PREZENTUJÍCÍ Základní registry - říjen 2012 Petr Pavlinec
PREZENTUJÍCÍ Česká eGOV strategie.. Před 4mi roky… Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů č.300/2008 Sb. Zákon o základních registrech - č. 111/2009 Sb.
PREZENTUJÍCÍ Registry.. Jaký je smysl základních registrů? Poskytovat bezpečně vybrané právně závazné referenční údaje o definovaných subjektech Propagovat změny v těchto údajích provedené oprávněnými editory do celé veřejné správy Propagovat změny v těchto údajích provedené oprávněnými editory vybraným soukromoprávním subjektům Umožnit bezpečné a transparentní poskytování údajů i z dalších IS ve veřejné správě Zavést kontrolu subjektů údajů nad údaji o nich vedených Zásadně zjednodušit ohlašovací povinnost Vytvořit předpoklady pro optimalizaci procesů VS
PREZENTUJÍCÍ Registry.. Co jsou to registry? zákon č. 111/2009 Sb.; ROB, ROS, RUIAN, RPP, ORG … a přijdou další Jak se k nim dostanu? Pomocí „Agendové informačního systému“ = AIS AISy jsou centrální (ISUI, IAIS, …), lokální (GINIS, Kukátko) a speciální (CzechPoint, Datové schránky); čtecí a editační AISy Pro přístup k registrům je potřeba mít právní zmocnění (agendu a činnost) a důvod jejich použití (č.j., textové zdůvodnění) Proč je musím používat? Registry = garantovaná referenční data státu Práce s chybnými daty, která jsem si měl ověřit v registrech umožňuje rozporování úkonu Občan a právnická osoba má právo nevydat údaje, které si úředník mohl získat v registrech
PREZENTUJÍCÍ Registry..
PREZENTUJÍCÍ RPP – agendy, činnosti … Ukázka matice RPP
PREZENTUJÍCÍ Registry.. Jak fungují registry? Jsou mezi sebou provázány Každý registr má svého garanta Koordinaci a správu rozhraní zabezpečuje Správa základní registrů ČR (SZRCR) Fyzicky jsou to servery s databázemi na dvou místech v Praze Všechny orgány veřejné moci (OVM) k registrům přistupují přes AIS, který s nimi komunikuje šifrovaně přes internet a/nebo přes státní síť KIVS Omezení přístupu k registrům řeší SZRCR na úrovni OVM+AIS+AGENDY+ROLE Omezení na úrovni dat a uživatelů řeší OVM Občan si může ověřit kdo, co, kdy o něm zjišťoval + automaticky přijde do datové schránky Specialitky OVM jsou i všechna školská zařízení
PREZENTUJÍCÍ Realita běžného starosty 2011 Web Výpisy ISKN ČUZK Vesnice roku MMR CzechPoint MVČR admin - cert CzechPoint MVČR admin - cert ePUSA Státní pokladna MFCR ISDS MVCR Výkaznictví kraj Centrální SPS CzechPoint MVČR user CzechPoint MVČR user ČSSZ důchody, nem. ČSSZ důchody, nem. 25 změn ročně 25 loginů 4 certifikáty 2 PINy 1 starosta
PREZENTUJÍCÍ JIP/KAAS Co to je JIP a KAAS? JIP – Jednotný identitní prostor KAAS – Katalog autentizačních a autorizačních služeb Jednotný identitní prostor (JIP) je je funkční součástí centrály Czech POINT, která obsahuje identitní, autentizační a autorizační informace o informačních systémech a uživatelích těchto systémů připojených k resp. registrovaných v centrále Czech POINT. Katalog autentizačních a autorizačních služeb (KAAS) je funkční součást centrály Czech POINT, který obsahuje informace o poskytovaných autorizačních a autentizačních službách. Tyto služby zajišťují implementaci registračních procesů a výkon identifikačních, autentizačních a autorizačních procesů, tedy zajišťují „chování“ centrály Czech POINT.
PREZENTUJÍCÍ Registry a ochrana osobních údajů Koncept ZIFO/AIFO Odstranění univerzálního identifikátoru osoby (rodné číslo) Základní Identifikátor Fyzické Osoby nikdy neopustí registr ORG, ale správce ORG neví komu patří Agendový Identifikátor Fyzické Osoby je přidělen osobě v agendě. Jednotlivá AIFO mezi sebou nelze převádět Bez spolupráce ISZR/ORG/ROB nejdou spojit žádné údaje Pouze ROB udržuje osobní údaje a chrání je
PREZENTUJÍCÍ FAQ Otázky 1) přistupujeme přes CP, budeme muset po roce změnit způsob přistupování? Někde bylo uvedeno,že jde o přechodnou dobu 1 rok. Bude třeba dokoupit komponentu ? 2) je možné ověřovat ref.údaje i jiným způsobem, přestože máme CP? Myslím teď příklad, kdy CP ovládají 2 kolegové, ostatní se jich dotazují. Mají ostatní možnost kontroly ref.údajů přes centrální weby – např.ARES? Je taková kontrola plnohodnotná?
PREZENTUJÍCÍ FAQ Otázky 3) v CP se objevila možnost pro použití vybraných formulářů – CP office a klasický CP. Rozdíl je jen v případě využití. Je možné krátce uvést, kdy přistupujeme přes CP office (z důvodu našich potřeb) a kdy přes klasický CP (na žádost občana)? 4) kdy vlastně registry užíváme? Nejprve bylo uváděno, že např.když zahájíme spr.řízení tak na jeho počátku a min.na jeho konci. Dnes už se uvádí, že např. pokud známe občana nemusíme stále dokola ověřovat jeho data.
PREZENTUJÍCÍ FAQ Otázky 5) přidělení agend konkrétním pracovníkům? Neustále chodí nové oznámení a info.o provedení registrace. Na portálu veř.správy, přes služby pro OVM provedu přiřazení činnostní role konkrétnímu uživateli. Je toto dostačující? 6) je-li nám přiřazena konkrétní agenda – např. místní poplatky. Registry využíváme jen pro činnosti v přenesené působnosti? Znamenalo by to tedy při správě místních poplatků.. Jde tedy i o ověřování občana,pokud přijde zaplatit popl. na pokladnu? Nebo můžeme využít možnosti, že občana známe a nemusíme ho “otrocky” ověřovat? Nemůžeme se pak ale dostat do situace, že jsme pracovali se špatnými daty (občan mohl provést změnu)?
PREZENTUJÍCÍ Kontakt … Děkuji za pozornost…. Ing. Petr Pavlinec