VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování měst a regionů, Praha 10. září 2015
papírový dotazník - 19 otázek základní údaje o osobě, frekvence návštěvnosti jednotlivých cílů, aspekty ovlivňující běžné dopravní chování, hodnocení kvality veřejné dopravy, cestovní deník. většinou uzavřené otázky 22. –26. září respondentů (0,5 % obyvatel z každé vymezené části Olomouce) předem definovaná stratifikace dotazníků webová aplikace DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ Frekvence návštěvnosti cílů Aspekty ovlivňující volbu dopravního prostředku
ÚPRAVA A ZPRACOVÁNÍ DAT rozdělení atributu polohy na město, ulici, ČP geokódování adresních bodů/vytváření centroidů ulic souřadnice X, Y všech prostorových údajů (bydliště, starty a cíle cest) pomocí Google API prvotní úpravy dat SurveyGizmo statistické zpracování MS Excel práce s prostorovými daty ArcGIS + V-Analytics
STATISTICKÉ VYHODNOCENÍ základní údaje osob v domácnostech žijí průměrně 3 osoby, většinou dvě dospělé osoby a jedno dítě 15 % osob pracuje ve směnném provozu
STATISTICKÉ VYHODNOCENÍ frekvence návštěvnosti cílů
výběr dopravního prostředku pro pravidelnou dojížďku do značné míry závisí na: 1) velikosti a charakteru města/obce nabídka práce/možnost vzdělávání přepravní nabídka (MHDxVLD) vzdálenosti (délce cesty) 2) věku dojíždějícího 3) dostupnosti osobního automobilu v domácnosti STATISTICKÉ VYHODNOCENÍ volba dopravního prostředku
50 %VD ŠPATNÉ POČASÍ - 50 % respondentů (VD x IAD 53/47) 31 %IAD VÝLUKY JŘ - 31 % respondentů (VD x IAD 25/75) 26 %IAD DOPROVOD - 26 % respondentů (VD x IAD 25/75) 25 %VD OPRAVY SILNIC - 25 % respondentů (VD x IAD 66/34) 24 %VD KONGESCE - 24 % respondentů (VD x IAD 67/33) 22 %VDIAD PÁTEK - 22 % respondentů (VD x IAD 50/50) 16 %IAD SMOG - 16 % respondentů (VD x IAD 48/52) STATISTICKÉ VYHODNOCENÍ nakolik cestování ovlivňuje
Vážený průměr odpovědí respondentů (1 nejméně, 5 nejvíce) 3,1 – DOBA PŘEPRAVY 3,1 3,0 – ČAS ODJEZDU/PŘÍJEZDU 3,0 2,8 – MNOŽSTVÍ PŘESTUPŮ 2,8 2,5 – KOMFORT PŘEPRAVY 2,5 2,0 – MOŽNOST PARKOVÁNÍ 2,0 1,9 – KONGESCE 1,9 STATISTICKÉ VYHODNOCENÍ co (ne)ovlivňuje využití veřejné dopravy
86 % SPOLEHLIVÁ - 86 % respondentů 82 % BEZPEČNÁ - 82 % respondentů (více pro muže než ženy) 80 % LEVNÁ - 80 % respondentů 73 % ČISTÁ - 73 % respondentů 71 % RYCHLÁ - 71 % respondentů 69 % POHODLNÁ - 69 % respondentů (nejméně pro zaměstnané let) 68 % ATRAKTIVNÍ - 68 % respondentů – více pro ženy než muže – více pro důchodce a nezaměstnané, méně pro pracující (i OSVČ), studenty STATISTICKÉ VYHODNOCENÍ hromadná doprava je
jedinečných cest v pracovní den ( měsíčně) 843 jedinečných cest o víkendech (2 914 měsíčně) CESTOVNÍ DENÍK
4,5 minuty průměrná docházka na zastávku MHD = 4,5 minuty 10 minut nejdelší docházka na zastávku MHD = 10 minut PROSTOROVÉ VYHODNOCENÍ volba dopravního prostředku
PROSTOROVÉ VYHODNOCENÍ volba dopravního prostředku
PROSTOROVÉ VYHODNOCENÍ dopravní prostředek x struktura osídlení
MHD VŠE AUTOMOBIL CHŮZE PROSTOROVÉ VYHODNOCENÍ druh dopravního prostředku - plošný rozsah
19 min 20 min 11 min 20 min 15 min 20 min 18 min m m m m m m m m 18 % 26 % 51 % 36 % x 60 % 55 % 25 % 18 % 27 % 22 % 38 % 38 % 22 % 36 % 50 % 44 % 6 % 40 % 23 % 28 % 54 % 13 % 31 %
V- ANALYTICS
MHD, téměř 1/2 obyvatel Olomouce se přepravuje do práce/školy MHD, let vysoký podíl chůze, let vysoký podíl IAD nadprůměrný podíl cyklistické dopravy a IAD, naopak nízký podíl pěších přesunů, VLD a železniční dopravy volbuovlivňujepočasí (50 %) volbu dopravního prostředku nejvíce ovlivňuje počasí (50 %) doba přepravy a čas odjezdu/příjezdu volbu přesunu veřejnou dopravou ovlivňuje zejména doba přepravy a čas odjezdu/příjezdu spolehlivá, bezpečná a levná pro více než 75 % je veřejná hromadná doprava spolehlivá, bezpečná a levná, atraktivní je pouze pro 68 % ZÁVĚR volba dopravního prostředku
75 %do 30 minut 0-14 minut pěšky minut MHD 75 % pravidelně dochází/dojíždí do práce/školy do 30 minut, 0-14 minut pěšky (53 %), minut MHD (44 %) na zastávku MHD 4,5 minuty cestující se na zastávku MHD přesouvá průměrně 4,5 minuty MHD max 20 minut pomalejší než IAD MHD je většinou o max 20 minut pomalejší než IAD 29 % nevlastní automobil 29 % domácností nevlastní automobil, 54 % vlastní jeden automobil v blízkosti centra chůzí nebo na kole veřejná doprava atraktivní v blízkosti centra - dostupné chůzí nebo na kole centrumchůze rodinná zástavba IADbytová a sídlištní zástavbaMHD centrum=chůze, rodinná zástavba mimo kompaktní zástavbu=IAD, převažující bytová a sídlištní zástavba=MHD ZÁVĚR charakteristika cest
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ DĚKUJI ZA POZORNOST Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK