6 Analýza trhů, segmentace trhů Analýza spotřebitelských trhů Analýza trhů organizací Cílený marketing.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Značka výrobku Značka se skládá:
MARKETING A MANAGEMENT
Tvorba cen v maloobchodě
Segmentace trhu.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Komunikace a stimulování prodeje
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Koncepce marketingového řízení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Marketingové prostředí
úvod pojetí a obsah marketingu
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Nákupní chování spotřebitele
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Nákupní rozhodování.
Tržní prostředí.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Kupní chování a EU.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluSegmentace.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
MARKETING 1. Význam marketingu Podílí se na vývoji a zdokonalování výrobků a služeb Ovlivňuje distribuční a cenovou politiku Je těsně spjat s propagací.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomika – základní pojmy.
Digitální učební materiál
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Marketingový systém řízení
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Marketingové strategie
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Transkript prezentace:

6 Analýza trhů, segmentace trhů Analýza spotřebitelských trhů Analýza trhů organizací Cílený marketing

 Jedním ze základních úkolů marketingového výzkumu je analýza nákupního chování a rozhodování spotřebitelů na cílovém trhu.  V organizacích probíhá proces rozhodování v podstatě stejným způsobem jako u individuálních zákazníků.

Analýza spotřebitelských trhů  Tabulka 7 „O“ chování spotřebitelů:

Lidské potřeby – Maslowova hierarchie potřeb  lidé mají v určité době určité potřeby: nejdříve řeší ty nejnaléhavější, postupně i ty méně důležité  nedostatkové - fyziologické, bezpečí, společenské,  růstové - potřeba uznání, seberealizace, porozumění, estetické prožitky

 Rozhodovací procesy spotřebitelů– 5 kroků:  potřeba →  shromažďování informací →  hodnocení alternativ →  rozhodnutí o koupi →  chování po koupi

 Komplexní chování – jedná se o nákladný výrobek, riskantní koupě (dům, auto), potřeba velkého množství informací (úkolem marketingu je usnadnit sběr informací a odlišit od konkurence)  Chování snižující nesoulad – nákladné výrobky, ale s nepodstatnými rozdíly, podnětem pro nakup může být vhodné umístění prodejního místa nebo cenové zvýhodnění  Chování hledající rozmanitost – koupě je vedena emotivně, neplánovitě (čokolády)  Rutinní chování – automatické, vychází ze zkušeností (potraviny), důležité je odlišení výrobků

 Obchodník musí znát, jak zákazník dospěje ke svému kupnímu rozhodnutí. Kupní role:  iniciátor: osoba, která jako první navrhne nákup určitého produktu,  ovlivňovatel: osoba, která učiní důležité rozhodnutí, zda koupit, co koupit, kde koupit a jak koupit,  kupující: osoba, která realizuje vlastní nákup,  uživatel: osoba, která koupený produkt používá  Obchodník tyto role musí rozlišovat a využít jich při tvorbě návrhu produktu, způsobu reklamy a rozvrhu nabídky („Kočky by kupovaly Whiskas“.).

Faktory ovlivňující chování spotřebitele:  Kulturní faktor – společnost ovlivňuje strukturu a rozsah spotřeby, pro každou společnost se nabízejí adekvátní produkty, je nutné znát žebříček hodnot v daném prostředí. Mezinárodní marketing bere v úvahu jazyk, gramotnost, barvy, gesta, národní identitu, zákonná omezení, nesprávný výrobek.  Společenské faktory – rozvrstvení na společenské třídy (jiné hodnoty, příjmy, způsob života), koncepce referenčních (blízcí lidé) a aspiračních (kam se chce jedinec dostat) skupin (vliv u módy).  Osobní faktory – spjaty s osobnosti člověka (zaměstnání, koníčky, finanční situace), modely koupěschopnosti – novomanžele (nezávislí), důchodci (pokles), rodiny s dětmi.  Psychologické faktory – nákup zboží souvisí s motivací, učením, postojem a vnímáním.

Analýza trhů organizací  Na jeho začátku vždy stojí identifikace problému (potřeby),  po ní následuje sběr informací,  pak dochází k vyhodnocení alternativ (případně variant)  a nakonec ke konečnému rozhodnutí o koupi a koupi samotné.  Jako zpětná vazba je potom výsledek nákupu vyhodnocen.  Důležité přitom je, že vůbec nezáleží na tom, zda se jedná o podnik výrobní či obchodní anebo o vládní, rozpočtovou či příspěvkovou organizaci.

