DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GAS BUSINESS BREAKFAST, Corinthia Hotel
Advertisements

Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Zemní plyn jako pohonná hmota
Alternativní paliva automobilů
Tisková konference TEPLOFIKACE LEDVIC 12. září 2013 Ing. Vladimír Gult předseda představenstva a generální ředitel.
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Den s Fleetem, Lednice.
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Moderní zařízení pro energetické využití odpadů (EVO) malých kapacit
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
možnosti a význam použití
Oddělení vodíkových technologií
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Podpora a stav užití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , hotel Olympik, Den dopravy.
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
2.Marketingové prostředí
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Směrnice EP a Rady 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a energetických službách a o zrušení směrnice 93/76/EHS Ing. František Plecháč.
Skupina RWE v České republice
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Den dopravy, Praha hotel Olympik Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou.
RWEStrana 1 Zemní plyn v dopravě - řešení pro čistá města Staňte se jedničkou v CNG společně s námi OSA – SDP ČR , Monínec 9/22/2016.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Obchodník s elektřinou a plynem Partner pro bydlení a podnikatelské prostory Dr. Tomáš Křížek Ekonomický ředitel.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Moderní způsoby užití zemního plynu
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Aktivity RWE pro rozvoj CNG
Vývoj CNG v České republice
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM

PLYNOVÉ A NAFTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY  KOGENERAČNÍ JEDNOTKY NA BÁZI PLYNOVÝCH MOTORŮ VÝROBA TEPLA A ELEKTŘINY, OZE AUTOBUSY SPECIALIZACE NA CNG MĚSTSKÉ, LOW ENTRY PRODUKT TEDOM VÝROBCE PROVOZOVATEL

ZEMNÍ PLYN JAKO POHONNÁ HMOTA CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn), LNG – Liquefied Natural Gas (zkapalněný zemní plyn) - ?? Obsahuje 96–98% metanu Těžba - ropná (naftový) nebo uhelná (karbonský) ložiska CNG uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách o tlaku 200 bar LNG uskladněn v kapalném skupenství při tlaku v řádech jednotek barů při kryogenních teplotách (-167 st. C) Lehčí než vzduch Oktanové číslo 130

SCÉNÁŘ ROZVOJE ALTERNATIVNÍCH PALIV V DOPRAVĚ V EU Evropa (15) – záměr:  23,5 mil. CNG vozidel  47 mld. m 3 zemního plynu  plnících stanic Druh paliva Zemní plyn%2510 Biopaliva%2678 Vodík%25 Celkem%281423

PODPORA ROZVOJE CNG V ČR  Rok Bílá kniha dopravní politiky EU - do r nahradit 10% kapalných paliv v dopravě zemním plynem;  dne k cílům EU se přihlásila i vláda ČR Usnesením č uložila ministrům zajistit vytvoření podmínek k naplnění cíle;  dne uzavřena Dohoda mezi MPO ČR a plynárenskými společnostmi o výstavbě 100 plnících stanic CNG v hodnotě cca 1 mld. Kč a na dalších oboustranných aktivitách, stabilizaci spotřebních daní, apod.

ÚPRAVA SPOTŘEBNÍ DANĚ NA CNG  nové znění zákona o spotřební dani, platnost od  od 2020 – sazba Kč/t, (100 EUR?) resp. minimální nově stanovená EU.

„Dobrovolná“ dohoda Závazky plynárenství  Plynárenské společnosti vybudují plnící stanici pro autobusovou dopravu, při vhodných podmínkách (počet autobusů 4 ks (, odběr plynu 100 tis. m3/rok, což je do 200 tis. km/rok v MHD), dále každý rok další 4 ks až do počtu 16  vybudují plnící stanice CNG podél hlavních silničních a tranzitních tahů;  vybudují plnící stanici CNG v dalších vhodných lokalitách - celkem do r výstavba 100 plnících stanic.  finanční příspěvky na plynové autobusy 200 tis. Kč/bus - max. 10 mil.Kč/rok, což je 50 autobusů ročně

