Tato prezentace obsahuje Podklady pro etické semináře ZS 2015/LS 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Hodnotová orientace svobodné generace
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Proč je důležité studovat Principy
Politologie jako věda Politika moc
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Aristotelés – část druhá
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Právo jako filozofický pojem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Psychologie II Sociální psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Zpracovala: Simona Hyková
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Teorie motivace Adéla Furiková.
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů. Etické aspekty KDP Kateřina Ivanová Lékařská fakulta UP 11Etické aspekty KDP.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Etické hrozby a rozhodování
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Občanská práva a povinnosti
Práva a povinnosti mezi manželi
FILOsOFIE A VĚDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Občanská práva a povinnosti
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do normativní etiky
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Etika a filosofie.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Základní filozofické otázky
LIDSKÁ PRÁVA y.
Předsudky a stereotypy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Tato prezentace obsahuje Podklady pro etické semináře ZS 2015/LS 2016

Úvod do normativní etiky Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D. Ústav lékařské etiky a humanitních základů medicíny 2. LF UK

Osnova Vytyčení cílů; Úvod do problematiky; Normativní etika a její dělení; Praktická ukázka rozdílných řešení jednotlivých etických přístupů; Shrnutí.

Cíle přednášky 1) Zodpovězení otázky k čemu může být (normativní) etika užitečná? 2) Popis současných přístupů v (normativní) etice a jejich vzájemné srovnání.

Základní situace etiky Představme si, že můžeme celý lidský život redukovat na sled za sebou jdoucích rozhodnutí, přičemž každá volba vede k určitému jednání. Samotné rozhodování je nevyhnutelné. Můžeme tedy volit mezi jednotlivými alternativami jednání, ale samotné volby se vzdát nemůžeme (i to je volba).

Chování a jednání Chování – jakákoliv aktivita organismu, která nepodléhá vůli (např. napětí hladké svaloviny, hormonální sekrece apod.). Jednání – taková činnost, které předchází rozhodnutí, popř. je alespoň principiálně možné (např. zatleskat, mluvit apod.).

Jednají i zvířata? (vrány); (gorila Koko); Primatologie a znaková řeč: –šimpanz (Bonobo), orangutan, gorila; –ASL (American Sign Language); –manželé Gardnerovi (1966) a samička šimpanze Washoe; Závěry: –dokázala přiřadit slovo „klobouk“ různým kloboukům; –dokázala rozlišit význam „vonět“ a „květina“; –dokázala spojovat i dva až tři znaky – např. „prosím otevřít rychle“; Také naučila i další šimpanze bez lidské pomoci znaky z ASL; Morin (2011) – MSR (mirror self-face recognition) primáti, sloni, delfíni a australské straky.

Zdroje etického myšlení Nejstarší definice etiky: „Ctnost mravní ( ἠθική ´éthiké´ ) vzniká ze zvyku, odtud obdržela i jméno, které se jen málo odlišuje od slova zvyk ( ἔθος ´ethos´ ).“ Aristotelés, Nic. Eth. 1103a17 an.

Normativní etika Posuzování jednání dle normy (dobré vs. špatné); Dělení: Etika ctnosti (Aristotelés); Konsekvencionalismus (J. Bentham); Deontologie (I. Kant);

Etika ctnosti Základní princip: etickým principem se stávají hodnoty (ctnosti) zastávané nositelem. Důraz: dobrý charakter; Aristotelés ( př. n. l.)

Deontologie Základní princip: etické jednání je takové, které je v souladu s formulovanými zásadami, které si vytváří každý sám s ohledem na to, aby platily všeobecně a neškodily jiným. Důraz: dodržování všeobecně platných norem; Imanuel Kant ( )

Konsekvencionalismus neboli utilitarismus Základní princip: účel světí prostředky. Důraz: důsledek jednání; Jeremy Bentham ( )

Etika ctnosti Aristotelés ( př. n. l.) ἀρετή („areté“) z řeč. „ctnost“, „výtečnost“; Ctnost zní velmi archaicky (lze nahradit moderními termíny jako „integrita“ nebo „charakter“); Žebříčky hodnot; Je možné podle etiky ctnosti lhát? (ano i ne)

