Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vymezení a pojetí sociální práce
Mediace Radka Janebová.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Na Poříčí 12, Praha 1, tel.: , fax: Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
ohroženým domácím násilím
Vzdělávání supervizorů pro potřeby sociálních služeb poskytovaných v MSK Závěrečná konference k individuálnímu projektu „Podpora vzdělávání a supervize.
Seminář o supervizi Cheb, 31. října 2014
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Název příjemce: Základní škola Šaratice, Náves 96, příspěvková organizace Název partnera: Z ákladní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov Číslo.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
(Katedra psychologie FF UK Praha)
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Rozvoj a vedení týmu.
Rozhodovací procesy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Andrea Brožová Doubková
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Klíčové faktory(zdrojevlivu):  formální: míra moci a postavení v hierarchii  neformální: množství konexí a neformální autorita Struktura organizace.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Praxe Úvod do supervize Jitka Navrátilová
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Výstupy pracovních skupin
Flexi Work Komerční banka, a.s. Martina Maričová, Human Resources
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Andrea Brožová Doubková
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Supervize

Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat sebereflexi (nadhled nad sebou samým, nad svou prací) a tím i nalézt optimální řešení při práci s klienty a jednání se spolupracovníky.

Supervidováni mohou být: Jedinci, Skupiny Týmy.

Individuální supervize Spočívá ve strukturovaném kontaktu s jedním pracovníkem. Jejím úkolem je reflektovat a podpořit profesionální fungování pracovníka a jeho další rozvoj. Má podobu plánovaných, časově vymezených schůzek s předem dohodnutým programem (písemná dohoda o cílech a postupech)

Skupinová supervize je strukturovaný proces, který dává pracovníkům možnost diskutovat ve skupině o své práci, o svých skutečných aktuálních pocitech a vztazích, které prožívají při své práci. Cílem je profesionální rozvoj jednotlivců v kontextu skupiny.

Skupinová supervize II Skupinová supervize má podobu plánovaných, časově vymezených schůzek osob s předem dohodnutým programem. Skupinová supervize je výhodná proto, že členové se mohou vzájemně podporovat, poskytovat si zpětnou vazbu a jeden od druhého se učit.

3. Týmová supervize zahrnuje všechny členy pracovního kolektivu bez ohledu na jejich konkrétní pozici, potřeby, zdroje a odpovědnost. Je zaměřena především na činnost týmu jako celku a jeho efektivitu.

4. Další formy supervize Vzájemné konzultování dvou kolegů tedy reciproční supervize dvou kolegů s podobným rozsahem zkušeností poskytuje získat nadhled a zvážit alternativní možnosti. Intervize je supervizním setkáním skupiny bez supervizora. Jde o podobně funkčně postavené spolupracovníky, sdílející odpovědnost za pracovní činnost, která formálně může náležet jednomu z nich. Autovize je procesem sebereflexe pracovníka. Pracovník sám sobě klade užitečné otázky, na něž hledá odpovědi. Všímá si svých postupů, pocitů a tělesných reakcí při práci s klientem, které písemně, nebo s využitím audio nebo videozáznamu vyhodnocuje.

Formy supervize lze klasifikovat i podle pozice supervizora: interní supervize – supervizor je součástí organizace externí (vůči instituci) supervize – supervizor přichází z vnějšku

Podle toho, jak často a kdy se supervize provádí rozlišujeme: pravidelná supervize příležitostná supervize krizová supervize – v případě akutní potřeby – pomoc s těžkým případem nebo v případě akutní potřeby organizace

Funkce supervize: Vzdělávací – vzdělávat pracovníky Podpůrná- pomáhat pracovníkům zvládat stres, pomáhat při práci s „obtížnými“ klienty Řídící – řídit práci pracovníků Někdy se ještě přidává čtvrtá funkce – zprostředkování při řešení konfliktů.

Cíle supervize mohou být: 1. krátkodobé, např. získání několika profesionálních dovedností, vytvoření základních podmínek pracovního týmu k úspěšné práci. 2. dlouhodobé – např. formulace a monitoring plánů osobního rozvoje pracovníků, harmonizace fungování celé organizace, zvyšování citlivosti organizace na potřeby klientů. V každém případě je třeba formu a cíl supervize před jejím zahájením jasně definovat a závazně určit, komu budou jaké informace ze supervize přístupné. Tato pravidla musí být zakotvena v supervizním kontraktu v dohodě mezi mezi poskytovatelem a příjemcem supervize.

Podmínky úspěšné supervize v organizaci Organizace musí být otevřená určitému hledání Pracovníci musejí mít vůli dělat věci jinak. Vedení organizace i pracovníci musejí mít k supervizorovi důvěru Všichni zúčastnění vědí, co od supervize mohou očekávat.

Dobrá supervize pomáhá: lépe využívat vlastní zdroje reagovat na různé výzvy (pozitivní i negativní) vyrovnat a rozvrhnout si pracovní zátěž

Překážky dobré supervize odlišná předchozí supervizní zkušenost osobní překážka ( pocity méněcennosti, duševní porucha) složitost vztahu supervizor – supervidovaný postoj supervizantovy organizace praktické překážky – peníze, vzdálenost, doprava kultura organizace, v níž probíhá supervize

Balintovské skupiny Řeší vztah pracovník x klient, obtížný vztah s klientem v rámci skupiny pracovníků Práce v balintovské skupině má 5 fází: o 1. fáze: Expozice případu - předložení o 2. fáze: Otázky o 3. fáze: Fantazie (každý řekne, co ho napadne) o 4. fáze: Praktické náměty k řešení o 5. fáze: Vyjádření protagonisty

Zdroje: Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce. Praha:Osmium, ISBN Hawkins, P., Shohet, R. Supervize v pomáhajících profesích, Praha: Portál, ISBN Kopřiva K. Lidský vztah jako součást profese. Praha:Portál, ISBN X Matoušek O. Metody a řízení sociální práce, Praha: Portál, ISBN