Ing. Ludvík Urban, 14.10.2015 ROLE NÁRODNÍHO DOPRAVCE VE VEŘEJNÉ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Železniční doprava a programovací období
Advertisements

Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Veřejné zakázky v IT Ing. Jiří Fridrich Skupina Informatiky MF Jiri
4. železniční balíček 1.
Informace o zkušenostech se zákonem č. 194/2010 Sb
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Sjednocení objednávky dopravní obslužnosti Olomouckého kraje.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Projekty EOC v ČR v období
Drážní doprava v České republice Setkání s novináři 3. července 2009.
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Vize spolupráce s regiony
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Čtvrtý železniční balíček a jeho dopad na uspořádání železnice v ČR
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa Bílá kniha Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou,
Financování kapitol státního rozpočtu II
IV. dopravní konference Kongresové centrum Palác Pardubice, září 2015Strana 1.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Deregulace nájemného v bytech RPG Deregulace nájemného v bytech RPG.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
1 Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 16. května 2016.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Dopravní obslužnost a dopravní infrastruktura Pardubického kraje.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Úřad Regionální rady Dopravní infrastruktura v ROP Datum: Místo: Prezentuje: Praha Jiří.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa JUDr
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Evropská železnice 21. století
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Legislativa výlukové činnosti
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 14. května
UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

Ing. Ludvík Urban, ROLE NÁRODNÍHO DOPRAVCE VE VEŘEJNÉ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ

ČD, a.s. – klíčový hráč osobní železniční dopravy a strategický podnik pro českou ekonomiku Národní železniční dopravce – zajišťuje v souladu se zákonem celoplošné poskytování přepravních služeb spojů denně; 170 mil. cestujících za rok 2014 (průměrně 465 tisíc cestujících/den) lokomotiv; vagónů (osobní doprava), vagónů, lokomotiv) zaměstnanců (zaměstnance zastupuje 10 odborových organizací). Tržby roční ČD: 23,8 mld. Kč úhrada závazku regionální dopravy 9,1 mld. Kč úhrada závazku dálkové dopravy 4,2 mld. Kč jízdné z přepravy osob 6,6 mld. Kč ostatní tržby osobní dopravy 0,9 mld. Kč další tržby a výnosy (prodej majetku, pronájmy, služby) ČD 3 mld. Kč Investice zasmluvněny na roky 2015, Dluh čistý Skupiny ČD (včetně ČD CARGO): 32,7 mld. Kč (z toho ČD 28,7 mld. Kč k )

Dlouhodobé smlouvy o veřejných službách V roce 2019 končí účinnost stávajících dlouhodobých smluv o veřejných službách s kompenzací z veřejných rozpočtů. Současně s tím končí i systém zajištění financování smluv z veřejných rozpočtů. Ekonomické krytí smluv z veřejných rozpočtů do roku 2019 garantují tyto dokumenty: 1.Usnesení vlády č. 1132/2009 ze dne k finanční účasti státu na zajištění veřejných služeb železniční osobní dopravou, 2.Usnesení vlády č. 1350/2009 ze dne k Memorandu o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou a 3.Memorandum o financování veřejných služeb zajišťovaných železniční osobní dopravou uzavřeného mezi Českou republikou jednající Úřadem vlády, Ministerstvem dopravy, Ministerstvem financí a jednotlivými kraji a Asociací krajů ČR, které navazovalo na uvedená usnesení vlády. 4.Memorandum řeší zajištění stabilního rozsahu dopravní obslužnosti, zajištění trvale udržitelného rozvoje kraje a závazek státu poskytovat krajům dotace ze státního rozpočtu na financování dopravní obslužnosti (veřejnou regionální železniční osobní dopravou) a závazek krajů zajistit v rámci objednávky dopravní obslužnosti u vybraného dopravce stabilní rozsah dopravní obslužnosti

Přehled neuhrazených finančních prostředků ze státního rozpočtu v segmentu regionální dopravy

Přehled neuhrazených finančních prostředků ze státního rozpočtu v segmentu dálkové dopravy

Možnosti smluvního zajištění dopravní obslužnosti po roce 2019 existují (1/2) Objednatelé veřejné dopravy (stát a kraje) musí rozhodnout, jak bude veřejná železniční doprava v ČR zajištěna po roce 2019 Možnosti: Prodloužení stávajících smluv s ČD, a.s. (na 15 let a při významných investicích o dalších 7,5 let) Uzavření nových smluv přímým zadáním veřejných služeb ČD, a.s. (v souladu se zákonem) nebo jinému dopravci (otázka co se zákonem o ČD, a.s.) Uzavření nových smluv cestou nabídkových řízení na vybrané linky nebo na celou obslužnost regionu nebo státu (otázka co se zákonem o ČD, a.s.)