Hodnoty dle pohlaví a věku žen y muž i a víc e mít stálého partnera mít děti dosáhnout úspěchu v zaměstnání vdát se, oženit se dosáhnout co nejvyššího vzdělání věnovat se svým zálibám6. žít pestrým společenským životem7. Zdroj: Horáková [ 2005 ] a data z výzkumu CVVM Naše společnost 2005, šetření

velmi důležit é spíše důležit é spíše nedůležit é zcela nedůležit é žít ve spokojené rodině pomáhat především své rodině a přátelům mít přátele, se kterými si dobře rozumíte mít zajímavou práci, která by Vás bavila žít podle svého přesvědčení žít ve zdravém životním prostředí žít v hezkém prostředí46 61 mít práci, která má smysl, je užitečná žít zdravě, starat se o své zdraví45 81 pracovat v kolektivu sympatických lidí vydělat hodně peněz mít vždy své nerušené soukromí mít jakoukoli práci, jen abyste byl zaměstnán a nebral podporu Zdroj: CVVM, 2011 (zkrácený výčet hodnot).

velmi důležité spíše důležit é spíše nedůležit é zcela nedůležit é žít ve spokojené rodině pomáhat především své rodině a přátelům mít děti mít přátele, se kterými si dobře rozumíte mít vlastní pěkné bydlení žít ve zdravém životním prostředí mít zajímavou práci, která by Vás bavila mít práci, která má smysl, je užitečná žít zdravě, starat se o své zdraví žít podle vlastního přesvědčení Zdroj: CVVM, 2014 (zkrácený výčet hodnot).

Faktory – hodnoty ČR (2014) 1) hodnoty spojené se soukromým životem – rodina, děti, bydlení, hezké prostředí, zdravý život, vlastní předsvědčení, přátelé, ale také pomoc potřebným; 2) práce jako hodnota sama o sobě – jakákoliv práce, zajímavá práce, smysluplná práce, práce v dobrém kolektivu, vydělat hodně peněz; 3) pracovní a životní kariéra – významné postavení řídící funkce, vlastní firma, inovace, a také mít hezké věci 4) občanská angažovanost – náboženské zásady, politika strany, ochrana přírody, rozvoj obce, rozvoj demokracie 5) hédonistický rozměr života – koníčky, nerušené soukromí, užívat si, mít hezké věci 6) kulturnost a vzdělání – být informován, mít všeobecný přehled 7) sociální kapitál – oblíbenost mezi lidmi, užiteční přátelé

Základní ctnosti (historie) Antika: –Statečnost ( ἀνδρεία “andreia“); –Uměřenost ( σωφροσύνη “sófrosyné“); –Praktický rozum ( φρόνησις “fronésis“); –Spravedlnost ( δικαιοσύνη “dikaiosyné“); „Vždy a všude a pro každého muže je nejkrásnější být bohat, zdráv, ctěn od Hellenů, dožíti se stáří, své rodiče, když zemrou, krásně pochovat a sám být od svých dětí krásně a velkolepě pohřben“ (Platón, Hipp. Maj. 291 d).

Základní ctnosti (historie) Další vývoj: –„láska“, „víra“, „naděje“ (křesťanské ctnosti – T. Akvinský); –„věrnost“ nebo „oddanost“ (ctnost středověku), „neochvějnost“ (ctnost viktoriánské éry), „loajalita“ (ctnost moderní doby); –„autonomie“ (vlastní integrita, štěstí);

Deontologie I. Kant ( ); δέον ( “deon“) z řeč. „povinnost“ Celý život prožil v Královci; Od mládí měl Kant podlomené zdraví = přísné dodržování pravidel; Je možné dle deontologie lhát? (spíše ne)

Kantův denní rozvrh –5:00 (vstává a hned se pouští do práce) – 7:00 – 9:00 (přednáší) –9:00 – 13:00 (vlastní badatelská činnost) –13:00 (oběd s lidmi z praxe) –15:30 (procházka) –22:00 (ulehá ke spánku) Zdroj: Störig, J. H. Malé dějiny filosofie, s. 293.