 Pokud jde o jednotlivé fáze nákupního rozhodovacího procesu organizací, lze základních pět kroků:  1. Identifikace problému - vznik potřeby (zefektivnění a zrychlení správy elektronických dat firmy), - bližší určení charakteru potřeby (vytvoření počítačové sítě).  2. Sběr informací - vyhledávání potenciálních dodavatelů a navazování kontaktů (specifikace technických, nákupních, množstevních kritérií, definování, jak by byla zajištěna správa sítě, dodací a reklamační podmínky apod.).  3. Vyhodnocení získaných informací - varianty nabídek dodavatelů a zvážení možností rozpočtu (seřazení kritérií dle jednotlivých dodavatelů a určení nejpříznivějších podmínek).  4. Koupě dojednávání smluvních podmínek (uzavření smlouvy s dodavatelem a zřizovatelem počítačové sítě, platba za odebrané zboží a služby).  5. Ponákupní vyhodnocení (zpětná vazba)

Cílený marketing  přímý zásah zákazníka,  jeho výhodou je, že omezuje plýtvání finančních prostředků tím, že se zaměřuje ne na všechny zákazníky, ale jen na ty, u kterých se domnívá, že je dokáže uspokojit. Zahrnuje tři hlavni kroky:  tržní segmentaci – identifikace potřeb a přání různých skupin zákazníků, rozdělení na segmenty  tržní cílení – volí se zde nejpřitažlivější segment(y)  tržní umisťování – musí se určit klíčové vlastnosti produktu a jak budou sděleny zakazníkům

Kritéria segmentace trhu:  měřitelnost – velikost segmentu, kupní síla segmentu, identifikace spotřebitele  vydatnost – segment musí byt dostatečně velký, aby se firmě vyplatilo ho obsluhovat  dostupnost – segment musí být dosažitelný a musí byt možné jej obsloužit  diferencovanost – segmenty musí být mezi sebou navzájem odlišné  akceschopnost – segment musí obsahovat spotřebitele, kteří mají o nabízený produkt zájem

 Kritéria tržních projevů se používají při segmentaci podle chování spotřebitele.  1. příčinná kriteria – snaží se postihnout důvody chovaní spotřebitele:  segmentaci založenou na očekávané hodnotě – podle užitku (nízka cena, prestiž, servis)  segmentaci podle preferencí – rozděluje spotřebitele podle požadavků na výrobek  segmentaci podle příležitosti – podle příležitosti, kdy spotřebitel produkt užívá  segmentaci podle postojů – podle vztahu k výrobku (nadšení, kladný postoj, lhostejný, negativní…)

 2. kriteria užiti - založená na popisu užívání (jak spotřebitel produkt užívá):  segmentaci podle uživatelského statutu – neuživatel, bývalý, potenciální, pravidelný uživatel  segmentaci podle míry používání – objemová (silný, průměrný, podprůměrný uživatel)  segmentaci podle věrnosti – nezákazník, hlídač cen, pasivní věrný, zákazník na rozhraní, oddaný  segmentaci podle přijímání nových produktů – novátor, včasný a pozdní příjemce, konzervativec

 K vymezujícím kritériím pak hledáme vysvětlující kritéria, která vysvětlují pohyb vymezujících kritérií (kritérií tržních projevů).  1. tradiční kritéria – demografická, etnografická, fyziografická a geografická segmentace  2. psychografická kriteria – segmentace podle příslušnosti k určité sociální třídě, podle životního stylu, podle osobnosti  Podle kritérií reakcí na marketingové nástroje zakládáme segmentaci na tom, jaký je vztah spotřebitelů k různým marketingovým nástrojům jako jsou např. cena, podpora prodeje, media.

 Tržní cílení - proces, během něhož se na základě výsledků segmentace trhu musí podnik rozhodnout, který(é) segment(y) je(jsou) pro něj atraktivní (z hlediska velikosti a možnosti jeho růstu, z hlediska ziskovosti a z hlediska dlouhodobých záměrů podniku a zdrojů) a ten (ty) si vybrat. Soustředí se na: a) jeden segment  jednostranná specializace – podnik nabízí jeden produkt jednomu segmentu, dokonala znalost potřeb zákazníka, nevýhodou je možnost příchodu konkurenta  tržní specializace – podnik nabízí více produktů jednomu segmentu, rizikem je závislost na určitém segmentu a jeho finanční situaci

b) více segmentů  výběrová specializace – podnik nabízí více výrobků (i zcela odlišných) více segmentům, diverzifikace rizika  výrobková specializace – podnik nabízí jeden produkt více segmentům, riziko objeveni nové technologie  pokryti celého trhu – podnik se snaží uspokojit všechny zákazníky různými produkty.

Z hlediska obsluhy trhu můžeme rozlišit několik typů marketingu:  nediferencovaný marketing – ignoruje segmentaci, nahlíží na trh jako na celek, hromadná výroba  hromadný zakázkový marketing – hromadný způsob, ale respektuje specifické požadavky  diferencovaný marketing - podnik obsluhuje několik segmentů současně a v každém uplatňuje odlišný marketingový program  koncentrovaný marketing – usiluje o získání dominantního postavení na některém ze subsegmentů nazývajících se tržní výklenky, niky, ochota zákazniků platit i vyšší cenu

 Tržní umísťování - pokud na trhu působí několik podniků, musí společnost odlišit svou tržní nabídku od nabídek konkurence, aby mohla dosáhnout cenového zvýhodnění  např. odlišením výrobku,  služeb,  personálu nebo image a dát tyto odlišnosti veřejnosti najevo.