Dálková doprava Uzavření dohody mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem dopravy o financování veřejné dálkové dopravy podle § 4 odst. 2 zákona č. 194/2010 Sb., pokud nedojde k dohodě mezi ministerstvy rozhodne podle zákona o financování dálkové dopravy Vláda Dohoda i rozhodnutí vlády jsou závazné pro MF při zpracování návrhu státního rozpočtu na příslušný kalendářní rok Regionální doprava Opětovné potvrzení Memoranda novým usnesením vlády, kterým Vláda potvrdí závazek, který přijetím Memoranda přijala jménem státu předchozí Vláda, a jeho prodloužení o 10 až 15 let Přijetí nového Memoranda na období 15 let, nebo Změna ustanovení § 24 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách spočívající ve změně zákonem dané možnosti dofinancování regionální dopravy ze strany státního rozpočtu na zákonem danou povinnost dofinancování regionální dopravy, nebo Navýšení rozpočtového určení daní novelou zákona č. 243/2000 Sb. Možnosti smluvního zajištění dopravní obslužnosti po roce 2019 existují (2/2)

Bílá kniha a základní rámec liberalizace v ČR Stát a kraje (samospráva) definují koncepci jak má společnost ČD, a. s. zřízená zákonem působit po roce 2019 na trhu veřejné dopravy, zda má i nadále zůstat národním dopravcem v plném dosavadním rozsahu, o tedy zachovat povinnost zajišťovat veřejné služby a udržitelný dopravní systém v ČR, o nebo má „uvolnit“ část trhu konkurenci, o a změnit své postavení na trhu, což vyžaduje změnu zákona o ČD, a.s., popř. zrušení tohoto zákona. Trh vnitrostátní železniční dopravy byl v podmínkách ČR otevřen v předstihu, aniž by byly vytvořené základní předpoklady pro jeho úspěšné naplnění. Otevření trhu v ČR není propojené s otevřením trhu v okolních zemích. Nebyla přijata legislativa k zajištění základních podmínek liberalizace.

Pro plnou liberalizaci trhu osobní železniční dopravy je nutno (1/2) 1. Nově vymezit postavení společnosti ČD, a.s., kterou 100% vlastní stát na trhu veřejné dopravy předpokladem je zrušení zákona č. 77/2002 Sb., nebo jeho novelizace 2. Zajistit rovný přístup dopravců ke kolejovým vozidlům – stávající právní stav představuje diskriminaci sektorových zadavatelů při pořizování nových kolejových vozidel předpokladem je novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících nebo novela zákona o veřejných zakázkách 3. Zajistit rovný přístup dopravců k osobním nádražím a ostatním zařízením služeb, včetně stanovení poplatku za přístup a za služby, jak požaduje právo EU předpokladem je novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách 4. Zajistit tarifní síťovost a informovanost pro potřeby cestujících, jinak bude docházet procesem liberalizace ke zhoršení postavení cestujícího předpokladem je vytvoření informačního a integrovaného systému prodeje přepravních dokladů, zřízení integrátora a zúčtovacího centra (vyžaduje investice) 5. Při střetu komerční a veřejné dopravy zajistit „hospodářskou vyváženost smluv o veřejných službách“ předpokladem je novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách

6. Zřídit regulátora trhu s regulatorními funkcemi předpokladem je novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách a zákon o regulátorovi železničního trhu 7. Zajistit ekonomické krytí nových dlouhodobých smluv po roce 2019, kdy končí účinnost smluv se státem a s jednotlivými kraji předpokladem je uzavření dohody s Ministerstvem financí o ekonomickém krytí nových dlouhodobých smluv o veřejných službách v přepravě cestujících v souladu se zákonem č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a schválit nový systém pro dofinancování regionální dopravy, kterým se nahradí stávající Memorandum 8. Zajistit zásadu vzájemnosti v rámci EU Předpokladem je garance pro ČD, aby měly stejnou možnost vstoupit na trh železniční dopravy v rámci EU, jako mají dceřiné společnosti národních dopravců na trh v ČR; tohoto lze dosáhnout pouze přijetím harmonizovaných podmínek v rámci EU Pro plnou liberalizaci trhu osobní železniční dopravy je nutno (2/2)