Tři etapy deontologie Heteronomie vs. autonomie; Maxima a praktický zákon; Hypotetický a kategorický imperativ;

Heteronomie vs. autonomie Jak máme jednat? Podle čeho? Jsou pouze dvě možnosti: 1) ) Buď na základě vnějších zákonů, které přebíráme (heteronomie); 2) Anebo se rozhodujeme na základě sebe, svých vlastních zákonů (autonomie);

Maxima a praktický zákon Maxima zásada, která může platit pouze pro jednotlivého člověka. Praktický zákon zásadu, která by se měla týkat každého člověka.

Hypotetický a kategorický imperativ Hypotetický imperativ praktický zákon, který platí všeobecně, ale podmíněně. Příklad: Chceš-li zdolat nejvyšší horu světa, tak posiluj a věnuj se horolezectví! Kategorický imperativ praktický zákon, který platí všeobecně a nepodmíněně, tzn. týká se každého bez ohledu na jeho cíle. Příklad: ??

Kategorický imperativ A jde vůbec formulovat něco jako kategorický imperativ (KI)? KI se nemůže týkat objektu, ale pouze formy. Objektem jsou přání a cíle jednotlivců.

Kategorický imperativ „Jednej tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy platit jako princip všeobecného zákonodárství.“ Zdroj: Kant, I. Základy metafyziky mravů, s. 91.

Kategorický imperativ „Jednej tak, abys používal lidství jak ve své osobě, tak i v osobě každého druhého vždy zároveň jako účel a nikdy pouze jako prostředek.“ Zdroj: Kant, I. Základy metafyziky mravů, s. 91.

Konsekvencionalismus neboli utilitarismus J. Bentham ( ) Konsekvence, resp. důsledek; Principem je co nejvíce štěstí pro co největší počet lidí; Je správné podle konsekvencionalismu lhaní? (ano i ne)

Zdroj konsekvencionalismu Empirici postupují induktivně, tzn. na základě konkrétních pozorování hledají pravidla; Idealisté (neboli racionalisté) se napřed zabývají univerzálními pravidly, resp. dedukcí (např. Kantův kategorický imperativ), a až následně uplatňují tyto ideje/pravidla v konkrétních situacích.

Základní rysy Žádné abstraktní úvahy! Pro jednání je důležité zvážit důsledky jednotlivých alternativ volby; Hédonismus (usilování o slast a vyhýbání se strasti); Omezené zdroje; Volba mezi dvěma „zly“;

Preferenční utilitarismus P. Singer (1946) Člověk by měl volit takové jednání, které má pro zúčastněné co možná nejlepší důsledky. Pro etiku je však klíčové určit povinnosti, jaké máme k druhým bytostem.

Preferenční utilitarismus P. Singer rozděluje bytosti na tři kategorie: –Bytosti bez vědomí (věci, rostliny, zvířata bez centrální nervové soustavy); –Bytosti s vědomím (zvířata s centrální nervovou soustavou); –Osoby (lidé); Mezi osoby tak nepatří lidská embrya, novorozenci, těžce postižené lidé či lidé v kómatu.

Preferenční utilitarismus Vůči bytostem bez vědomí nemáme žádné morální závazky; Vůči bytostem s vědomím máme mravní povinnost utilitaristického typu (tzn. zbavujeme je strasti/nepohodlí a pomáháme jim při dosahování slasti/libosti); Až vůči osobám máme povinnost ve smyslu preferenčního utilitarismu (tzn. bereme stejným způsobem v potaz preference všech, jichž se naše jednání týká);

Vzájemné srovnání normativních etik the-arts/culture/philosophy/lie-or-not-lie; the-arts/culture/philosophy/lie-or-not-lie

K čemu je etika? Předcházení mezilidských konfliktů; Pochopení principů jednání (resp. norem) umožňuje předvídat budoucí jednání; Prevence proti tunelovému vidění, tzn. vždy může existovat více alternativ volby než se zdá na první pohled; Identifikace strategií jednání (resp. normativních etik).

Shrnutí Téměř neustále činíme rozhodnutí, a to i v případě dojmu, že jsme žádnou volbu neučinili (i to je volba!); Výhodnější je aktivně volit alternativy (tzv. proaktivita) než pasivně přistupovat k rozhodování (tzv. prokrastinace). Jednání jednotlivých lidí se může radikálně lišit i v maličkostech, tzn. pravděpodobnost vzájemné domluvy (= totožné rozhodnutí více aktérů) zvyšuje povědomí o normativní etice.

