Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
T EPELNÉ MOTORY mění přijatou chemickou energii v mechanickou, pracovní látka – vodní pára (parní kotel), palivo, při průchodu pracovní látky tepelným motorem se mění její tlak, teplota (klesají) a objem (roste), tzn. dochází k přeměně tepelné energie v mechanickou, která je odváděna klikovým mechanismem (pístové motory) nebo lopatkovým kolem (turbíny), tento opakující se děj se nazývá pracovní cyklus motoru.
T EPELNÉ MOTORY rozdělení podle druhu spalování paliva motory s vnějším spalováním: parní stroj parní turbína plynová turbína motory s vnitřním spalováním: spalovací motorspalovací motor: vznětový, zážehový tryskové (reakční) motory: spalovací turbínaspalovací turbína proudový motor raketový motor
P ARNÍ STROJ je pístový stroj přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou nejčastěji rotačním pohybem, použití: parní lokomotivy, parník, parní automobil, atd., účinnost asi 15%. [1]
P ARNÍ TURBÍNA převádí tepelnou a kinetickou energii páry na mechanický rotační pohyb přenášený na hřídel stroje, skládá se z jednoho nebo několika lopatkových kol, princip: horká pára dopadá velkou rychlostí na lopatky turbíny a uvádí ji do pohybu, použití: tepelné, jaderné elektrárny, lodní pohon, účinnost asi 35%. [2][2][3][3]
P LYNOVÁ TURBÍNA mění tepelnou energii plynů na mechanickou práci, pracovní látkou jsou plyny procházející kompresorem, poté ohřívačem a nakonec turbínou, použití: spalovací motory, letectví, raketová technika, jaderná technika, atd., účinnost do 35%. [4][4]
S PALOVACÍ MOTOR získává teplo hořením pracovní látky, přeměňuje spalováním chemickou energii paliva na mechanickou energii, rozdělení podle zapálení směsi: vznětové (naftové motory) zážehové (benzínové motory) podle pracovního oběhu: 2 – doby (1 – sání, komprese, 2 – expanze, výfuk) 4 – doby (1 - sání, 2 - komprese, 3 - expanze, 4 - výfuk) [5][5]
S PALOVACÍ TURBÍNA je plynová turbína s vnitřním spalováním, palivo prochází kompresorem, poté spalovací komorou a nakonec turbínou, spaliny předávají lopatkám turbíny svou kinetickou energii. [6][6]
P ROUDOVÝ MOTOR spaliny vycházející z motoru působí silou s opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed, vzduch je nasáván kompresorem (stlačuje vzduch - ohřev) a následně putuje do spalovací komory (do vzduchu vstřikuje palivo), zažehnutím směsi se uvolní tepelná energie a horké plyny, vycházející ze spalovací komory, roztáčejí turbínu – tím vzniká tah motoru. [7][7]
R AKETOVÝ MOTOR není závislý na atmosférickém kyslíku, je schopen se pohybovat mimo atmosféru, může být poháněn tuhými a kapalnými palivy: tuhé: motor je tvořen spalovací komorou (naplněna palivem nebo směsí paliva a okysličovadla, které postupně odhořívá) a hnací tryskou, kapalné: motor je obvykle napájen ze dvou nádrží, v jedné je palivo a ve druhé okysličovadlo, palivo je s okysličovadlem do spalovací komory vháněno pomocí čerpadla, komora motoru přechází v rozšířenou trysku, která je poháněna spalinami. [8][8]
C ITACE 1. PANTHER. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons, GNU Free Documentation License na WWW:. 2. DR. KABOLDY, Péter. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons, GNU Free Documentation License na WWW:. 3. STARO1. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons, GNU Free Documentation License na WWW:. 4. BOATBUILDER. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons, GNU Free Documentation License na WWW: 5. AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6. SCHWEIß, Markus. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License, Creative Commons na WWW: 7. EMOSCOPES. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Svobodné licence GNU pro dokumenty, Creative Commons na WWW: 8. NASA. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: