Osobnosti české literatury 19. století Od národního obrození po realismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
 skladatel XX. století  folklorista  autor nápěvkové metodynápěvkové metody  hudební teoretik  pedagog konzervatoř Praha Varhanická škola v Brně.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
Jan Neruda "Časy zaživa pohřbených" Jaké č asy to budou? Co myslíte, že se d ě lo?
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Národní obrození 8. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Karel Havlíček Borovský Český jazyk 7. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Opakování učiva literatury ze 7. ročníku
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
ALOIS JIRÁSEK - spisovatel *1851 v Hronově (₸1930 v Praze)
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jaroslav Vrchlický
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Doplňující učivo k národnímu obrození
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
BOŽENA NĚMCOVÁ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Kateřina Křížová
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Jan Neruda Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_43_Alois Jirásek
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
Česká hymna a její tvůrci
Národní obrození – 1. fáze
České národní obrození
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 JAROSLAV VRCHLICKÝ
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Český jazyk JOSEF KAJETÁN TYL.
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Osobnosti české literatury 19. století Od národního obrození po realismus

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Český jazyk a literatura

Obsah Národní obrození - úvod1 Národní obrození - osobnosti2 Národní obrození – osobnosti II.3 Jan Kollár4 František Palacký5 František Ladislav Čelakovský6 Josef Kajetán Tyl7 Karel Hynek Mácha8 Karel Jaromír Erben9 Božena Němcová10

Obsah Karel Havlíček11 májovci12 Jan Neruda13 lumírovci14 Josef Václav Sládek15 Jaroslav Vrchlický16 ruchovci17 Svatopluk Čech18 realismus19 Kritický realismus20

Obsah Osobnosti kritického realismu21 Alois Jirásek22 Karel Václav Rais23 Gabriela Preissová24

Období boje za národní jazyk a kulturu v rámci mnohonárodnostního státu Zbraní bylo pero Bojištěm pak literatura, kultura v širším slova smyslu Vojáky básníci, prozaici a dramatici Nepřítelem germanizace Nastartováno Josefem II., zavedl němčinu jako úřední jazyk ve své říši Národní obrození 1

Osobnosti národního obrození Jan Kollár František Palacký František Ladislav Čelakovský Josef Kajetán Tyl Karel Hynek Mácha Karel Jaromír Erben 2

Osobnosti národního obrození Božena Němcová Karel Havlíček 3

Jan Kollár , básník; profesně kněz Dílo: Slávy dcera (U), napsáno ve znělkách, několikrát doplňováno 4

František Palacký Prozaik; profesně historik; politik, organizátor společenského života Zakladatel moderního českého dějepisectví – Otec národa Dílo: Dějiny národa českého v Čechách a v Moravě (U, od „počátku“ až do roku 1526, kdy na náš trůn dosedla na dlouhou dobu habsburská dynastie; vyšlo v pěti dílech) 5

František Ladislav Čelakovský Básník; profesně vychovatel, překladatel, redaktor (Pražské noviny, Česká wčela) Slavista (studoval slovanské kultury, literaturu. Jazyk, zvyky), zakladatel tzv. ohlasové poezie (básní psaných v duchu lidové poezie) Dílo: Ohlas písní ruských (převládá epika), Ohlas písní českých (převládá lyrika, tam balada Toman a Lesní panna, U) 6

Josef Kajetán Tyl Dramatik; profesně účetní, divadelník (člen kočovné herecké společnosti), novinář (časopis Květy, Vlastimil), organizátor společenského života (plesy) Dílo: historická dramata (Jan Hus), sociální (Paličova dcera), se zpěvy (Fidlovačka, autor textu pozdější státní hymny Kde domov můj) a báchorek (Švanda dudák, Jiříkovo vidění, U) Regionální rarita (dále jen RR): studium v Hradci Králové, profesor Klicpera (dnes gymnázium JKT) 7

Karel Hynek Mácha Básník: profesně právník Pozitivní vztah k divadlu (dílčí spolupráce s Tylem v divadelní společnosti) Dílo: lyricko-epická skladba Máj (U), povídka Marinka (U, odezva jeho první lásky) Stylově bývá řazen do romantismu; nepochopen současníky Zakladatel moderní české poezie 8

Karel Jaromír Erben Básník; profesně archivář Sběratel lidové slovesnosti Klasik české pohádkové tvorby (z trojlístku Němcová-Erben-Bartoš) Dílo: Kytice z pověstí národních (U, sbírka balad) RR: narozen v nedalekém Miletíně, studium v Hradci Králové, (Erbenovy modlitbičky nesou název jeho jmenovce, miletínského cukráře) 9

Božena Němcová Prozaička; profesně žena v domácnosti, sběratelka lidové slovesnosti Svým osobním kouzlem čeřila hladinu národního obrození Klasik české pohádkové tvorby (některé se nedají číst na dobrou noc …) Dílo: povídky (Divá Bára, Pan učitel, U, …); povídková skladba ve tvaru kroniky Babička, U RR: muzeum v České Skalici, Barunčina škola, Babiččino údolí, naučná stezka, Ratibořice 10