Literatura Aristotelés. Etika Níkomachova (přel. A. Kříž). Praha: Petr Rezek, CVVM, /f3/ov pdf 3/f3/ov pdf Kant, I. Základy metafyziky mravů (přel. L. Menzel). Praha: Svoboda, Morin, A. Self-recognition, thory-of-mind, and self-awareness: What side are you on?. Laterality 16, 3, pp Singer, P. (ed.). A Companion to Ethics. Oxford, UK; Cambridge, Mass., USA: Blackwell Reference, Störig, J. H. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, Šamanová, G „Hodnota dítěte v individuálním životě a pro společnost“. Naše společnost 4 (2):

Etické hrozby a rozhodování Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D. Ústav lékařské etiky a humanitních základů medicíny 2. LF UK 2016

Etika veřejné správy Paul Klee, Setkání dvou mužů, z nichž si každý myslí, že ten druhý má vyšší postavení, 1903.

Základní otázky výuky Co patří mezi významné faktory ovlivňující lidský život? Jakým chybným morálním závěrům bychom se měli vyhýbat? Jaké je rozdělení etiky? Co ohrožuje etické jednání?

ETICKÉ PŘEDPOKLADY

Významné faktory Narození; Smrt; Pudy a smysl života; Slast; Svoboda; Právo; Náboženství; Kultura;

Významné faktory Kultura Právo Náboženství Narození Smrt

CHYBNÉ MORÁLNÍ ZÁVĚRY Součástí jsou i tzv. argumentační fauly – např. agrumentum ad hominem (tento faul útočí na charakteristika řečníka, a nikoliv na věcnou stránku řešeného problému) více viz níže:– fauly-A4-barva.pdf

Historická fakta Mínění a jednání většiny Legální není vždy legitimní Mínění expertů Biologická fakta

Příklad chybných závěrů Historická fakta Infanticida ve starém Řecku nevytváří historickou oporu pro to, abychom ji považovali za neproblematicky morální; To, že se kdysi poskytovala neplacená lékařské péče, neznamená, že současná placená péče je amorální; Mínění a jednání většiny To, že mnoho lékařů je ochotno falšovat zdravotní dokumentaci, neznamená, že je to morálně přijatelné (Srov. Freeman et kol uvádí u aortokoronárního bypassu 57,7 % na rozdíl od kosmetické operace nosu 2,5 %). Argumentum ad populum

Příklad chybných závěrů Legální není vždy legitimníMínění expertů Země je placatá. (Ptolemaios) „Spinsters warning“ – ženy starší 35 let mají pouze 5 % šanci na vdávání. Fenterminová dieta (Adipex Retard). Argumentum ad auctoritatem Segregační zákony v USA Rasově oddělené fontánky v Severní Karolína v USA (1950) Foto: Elliott Erwitt

Příklad chybných závěrů Biologická fakta Pouhý fakt, že mozková aktivita začíná až na určitém stupni vývoje, neznamená, že do té doby by měl být potrat jednoznačně morálním řešením. Pouhý biologický fakt, že lidé nemají křídla neznamená, že létat je amorální. Charles Paul Landon (1799) Daidalos a Íkaros

DĚLENÍ ETIKY

Rozdělení etiky Metaetika –Co je to dobro? Normativní etika –etika ctnosti, deontologie, konsekvencionalismus Aplikovaná etika –lékařská etika, podnikatelská etika

Rozdělení etiky Humova teze = propastný rozdíl mezi deskripcí „is“ (JE) a normativitou „ought to be“ (MĚLO BY BÝT). Deskriptivní etika (popisuje fakta); Normativní etika (předepisuje jednání);

Morální argument 1.Kdykoliv nastane situace X, může se učinit Y. (normativní tvrzení) 2.Jestliže Z je pravdivé, pak se nacházím v situaci X. (deskriptivní tvrzení) 3.Proto jestliže je Z pravdivé, je dovoleno učinit Y. X = velké ohrožení pacienta Y = zamlčet informace Z = pacient má rakovinu Deskriptivní etika ukázala, že diagnóza rakoviny není Z a změnil se přístup lékařů k onkologickým pacientům (srv. Novack et kol. 1979).

