DANIELA DRNCOVÁ BARBORA SOCHROVÁ Románská a gotická kultura v Evropě
Románský sloh nejstarší univerzální umělecký směr středověku (hlavně západní Evropa) 11. – 13. století název - Řím = Roma – románský * Itálie – rozšíření po celé Evropě inspirace stavbami tehdejšího římského impéria (odtud šíření z Itálie, Francie, jižní Německo) náboženské motivy a stavby – šíření církví
Románská architektura Rysy. kamenné a cihlové stavby mohutné neomítnuté pilíře a zdi obloučkové vlysy, portály slepé arkády oblouková okna valená klenba (později žebrová)
Románské stavby Rotunda kruhový půdorys půlkruhé apsidy někdy - štíhlá válcová věž starší rotundy - plochý strop, apsidy zaklenuty tzv. konchou
Rotunda Sv. Kateřiny v České Třebové
Rotund Sv. Jiří a Sv. Vojtěcha na Řípu
Rotunda Sv. Martina na Vyšehradě
Románské stavby Tribunový (emporový) kostel jednolodní stavba obdélníký půdorys půlkruhová apsida, hranolová věž vnitřní tribuna (empora) nad vchodem, naproti oltáři
Kostel Sv. Jakuba v Jakubu u Kutné hory
Kostel Sv. Petra a Pavla v Řeznovicích (u Moravského Krumlova)
Románské stavby Bazilika největší typ románského kostela tři lodě hlavní loď - širší a vyšší, dvě boční lodě vyspělejší baziliky - příčná loď odděluje trojlodí od chóru (půdorys - kříž)
Bazilika Sv. Jiří na Pražském hradě
Bazilika Sv. Prokopa a klášter v Třebíči
Bazilika Sainte-Madeleine ve Vézelay (Francie)
Bazilika Cluny III (Francie)
Santiago de Compostela (Španělsko)
Další stavby kláštery, dómy, baptiséria později mosty, paláce (Juditin, v Písku, Landštejn)
Sochařství v románském slohu hlavní funkce - šíření náboženských idejí především ornamentální reliéfy hlavice sloupů portály kamenné a bronzové plastiky předepsaná kompoziční schémata linearismus - prodloužené, vytáhlé a zvýrazněné linie
Kostel Sv. Jakuba v Záboří u Kolína ústupkový portál geometrické ornamenty zvířecí motivy
Přemyslovský palác v Olomouci
Kostel Sv. Jakuba v Jakubu u Kutné hory Plastiky na vnější boční stěně
Malostranská mostecká věž v Praze původně vchod na Juditin, dnes na Karlův most
především fresky (bezperspektivní) knižní inspirace bible chudých (pro negramotné) červenohnědá, bílá, šedozelená a modrá Malířství románského slohu
Kristus v Mandorle z kostela ve Vall de Boí, Španělsko Mandorla
Hudba románského slohu hudba duchovní, nebo-li církevní, chrámové zpěvy, čili chorály nejznámější - Gregiriánský chorál (* v 6. století za papežství Řehoře Velikého) monofonní, tzn. pouze z jedné melodické linky bez doprovodu
Gotická kultura navazuje na románskou kultura 2. polovina 12. století – 15. století počátky – Francie (stavba opatství v Saint-Denis) na českém území – až po roce 1230 rozšířena pomocí mnišských řádů především střední a západní Evropa hlavní projev – architektura název – od Gótů, hanlivé označení (něco primitivního, barbarského)
Gotická architektura Francie (Île-de-France), Anglie, Pyrenejský poloostrov, Německo, další země střední Evropy Itálie - směs gotiky, románských, antických a byzantských prvků katedrály, hrady, radnice, mosty, měšťanské domy stavby v románském stylu doplňovány o gotické prvky a ozdoby nejvíce katedrály - nejen církevní místo, ale i důkaz moci vladařů pozdní gotika - halový kostel - několik stejně dlouhých a vysokých lodí, které jsou od sebe odděleny pouze sloupy gotické hrady - funkce obytné pevnosti královská města - symetrická uliční zástavba, domy kolmo k uliční čáře s vysokým štítem, kolmou střechou, často dvoupodlažní, s podloubím
Gotická architektura Znaky vertikalizace (-> přiblížení se Bohu) - protažení budov i jejich součástí do výšky odlehčené zdi a prosvětlený interiér progresivní opěrný systém, venkovní pilíře, štíhlé sloupy, lomený oblouk obrovská, často trojdílná skleněná okna s lomeným obloukem a barevnou vitráží zdobená klenební žebra od stropu po podlahu ozdobné věžičky - fiály, chrliče a zkrášlující kamenické detaily (révový list, lilie, baldachýn aj.) vstupní portál - obdobně jako v románském stylu, více propracovaný, především v horní části, bývá lemován podobiznami světců apod.
Katedrála Notre-Dame v Paříži (Francie)
Katedrála Notre-Dame v Chartres (Francie)
Mont-Saint-Michel (Francie)
Katedrála Narození Panny Marie v Milánu (Itálie)
Katedrála sv. Petra v Kolíně nad Rýnem (Německo) Katedrála sv. Štěpána ve Vídni (Rakousko)
Katedrála La Seu v Palma de Mallorca (Španělsko) Westminsterské opatství v Londýně (Anglie)
Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře Chrám sv. Víta v Praze
Gotické sochařství znaky románského sochařství zpočátku vázáno na architekturu (dekorační prvky na stavbách), později volná plastika náboženské motivy pohybově strnulá a nedynamická zjemnění tváře a zachycení lyričnosti výrazu a duševních pocitů postavy - směřování vzhůru –vysoké a štíhlé, mírně prohnuté do tvaru písmene S často zpodobení Panny Marie madona s malým Ježíškem později jako pieta – truchlící matka s mrtvým Kristovým tělem materiál - kámen, lipové dřevo
Gotické sochařství
Gotické malířství severní Itálie, Francie, dnešní Nizozemí napětí mezi náboženskými výjevy a všedním životem realistické zachycení výrazu, scénický vývoj dějů pozadí - jednobarevné nebo vykládané zlatem architektura a malířství - sklomalby a vitráže v katedrálách první zátiší a krajinomalby, rytířství, měšťanství vyjadřování světla a stínu symbolika barev fresky, desková malba (tempera), knižní malba Giotto di Bondone - první velká umělecká osobnost evropského malířství - fresky v kapli v Padově, obraz Madony s dítětem
Gotické malířství Vitráž v České KameniciKlanění tří králů a Ukřižování Ježíše Krista od Giotta di Bondone
Gotická móda muži krátký kabátek, dlouhé rukávy dlouhé špičky bot špičky dlouhé podle toho jaké bylo mužovo postavení ve společnosti (čím vyšší postavení, tím delší špičky) ženy šaty s tzv. rozstřiženými rukávy, na hlavách vysoké kuželovité čepice občas se závojem nebo roušky různými způsoby ovázané kolem hlavy rozlišení postavení - kvalita tkaniny a její barevné sladění
Gotická móda
Gotická hudba v době křížových výprav do Orientu - vliv Orientu v hudbě nástroje převážně arabského původu - loutna, různé typy fléten a bicích a strunných nástrojů, tamburína s plíšky
Děkujeme za pozornost!