vážných „dospěláckých“ záležitostí, které doprovází pozitivní odezvy, děti se nemohou dočkat prvního dne v nových podmínkách, prostředí. Děti si osvojují slovník rodičů – zvláště, když zdůrazňují důležitosti dobrého chování a známek

Hlasy dětí – před zač. Těším se do školy, protože se naučím číst a psát. Poznám nové kamarády. Budu mít školní tašku a budu psát na tabuli. Těším se na domácí úkoly a známky a na to že budu chodit do školy se svými kamarády z mateřské školy. Těším se, protože jdu tam, kam chodí můj bratr Jsem nešťastný, protože budu muset dělat domácí úkoly - moje sestra to nenávidí Mám strach, protože nevím, jak to bude, jestli mě rodiče nezapomenou vyzvednout ze školy nebo budu muset být ve družině Mám strach, že nebudu mít kamarády, protože nikoho neznám

Po nástupu Cítil jsem se dobře, protože kamarádi, co tam chodí, říkali, že škola je fajn. Když jsem poprvé přišel do nové třídy, cítil jsem se dobře, protože se mnou ve třídě byly děti, které jsem znal z MŠ. Můj první školní den byl bezva, protože jsme dostali od paní ředitelky hezké tužky. První den jsem brečel, stýskalo se mi po mamince Myslel jsem, že už jsem velký, ale měl jsem strach. Chtěl jsem zůstat ve školce. Tady mám moc úkolů.

Výsledky 1. roku Podrobné, hloubkové potřeby zjištěné analýzou založenou na výzkumu dětských, rodičovských a učitelských zkušeností – uskutečněné ve všech zemích - zpráva z výzkumu Vytvoření společného rámce trén. modulu - kostra Místní verze modulu šitá na míru (uzpůsobený) potřebám jednotlivých zemí

Průběh – 2. roku Pilotní schéma Cíle tréninku, výcviku: Příprava učitelů z MŠ a ZŠ a rodičů pro spolupráci v rámci usnadnění přechodu dětí do škol Účastníci (ČR): Model skupin: učitelé a ředitelé MŠ+ZŠ, předškolní děti, žáci 1. tříd, rodiče, vychovatelka ze ŠD, pracovnice PPP Průběh: ČR – 3 skupiny x 3 setkání oficiální + společné aktivity s dětmi Vedení skupin – ředitelky MŠ

Postup tréninkových skupin – 2. rok Průběh v několika rovinách: 1. Spolupráce ředitelů škol 2. Spolupráce učitelů škol + ŠD + jako účastníci projektu přicházejí děti 3. Spolupráce MŠ – rodiče 4. Spolupráce MŠ + PPP (psycholog, logoped) 5. Začlenění projektu do Školního vzdělávacího programu mateřské školy

Výsledky – 2. roku Vyhodnocení pilotního rámce, vzorový rámec tréninku byl upraven ve shodě s potřebami a zvyklostmi každé země Brožura - zásady pro hladký vstup do ZŠ, příklady dobré praxe - nalezena společná témata – koordinace spolupráce, podpora stran ředitele školy, komunikace jako základ spolupráce, přestup – zahrnut v plánech školy

SPOLUPRÁCE RODIČŮ A UČITELŮ PŘI PŘECHODU DĚTÍ Z MATEŘSKÉ ŠKOLY DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Děkujeme za pozornost Jarmila Kotrbová PaedDr. Jaroslava Břízová