České dráhy v regionech REGIONÁLNÍ DOPRAVA - Zajištění mobility z pohledu dopravce

STÁT (SŽDC) Kvalitní a spolehlivá železniční dopravní cesta + DOPRAVCE Kvalitní a spolehlivá železniční vozidla = VEŘEJNOST Fungující a udržitelný síťový systém dopravní obsluhy a spokojený cestující Konkurenceschopná a přitažlivá železniční doprava

Výše pořízených investic do ŽKV v letech Díky možnosti čerpání dotace z ROP upřednostněn segment regionální dopravy Investice v mil. Kč bez DPH Celkem Investice v mil. Kč bez DPH Nová ŽKVModernizovaná ŽKV Celkem Investice v mil. Kč bez DPH Dálková dopravaRegionální doprava Celkem

Investice do modernizace vozidel v rámci ROP  ČD realizovaly celkem 18 projektů ROP ve 12 krajích na pořízení celkem 88 vozidel  8 dvoupodlažních elektrických jednotek CityElefant  22 nízkopodlažních dvouvozových motorových jednotek RegioShark  19 nízkopodlažních tří a dvouvozových elektrických jednotek RegioPanter  28 motorových vozů RegioSpider  11 dvoučlánkových motorových jednotek Regionova  Celková hodnota vozidel pořízených v rámci ROP: 7,5 mld. Kč  Celková výše dotace v rámci ROP: 2,9 mld. Kč Postup dodávek v rámci ROP  Již v březnu 2014 – dodáno všech 88 vozidel v rámci ROP Vazba obnovy vozového parku na Smlouvy ZVS  Vzhledem k zajištění tzv. udržitelnosti projektu je nutná úprava Smluv ZVS ve smyslu úpravy délky jejich trvání (provozování ROP vozidel)  Obnova vozového parku nad rámec ROP po dohodě s objednateli - vazba na zvýšení úhrady za dopravní výkon z důvodu nákladů na pořízení takových vozidel

Investice do vozidel regionální dopravy Za období trvání smluv v závazku veřejné služby s jednotlivými kraji ČD od roku 2010 do června 2015 pořídily nebo modernizovaly v rámci obnovy vozidlového parku pro regionální dopravu vozidla v celkové hodnotě 18,6 mld. Kč bez DPH (7,5 mld. Kč v rámci projektů ROP při výši dotace 2,9 mld. Kč + 11,1 mld. Kč mimo ROP). Do roku 2019 mají ČD dle smluv s kraji za povinnost provést obnovu vozového parku za cca 14 mld. Kč (mimo ROP) – v tuto chvíli 80 % splněno. K je v regionální dopravě nasazeno:  83 jednotek CityElefant  31 jednotek RegioShark  26 jednotek RegioPanter  33 motorových vozů RegioSpider  a další modernizovaná vozidla – např. řídící vozy řady 961, motorové vozy řady 842, motorové jednotky Regionova atd.  Aktuálně probíhá dodávka 2 jednotek Regiopanter pro Ostrava - Mošnov CityElefant RegioShark RegioPanter RegioSpider Modernizovaná vozidla

Plánovaná výše pořízených investic do ŽKV do roku 2024 zároveň respektuje princip oddlužování společnosti a předpokládá využití dotačních titulů Investice v mil. Kč bez DPH Zdroje ČD, a.s Dotace Celkem Zdroj: odpovídá výši plánovaných finančních nákladů na investice do ŽKV dle materiálu ČD k obhajobě ratingu ze dne

Vozidlový park ČD Nejmodernější vozidla pro regionální dopravu

Shrnutí V roce 2019 končí účinnost části stávajících smluv o ZVS; Dopravní obslužnost po roce 2019 lze zajistit: o Prodloužením současné smlouvy o ZVS; o Přímým zadáním; o Nabídkovým řízením. Pro smlouvy o ZVS zatím chybí ekonomické zajištění cestou Memoranda / státního rozpočtu; K zajištění dopravní obslužnosti po 2019 schází jednotná koncepce; ČD jsou připraveny na všechny varianty možného přístupu k zajištění veřejné dopravy, včetně účasti ve „férové“ soutěži za rovných podmínek pro všechny její účastníky; ČD jsou povinny hájit své místo na trhu veřejné dopravy (péče řádného hospodáře) a upozorňují na nepřipravenost trhu pro plnou liberalizaci.

Děkuji za pozornost České dráhy, a.s. Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/ Praha 1