ČR – SOUČASNOST A CÍLOVÝ STAV  Současnost: v České republice bude do konce roku 2007 provozováno 20 plnících stanic CNG. V provozu je okolo 630 CNG automobilů, z toho 180 autobusů.  Od r po snížení sazby spotřební daně je očekáván zvýšený zájem dopravních podniků o provozování plynových autobusů a zájem společností s flotilami dodávkových a osobních automobilů  Cíl k r. 2020: roční prodej mil. m 3, CNG automobilů, veřejných plnících stanic

VEŘEJNÉ PLNÍCÍ STANICE CNG po r. 2010

CNG v dopravě = EMISE Ve srovnání s naftou PM % (EURO …) SO % (EURO …) NOxsrovnatelné HxCx=uhlovodíky srovnatelné COsrovnatelné Výrazně nižší hlučnost!!! CO2- 15 %

DALŠÍ DŮVODY PRO CNG  Silniční doprava v EU : Spotřebovává 26% primární energie Produkuje 23% emisí CO2  V mnoha zemích se intenzivně přechází na CNG zejména z důvodu: Snížení emisí CO2 až o 25% Snížení emisí hluku Snížení emisí částic a škodlivin – nízká ventilace měst  Technologie se nejvíce podobá klasické a je dobře odzkoušena

Ekonomika provozu MHD na CNG průměrné ceny k  Cena 1 litru dieselového paliva: včetně DPH: 27,- Kč bez DPH: 22,70 Kč.  Cena 1 kg CNG: včetně DPH: 20,- Kč bez DPH: 16,80 Kč  Srovnání spotřeby: 1 l nafty = 0,9 kg CNG.  Faktor úspory: 0,9 *16,80/22,70 = 0,67. Závěrem lze konstatovat, že náklady na palivo v případě autobusu na CNG budou tvořit 67% nákladů na naftu v cenách k , neboli provoz na CNG bude v nákladech na palivo o 33% levnější.

Další ekonomické aspekty provozu na CNG  Autobus na CNG musí mít jinak srovnatelné náklady na provoz, aby nižší náklady na palivo tvořily profit pro dopravce. Ostatní náklady na vozidlo nemají důvod být vyšší než u dieselových autobusů  Vhodný motor a kvalitní plynová instalace jsou tedy klíčem k dobré ekonomice provozu MHD na CNG.  U autobusu na CNG je tedy nutno věnovat ZÁSADNÍ pozornost servisním nákladům

Požadavky na motor CNG autobusu  Dlouhý servisní interval – musí být podobný či shodný s naftovými vozidly  Musí být rozumná četnost výměny tzv. „spotřebního“ materiálu, jako jsou svíčky, kabely, vstřikovače, prvky plynové trasy – regulátory, filtry, atd.  Spotřeba oleje, cena oleje – plynové oleje jsou někdy dražší  Musí být rozumná cena uvedeného materiálu  Spolehlivost vozidla musí být srovnatelná s dieselem  Měly by být podobné výkonové a momentové parametry – dodržování jízdního řádu. Plynové motory jsou zážehové a mají jinou charakteristiku, motor by měl mít dostatečný objem, vyšší než diesel

Možnosti dotací  Dotační tituly ROP v rámci  Dotační tituly ROP v rámci NUTS II – evropské strukturální fondy. Ve všech krajích dotační tituly na nákup ekologických vozidel, alternativní pohony, CNG, atd.  Dotace od dodavatele plynu 200 tis. Kč/autobus  Dotace z MD pro rok 2007 – 800 tis. Kč/CNG autobus Noví dopravci či města na základě těchto skutečností zvažují přechod na plyn – Brno, Třebíč, Znojmo, Mladá Boleslav, Tábor, Praha??

Závěr  MHD na CNG je ekologická  MHD na CNG je ekonomická, pokud jsou splněny tyto předpoklady: Kvalitní a spolehlivý autobus na CNG Spolehlivý dodavatel CNG  Kombinace obojího přinese spokojeného klienta spokojeného dopravce spokojeného občana města Spokojenou radnici

DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Josef Jeleček TEDOM