Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Starověká Mezopotámie
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie Jakub Šetka.
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Starověká Mezopotámie
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.8 Starověká Indie Název sady: Staroorientální státy a starověké.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Makedonská říše Název sady: Staroorientální státy a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.6 Starověká Palestina Název sady: Staroorientální státy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká řecká kolonizace Název sady: Staroorientální státy.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Minojská Kréta a mykénské Řecko Název sady: Staroorientální.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.7 Féničané Název sady: Staroorientální státy a starověké.
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Mgr. Jindřiška Řehořková
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Starověk.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Státy starověké Mezopotámie
Digitální učební materiál
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Nejstarší období Mezopotámie
Blízký východ ve starověku 3
Mgr. Jindřiška Řehořková
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Vznik městských států Vznik hospodářsky soběstačných vesnic
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy a starověké Řecko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace je věnována výkladu nového učiva v kombinaci s úkoly, které žáci plní za pomoci učebnice a PC. Nová látka je doplněna o rozšiřující zajímavosti. V závěru žáci opakují nové učivo. Prezentace je určena k práci s projektorem, obsahuje animace.

 Mezopotámie = „meziříčí“ - území mezi řekami„meziříčí“ Eufratem a Tigridem  = Částečně oblast “úrodného půlměsíce“,úrodného půlměsíce“ Přední východ - od mladší doby kamenné nejvyspělejší oblast světa Tigris

 Sumer (jih M.)  Asýrie (sever M.)  Babylonie (jih M.)  dobytí Mezopotámie Peršany

 1. známý národ v dějinách  příchod kolem roku př.n.l.  jih Mezopotámie  zemědělci (závlahové zemědělství)  výměnný obchod (přebytky)  znalost bronzu  dostatek hlíny a rákosu Za pomoci učebnice či počítače zjisti, co z těchto materiálů vyráběli. hlína - cihly (stavba domů), hliněné destičky (psaní) rákos - konstrukce domů, střechy, čluny, na „psaní“ Ú.

 nedostatek kamene, dřeva, kovů - dováželi je (dálkový obchod)  menší městské státy = největší město obehnané hradbami + okolí (vesnice, menší města), součástí chrám zasvěcený některému z bohů Zjisti, koho považovali lidé za skutečné vládce a vlastníky veškeré půdy, za bohy. kněží - prostředníci mezi bohy a lidmi - v chrámech panovníky - považováni za bohy, syny bohů - v palácích Sumerské městské státy postupně zanikly v důsledku vzájemných bojů a vpádu cizích kmenů. Ú.

Půdu vlastnily  chrámy  paláce  společenství rolníků (vesnické občiny)  soukromníci Vyhledej v atlase názvy některých sumerských městských států. Ur, Uruk, Kiš, Lagaš, Nippur, Eridu Ú. Pečetní váleček a jeho otisk, Uruk

Přínos (vynálezy) Sumerů  klínové písmo klínové písmo  kolo (vůz)  hrnčířský kruh  hák s nálevkou  stát  kalendář (12 měsíců, týden o 7 dnech)  Zikkuraty Zjisti, k jakým účelům zikkuraty sloužily. Byly to chrámy. Ú.

 po roce př.n.l.  jih Mezopotámie  název říše podle hlavního města Babylonu  největší rozkvět říše za vlády panovníka Chammurapiho v 18.století př.n.l. * rozšířil území * vydal zákoník Přečti si ukázku z tohoto zákoníku a zjisti, jaká zásada platila pro lidi z vyšší společnosti. „oko za oko, zub za zub“ Vláda Chammurapiho skončila, když Babylon dobyli Chetité. Následoval úpadek říše. Její moc a krásu obnovil v 6.století př.n.l. Nabukadnezar II. Po jeho smrti došlo k úpadku. Nakonec území ovládli Peršané. Ú.

 „boží brána“  městský stát v jižní Mezopotámii, později hlavní městoměsto Babylonské říše  na obou březích řeky EufratEufrat  dnes ruiny, na území státu Irák  kolem města mohutné hradby, 8 vstupních bran; osmou branou byla Ištařina brána,Ištařina zasvěcená bohyni Ištar (plodnosti, lásky a války)  v Babylonu se dle pověsti nacházel jeden ze 7 divů světa - Zahrady královny Semiramis

Zjisti, jaký příběh se váže k této věži. Ú.

 podle biblické knihy Genesis - ohromná budova, která měla sahat až do nebe  podle Bible byli všichni lidé v době po potopě světa jednotní a mluvili společným jazykem  lidé se rozhodli postavit město a věž až do nebe, aby sebe oslavili a nebyli rozptýleni po celé zemi  věž tedy byla vystavěna k slávě člověka nikoliv Boha  Bůh tehdy rozdělil dosud jediný lidský jazyk ve více jazyků a rozehnal lidi po celé zemi, protože se mu nelíbilo, že by chrám měl patřit někomu jinému než jemu samotnému

1) 1.známý národ v dějinách 2) Prostředníky mezi bohy a lidmi byli 3) Zikkuraty sloužily jako 4) Největší rozkvět babylonské říše nastal za vlády 5) Nakonec území Mezopotámie ovládli 6) Osmá vstupní brána do Babylonu se nazývala 7) Kdo podle bible způsobil, že lidé mluví mnoha jazyky? Sumerové kněží chrámy Chammurapiho Peršané Ištařina Bůh

Použité zdroje GLENNON, Matthew. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ilustrace klipart ܥܝܪܐܩ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Babylonian_Empire.png AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BRUEGEL STARŠÍ, Pieter. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Google_Art_Project_-_edited.jpg BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila; KYSUČAN, Lubor; FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis. Pravěk a starověk - učebnice pro 6.ročník ZŠ. Brno: Nová škola, s.r.o., 2007, ISBN