7 ETICKÝCH HROZEB

Sedm etických hrozeb 1) Autorita; 2) Relativismus; 3) Egoismus; 4) Evoluční teorie; 5) Determinismus; 6) Nezdůvodněné požadavky; 7) Pomýlené vědomí;

AUTORITA

Smrt boha „Když není bůh, vše je dovoleno“ (F. M. Dostojevský)

Smrt boha Bůh je považován za garanta (resp. soudce) správného jednání = „příručka jak žít“; Poslušnost (= správné jednání) x neposlušnost (= nesprávné jednání); Jinými slovy – bez zákonodárce nejsou zákony; Arbitrárnost vs. přirozenost zákonů.

Zákony V antice spor mezi fysei x nomoi: zda jsou instituce jako jazyk nebo zákony od přirozenosti (fysei), anebo na základě dohody (nomoi); Přirozené právo vs. pozitivní právo; Norimberské procesy (obžaloba používala úvahu, že přeci pachatelé museli vědět, že se proviňují proti lidskosti = de facto nový zákon odvozený z přirozeného práva) Všeobecná deklarace lidských práv (1948).

Milgramův experiment Stanley Milgram (1933 – 1984); Jeden z nejslavnějších experimentů týkající se moci autority a poslušnosti. Tento experiment započal krátce po zahájení soudu s A. Eichmannem (tj. 1961); Více viz hology/a/milgram.htm hology/a/milgram.htm

Milgramův experiment Metoda: –Inzerát v novinách, na který se přihlásilo 40 mužů (nová učební metoda za použití elektrických šoků za 4,50 US). –„Učitel“ při nesprávně odpovědi zmáčkl první tlačítko (15 V) a pak další a další až k hrozivým 450 V. –U každého tlačítka byl popis účinku („malý šok“, „střední šok“ až „XXX“). –Tohoto experimentu se zúčastnili vždy tři osoby (viz následující snímek);

Milgramův experiment STUDENT UČITEL VÝZKUMNÍK

Milgramův experiment První osobou byl „student“ (ve skutečnosti se jednalo o domluvenou osobu, která měla ve scénáři přesně stanoveno, kdy uvede chybnou odpověď i jakou předvede reakci na domnělý elektrický šok); Druhou osobou je „učitel“ (pokusná osoba); Třetí osobou je „výzkumník“ (reprezentuje autoritu, která pobízí učitele, aby pokračoval v experimentu).

Milgramův experiment

Stanfordský vězeňský experiment Philip Zimbardo (* 1933); Zabývá se situačními vlivy na lidské jednání; Rozděluje náhodně 24 dobrovolníků, studentů na bachaře a vězně (za den 15 US v období jeden až dva týdny); Ačkoliv bachaři nemohli vězně fyzicky týrat, tak pro neúprosnou šikanu byl experiment zastaven za 6 dní. Více viz ologystudies/a/stanford-prison- experiment.htm ologystudies/a/stanford-prison- experiment.htm

Argument „kluzkého svahu“ Kluzký svah (Slippery Slope) – postupné změny v morálních pravidlech mohou vést k hrůzným koncům.

Anomie Anomie (E. Durkheim) = stav, kdy přestávají platit zákony (např. Velká francouzská revoluce). Zákony (autorita) bez ohledu na svůj původ podporují sociální řád;

Čtyři zásady lékařské etiky Non-malificence Beneficence Autonomie Spravedlnost Zdroj: Beauchamp, Childress (2001). Principles Biomedical Ethics.

Křížení principů Principy jsou v hierarchické posloupnosti (např. podávání morfia v terminálně nemocným); Efekt dvojího účinku (např. podávání morfia v terminálně nemocným; snižování bolesti vs. zkracování života).