Karel Havlíček Básník; profesně novinář (Národní listy), vychovatel (Rusko) Obdivovatel ruského realismu, nikoliv absolutismu či rusofilství Studiem na kněžském semináři získal odpor k církvi Zakladatel české moderní žurnalistiky, skvělý satirik, tvůrce epigramů Dílo: Tyrolské elegie, Křest sv. Vladimíra (U) RR: Havlíčkův Brod – dříve Německý, místo jeho studia 11

májovci Literární seskupení, či generace, autorů kolem almanachu Máj (vyšel r. 1858) Almanach je sborník příspěvků autorů oslovených redaktorem (Josef Barák; oslovena byla i Božena Němcová, Jakub Arbes, Karolina Světlá, Vítězslav Hálek, …) Celebrita: Jan Neruda Zaměření: kosmopolitní Cíl: dostat českou literaturu na světovou (evropskou) úroveň 12

Jan Neruda Všestranný (pouze v dramatické tvorbě se mu nedařilo); profesně novinář (Národní listy, Květy, značka rovnostranný trojúhelník, oblíbený žánr: fejeton) Dílo: poezie (Hřbitovní kvítí, Písně kosmické – proslavení hrdobci, Balady a romance); próza (Povídky malostranské, U); fejetony (Kam s ním) R: platonický vztah s Karolinou Světlou; jeho matka hospodařila Joachimu Barrandovi, fr. geologovi, nálezci trilobitů kolem Prahy 13

Literární seskupení autorů kolem časopisu Lumír (Sládek, Vrchlický, Zeyer) Osmdesátá a devadesátá léta 19. století Zaměření: kosmopolitní (nástupci májovců) Cíl: (podobný májovcům), pozvednout českou literaturu na evropskou úroveň Celebrity: Sládek, Vrchlický Tvorba: většinou poezie, překlady lumírovci 14

Josef Václav Sládek Básník; profesně učitel angličtiny na OA, vydavatel, dělník (dva roky v USA) Orientován na anglo-americkou literaturu Zakladatel poezie pro děti Dílo: poezie lyrická (náměty venkov, domov, dětství, rodný kraj), epická (Otka Přemyslova, U, ze sbírky V zimním slunci) 15

Jaroslav Vrchlický Všestranný literát; profesně vychovatel, vysokoškolský učitel Vlastním jménem Emil Frída Experimentoval s básnickými formami Velmi plodný autor (50 divadelních her, 80 básnických sbírek, …) Dílo: básně (Chci vědět, U), dramata (Noc na Karlštejně) Připravil půdu pro symbolismus R: pseudonym mu vymyslel známý lékař Thomayer 16

ruchovci Literární seskupení autorů kolem almanachu Ruch (1868) Zaměření: česká historie Cíl: vytvoření svébytné, nezávislé české literatury Celebrita: Svatopluk Čech 17

Svatopluk Čech Všestranný literát; profesně advokát, redaktor (Světozor) Orientace na českou historii (husitství) Dílo: poezie (Ve stínu lípy, Lešetínský kovář – vlastenectví); próza (Broučkiády, U, - satira) 18

Umělecký směr druhé poloviny devatenáctého století Projev: výtvarné umění, literatura Vznik: Francie Výtvarné umění: zobrazování námětů nehodných zobrazování (obyčejný, pracovní život) Literatura: zobrazování společenských problémů (rozpad manželství, smysl života, život na okraji společnosti, …) Žánr: román, povídka realismus 19

U nás se literární směr nazývá „kritický realismus“ Zasahuje tři oblasti: historický román (Alois Jirásek, Zikmund Winter) venkovská próza (Karel Václav Rais) drama (bří Mrštíkové, Gabriela Preissová) kritický realismus 20

kritický realismus osobnosti a ukázky z díla: Alois Jirásek: Učitelský Karel Václav Rais: Matka a děti Gabriela Preissová: Gazdina roba 21

Alois Jirásek Všestranný literát; profesně učitel Výtvarné nadání (přátelství s M. Alšem) Navrhován na Nobelovu cenu Dílo: historická témata: česká mytologie(Staré pověsti české), husitství (četné romány), Bílá hora (Temno), národní obrození (F.L.Věk) Drama: Lucerna RR: rodiště Hronov (muzeum, rodný dům, vila, hrob, festival ochotnického divadla), studium Broumov, Hradec Králové 22

Karel Václav Rais Prozaik; profesně učitel Dílo: regionální charakter, zaměření na dvě místa: Českomoravská vrchovina (Hlinecko) a Krkonoše (Vysoké nad Jizerou, Paseky – Zapadlí vlastenci) Náměty: generační konflikty, kontrast venkov - město RR: rodiště Lázně Bělohrad, muzeum v Pasekách nad Jizerou (zápisky Věnceslava Metelky, předchůdce dnešních aspedů, inspirací k napsání Zapadlých vlastenců) 23

Gabrila Preissová Dramatička; profesně žena v domácnosti, později i dramaturgyně Tvorba ovlivněna regionální tematikou (Slovácko) Žánrově: tragédie Námětově: sociální či náboženské překážky ve vztazích muž/žena Dílo: Gazdina roba, U ; Její pastorkyňa 24

Texty: léta praxe Obrázky: webové stránky – osobnosti.cz, wikipedie.cz, cesky-jazyk.cz Použité zdroje