DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Deskriptivní geometrie
ÚLOHY Z GEOMETRIE č. 7 Učivo – Konstrukční úloha
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
SZŠ a VOŠZ Zlín® předkládá prezentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
IV/ Geometrie - historie
Rovinné útvary.
VYHLEDÁVÁNÍ GEOMETRICKÝCH TVARŮ V OBRÁZCÍCH
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Origami jako didaktické prostředí v matematickém vzdělávání
VÁLEC… …a vše, co potřebujeme vědět Zbyněk Janča.
Obsahy základních obrazců
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Autor výukového materiálu:
afinita příbuznost, vzájemný vztah, blízkost
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Třeťáci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Bod, přímka, rovina, prostor
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Pythagorova věta – historie
Hilbertův poloformální axiomatický systém
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Obvody základních obrazců
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
Elektronická učebnice - I
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
Úlohy zadané obrazem Náměty k „Orientaci“ v ústní maturitní zkoušce z matematiky.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
25.
Vzájemná poloha dvou přímek v prostoru
Matematický rychlokvíz 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a prostoru, Čtverec.
Autor: Mgr. Radek Martinák Kruh – popis, praktické využití Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
FUNKCE, KONSTRUKČNÍ ÚLOHY Převody jednotek, funkce, konstrukční úlohy, osová a středová souměrnost.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Matematika pro SOŠ 3. díl - Planimetrie
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
TÉMA: Osová souměrnost
Opakování geometrie - pojmy VY_32_INOVACE_33_Opakovani_geometrie
1 Lineární (vektorová) algebra
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Řešení polohových konstrukčních úloh
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
Matematické vzdělávání podle stupňů
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno

Motivační pomůcky Geomag Magformens Polydron Modely těles Skládačky Hlavolamy Mobiův proužek Soubor krychlí Soma Předměty denní potřeby

Didaktické aspekty RVP – Geometrie v rovině a v prostoru Očekávané výstupy, učivo Vyjadřování (Dívejte se kolem sebe a popisujte, co vidíte) Obrázek – myšlenkové operace - slovo Slovo – myšlenkové operace - obrázek Rýsování Hlavní zdroj poznání jsou zkušenosti dětí - tedy podávat co nejvíce příležitostí k aktivní činnosti dětí Vzbuzování zájmu o výuku geometrie

Didaktické aspekty Učivo je náročné na abstrakci – proto je třeba spojovat složku manipulativní a verbální, aby děti hovořily o tom, co dělají Volit vhodné motivační úlohy, výsledky úloh by měly být atraktivní, vždy by mělo vyjít něco zajímavého, hezkého, pozoruhodného Seznamujeme děti s učivem, které ještě netvoří systém, avšak poskytujeme postupně příležitosti k postupnému vytváření systému

Historická poznámka První geometrické zkušenosti a úvahy vycházejí z praktických potřeb a činností – budování obydlí, zhotovování a používání nádob, určování jejich objemů, vyměřování pozemků, (míry) zhotovování nástrojů, zbraní apod. Egypt (3. tisícíletí pnl) : Vzorce pro výpočet objemu rozestavěné pyramidy Obsah kruhu, obvod kruhu Vytyčování pravého úhlu – napínači lan

Historie Babylon: Číslo pí Velikost úhlopříčky jednotkového čtverce Pythagorejské trojice Řecko: Thales Milétský (7. – 6. stol. pnl.) Důkazy některých vět

Historie Pythagoras ze Samu (580 – 500 pnl.) Geometrizace aritmetiky Deduktivní argumentace Studium pravidelných mnohoúhelníků Platón (5. – 4. stol. pnl.) Akademie – Sem nevstupuj nikdo, kdo neznáš geometrii Geometrické místo bodů Konstrukční úlohy

Historie Geometrie – průprava filozofického bádání Tři klasické úlohy antické matematiky: Kvadratura kruhu Zdvojení krychle Trisekce úhlu

Historie Eukleides z Alexandrie (4. stol. pnl.) Základy Shromáždili a uspořádali téměř všechno tehdy známé matematické vědění Euklides – vyšel z několika základních vět (postulátů a axiomů) a logickým uvažováním vyvodil téměř všechny do té doby známé matematické poučky Poprve axiomatický systém

Základní pojmy Geometrie: bod, přímka, rovina - axiomy (Eulkeides, Hilbert), další pojmy jsou definovány Školská geometrie: úsečka, geometrické útvary – intuice, pozorování, práce s útvary, postupné pozorování jejich vlastností, překládání papíru Určení přímky, roviny Vzájemné polohy bodů, přímek, rovin Relace rovnoběžnost, kolmost

Úsečka Rýsování úseček Přenášení úsečky k dané polopřímce Porovnávání úseček Shodnost úseček, optické klamy Střed úsečky, osa úsečky Délka úsečky, jednotky délky, jejich převody