Kazuistika - autonomie Janet P., praktikující členka společnosti Svědkové Jehovovi odmítla před svým porodem podepsat souhlas s případnou transfúzí krve, pokud by ji potřebovala. Těsně po porodu přichází lékaři k názoru, že nově narozené dítě nutně potřebuje transfúzi krve, aby se zabránilo retardaci dítěte a možná i jeho smrti Rodiče odmítají souhlas s transfúzí Superior Court Judge Tim Murphy rozhoduje, že dítěti se má poskytnout transfúze krve navzdory protestům rodičům Během těchto rozhodování se Janet P. stává hemorhagickou a lékař navrhuje hysterektomii, aby se zabránilo dalšímu krvácení Manžel Janet P., rovněž Svědek Jehovův, souhlasí s hysterektomií, ale nesouhlasí s transfúzí krve pro svou manželku Tentýž soudce Tim Murphy v tomto případě nenařizuje soudně transfúzi krve Janet P. umírá o několik hodin později, její dítě přežilo Zdroj: Childress (1981). Priorities in Biomedical Ethics, p

Případ nakaženého partnera Následující fiktivní kazuistika je psána podle skutečného případu –1982: Manželé Ondřej a Vilma se přestěhovali do Prahy a požádali Vás, abyste se stala jejich obvodní lékařkou. Po vašem souhlasu se stávají Vašimi pacienty. –1988: Po šesti letech dochází k rozvodu. Vilma odjíždí za prací do Německa, odkud Vám občas pošle pohlednici. Ačkoli se s ní již nevídáte profesionálně, stále se považujete za její doktorku.

Případ nakaženého partnera –1990: Ondřej přichází do vaši ordinace a konstatuje, že nyní prožívá sofistikovanější a bohatší sociální život. Z médií se dozvěděl něco o pohlavně přenosných chorobách a přeji si se nechat vyšetřit. Testy prokazují, že je HIV+ a dostává od Vás profesionální a věcné poradenství. –1991: Ondřej přichází na pravidelnou prohlídku a svěřuje se, že Vilma přijíždí z Německa do Prahy a že se oba partneři chtějí smířit. Vilma přijede z německa dnes odpoledne a bude bydlet v hotelu X, který dobře znáte. Navzdory Vašim usilovným snahám se Vám nezdařilo přesvědčit Ondřeje, aby Vilmě řekl o své situaci a ani Vám Ondřej neslíbil, že Vilmu ochrání vůči infekci.

Případ nakaženého partnera Zavoláte Vilmě? Zdroj: Kipnis (2006). „Defense of Unqualified Medical Confidentiality“. The American Journal of Bioethics 6(2), p

RELATIVISMUS

Relativismus „Člověk je mírou všech věcí“ (Protágorás); Rubinův Pohár

Relativismus Relace (z lat. relatio) = vztah; Vše je relativní (vše je na něčem závislé, a proto i zákony a pravidla mohla být vytvořena vždy jinak, než jsou); Není žádná „objektivní pravda“, ale pouze celá řada různých „pravd“ na stejné úrovni (tzv. nivelizace hodnot);

Doprava (anebo doleva?) Původně se jezdilo po levé straně (většina praváků se tak mohla účinně bránit proti případným lupičům); Napřed zvyk, pak právo a od 1300 doporučeno samotným papežem Bonifácem VIII (levá strana); Robespierre, Napoleon, Hitler (pravá strana);

Směr jízdy směr jízdy vpravo (ČERVENĚ); směr jízdy vlevo (MODŘE);

Pohřbívání Během vlády Dairia, perského krále, přišlo na jeho dvůr několik Řeků. Dairius se jich zeptal, za jak velkou částku by byli ochotni sníst těla svých mrtvých otců? Oni odpověděli, že takový čin neučiní za žádnou částku. Tu Dairius svolal členy indického kmene známého jako Callatiae, kteří jedí své mrtvé, a otázal se jich v přítomností zmíněných Řeků a překladatele, za kolik by byli ochotni spálit mrtvá těla svých rodičů. Tu Indové vykřikli v děsu, že by se takové ohavnosti nikdy nedopustili. Hérodotos, Dějiny, III. kniha (38).

Relativismus Přitakání relativismu vede k nivelizaci všech činů (nelze rozlišovat zlé a dobré); Relativismus odkrývá, že každý zákon i etická norma má svého autora („náš zvyk“, zvykové právo); Etika i zákon jsou konvencemi, které se mohou měnit, ale to neznamená, že by pro jistý okruh lidí nebyly závazné.

Sapir-Whorfova hypotéza Jazyk ovlivňuje myšlení; Eskymáci mají mnoho výrazů pro sníh, Arabové zase pro různé druhy písku;

EGOISMUS

Egoismus Opakem egoismu je altruismus; Vychází z hédonismu, který argumentuje pro přirozenou tendenci živočichů dosahovat slasti a vyhýbat se bolestem.

Egoismus Na sebe myslíme při uspokojování vlastních potřeb. Maslowova pyramida potřeb

Egoismus V silném smyslu – lidské jednání je vždy motivováno s ohledem na vlastní zájem. Etika by pak byla zcela zbytečná; Existují vůbec něco jako nesobecké jednání? (např. dát peníze žebrákovi, nechat velké spropitné, vzít stopaře apod.)

Egoismus J. Butler namítá, že při snaze o vlastní blaho musíme toužit i po jiných věcech, abychom právě dosáhli tohoto blaha (např. ). D. Batson a kol. (1991) objevili vztah mezi zvyšující se mírou empatie a ochotou pomoci (viz následující snímek). E. Sober a D. S. Wilson (1998) rodičovská péče může být založena na altruismu, egoismu či kombinaci obou. G. Kavka (1986) zavádí pojem „převažující egoismus“, protože nesobecky jednáme zřídka, když je oběť malá a příslib zisku velký.

Egoismus (Batson) Altruistické vysvětlení, tzn. nezištná pomoc; Nepříjemná zkušenost, tzn. pomoc znamená odstranit nepříjemnou zkušenost; Trest přicházející od druhých, tzn. pokud nepomůžeme, tak si o nás okolí pomyslí něco špatného; Vlastní odměnění, tzn. dobrý pocit z toho, že jsme někomu pomohli; Vlastní potrestání, tzn. pokud bychom nepomohli, tak bychom zažívali pocit viny.

Anekdota Dva přátelé si mají rozdělit dva pomeranče. Jeden pomeranč je velký a zralý, zatímco druhý je zřetelně menší a výrazně méně uzrálý. Tu ten, který dostal za úkol rozdělit ovoce, bez rozmýšlení podává svému kolegovi ten menší. Přítel okamžitě protestuje, ale jeho vykutálený přítel ho překvapuje otázkou: „Jak bys to rozdělil ty?“

Egoismus Většina našich činů je směřována k uspokojování vlastních potřeb a přání (nová kabelka, nové auto, dobré jídlo apod.); I v rámci egoismu je možné spolupracovat (reciproční altruismus); Je ovšem reciproční altruismus něčím, co dokáže vyřešit kácení deštných pralesů, environmentální otázky, dluh třetího světa apod.? Paradox společného vlastnictví (obecní louky bývají neposečené);

Literatura: BEAUCHAMP, T. L., CHILDRESS, J. F. (1983). Principles of Biomedical Ethics. 2nd. New York: Oxford University Press. BLACKBURN, S. Ethics: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, ISBN DARWIN, Ch. O původu člověka. Praha: Academia, ISBN FREEMAN, V. G. et kol. Lying for patients: Physician deception of third party payers. Archives of Internal Medicine. 159, 1999, s HAMER, M. Left is right on the road. New Scientist, 25 December 1986 – 1 January 1987, č. 1540/1541. HÉRODOTOS, Dějiny (přel. J. Šonka). 3. vyd. Praha: Academia, ISBN CHILDRESS, J. F. (1981). Priorities in Biomedical Ethics. Philadelphia: The Westminster Press. INGRAM, J. Divadlo mysli: pohled za oponu vědomí. Praha: Dybbuk, ISBN MILGRAM, S. Behavioral Study of Obedience. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 1963, s MOORE, G. E., Principia Ethica. 2. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, NOVACK, D. H. et kol. Changes in Physicians´ Attitudes Toward Telling the Cancer Patient. Journal of the American Medical Association, 241, 1979, s SHAVER, R. "Egoism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2010 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL =. SCHULZ, M. Controlled Chaos: European Cities Do Away with Traffic Signs. Spiegel Online International [online]. 16 November 2006 [cit ]. Dostupné z: html html SUGERMAN, J., SULMASY, D. P. Methods in Medical Ethics. Washington: Georgetown University Press, ISBN VÁCHA, M. (2011). Čtyři lékařské principy. Učební materiály (prezentace).

DĚKUJI ZA POZORNOST