POLITOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ * a) fungování mocenských institucí, společenského a filozofické systému * b) fungování ekonomických systémů * c) fungování států,
Advertisements

ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Metodologie historického výzkumu volného času
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Politologie jako věda Politika moc
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Demokracie Seminář politologie.
ZSV Vznik a podstata státu.
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Právo jako filozofický pojem
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
Teorie státu - pokračování
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Demokracie a její hodnoty
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Filosofie křesťanského středověku
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Sociologie a společenské vědy Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Název politologie je složen z následujících slov:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Demokracie Seminář politologie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
 z řec. „polis“ – obec + „logos“ – věda  angl. „politic science“ – politická věda  společenská věda o politice  Vznik moderní politické vědy se datuje.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Základní filozofické otázky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

POLITOLOGIE

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Co je to politologie?1 Čím se politologie zabývá2 Dějiny politologie Předmět politologie10

Obsah Zkoumání v politologii11 Zkoumání v politologii12 Obrázek13 Politologie jako věda14 Souvislosti politologie15

Politologie (z řec. politiké - umění spravovat obec, stát, logos - slovo, výklad) je společenská věda o politice a politické teorii.řec.politice je vědecká disciplína zabývající se studiem politiky má původ v řečtině (polis=řecký městský stát, logos=rozum) Co je to politologie? 1

Politologie se zabývá popisem a hodnocením politických jevů, jako je např. – fungování státu, politického systému, vládních a mocenských organizací a autorit,státu – politické ideologie,ideologie – význam a chování veřejnosti ve vztahu k politice, – a také mezinárodní a globální vztahy. Čím se politologie zabývá 2

zkoumání politiky (tj. umění řídit stát) má počátky v antickém Řecku a prohloubilo se v renesanci politologie bývala součástí filozofie, jako samostatná věda se začala rozvíjet až na přelomu 19. a 20. století v USA Dějiny politologie 3

Sókrates (469 – 399 př. n. l.) – vedl občany Atén k moudrosti a dobrému životu, podle něho je cílem života blaženost. – Byl prvním antickým filozofem, který zdůrazňoval nezbytnost vědomostí v politickém životě. – V čele státu měl být filozof. – Odmítal demokracii = vládl lidu Dějiny politologie 4

Platón (427 – 347 př. n. l.) – Sókratův žák. Narodil se v Athénách, na dvoře svého domu otevřel bezplatnou školu, kterou nazval Akademie. – Napsal spis Ústava – zde se pokusil vyložit představu ideálního státu. – Vycházel ze dvou zásad: 1) Vědění je dobro, ten kdo ho pozná, je schopný ho realizovat. Toho je schopen je člověk moudrý, tj. filozof. 2) Největším zlem je bohatství. Jeho vize ideálního státu spočívala v oddělení jednotlivých společenských tříd. (Společnost rozdělil na tři vrstvy: zemědělci a řemeslníci,vládci,strážci ) – Ideální státní formou byla monarchie nebo aristokracie = vláda jednotlivce případně skupiny vzdělaných, tento typ státu je nejlepší Dějiny politologie 5

Aristotelés (384 – 322 př. n. l.) – žák Platóna, pocházel z rodiny lékaře, založil filozofickou školu. – Napsal spis Politika – člověk = občan ( občan je politický živočich, je předurčen žít ve společnosti) => zde vyslovil, že hnací silou ve společnosti je touha po majetku, stát má být založený na zákonech a má fungovat na základě dělby moci. – Cílem státu má být zabezpečení blaženého života svobodných občanů. Dějiny politologie 6

7 STŘEDOVĚK Augustinus Aurelius (354 – 430 př. n. l.) – napsal spis O obci boží – zde popsal, že existují dva státy: 1. stát pozemský – zla a hříchy 2. stát boží – dokonalý a věčný Chce teokratický stát – světská vláda by se měla přibližovat vládě boží víra v boha je blahem člověka. Tomáš Akvinský (1225 – 1724) r byl prohlášen za svatého. Domníval se, že člověk je tvor společenský, pouze ve státě se odlišuje od zvířat, musí poslouchat papeže a církví schváleného panovníka. Vše je od Boha. Podstatou politiky je, že jedni vládnou a druzí poslouchají. Ideální forma státu je monarchie.

RENESANCE Nicolo Machiavelli (1469 – 1527) - Nenáviděl papeže a odmítal církevní moc. Napsal spis Vladař – dává zde rady panovníkům na zachování státu a stupňování jeho moci – podle něj jsou všechny prostředky k dosažení tohoto cíle dobré ač jsou morální či nikoliv. Úspěch zaručují často nemorální prostředky:klam, lest, zrada, úplatek, porušení smlouvy, násilí. Moc lze získat: osobně svou zdatností, zločinem, štěstím, přízní lidu nebo výběrem bohatých. NOVOVĚK - utopie = představa ideálního státu Thomas More (1478 – 1535) – napsal knihu O nejlepším stavu státu a o novém ostrově Utopii – žádal konec vykořisťování, chtěl společnou výrobu a společné vlastnictví, vladař byl volen doživotně lidem, za základ státu požadoval rodinu, která neměla mít méně než 10 a více než 16 členů jinak došlo k přesunu, všichni měli přístup ke vzdělání, o nemocné se starali nemocnice. Thomaso Campanella (1568 – 1639) – Napsal spis Sluneční stát – zde popsal obraz ideální společnosti. Francis Bacon (1561 – 1622) – napsal spis Nová Atlantida – o ostrově, který byl hospodářsky soběstačný a řízený vědci. Na ostrov se nedováželo zboží, ale nové poznatky. Dějiny politologie 8

NOVOVĚK - Představitelé teorie přirozeného práva a společenské smlouvy Thomas Hobbes (1588 – 1679) – Je považován za zakladatele teorie společenské smlouvy. Člověka viděl jako egoistu, který usiluje o své vlastní výhody a tak vládne válka všech proti všem, proto si lidé smlouvou vytvoří stát, který má zaručit lidem mír, zabezpečit jejich majetek a morálku => stát se stává smrtelným bohem, určuje co je dobré a co špatné John Locke (1632 – 1704) – Dělil státní moc na zákonodárnou a výkonnou. Výkonnou moc má vladař, zákonodárnou parlament. Charles Montesqier (1689 – 1755) – Napsal spis Peské listy – ten obsahuje kritiku tehdejší Francie. A spis Duch zákonů- kde se zabývá dělením státní moci. Rozdělil moc na zákonodárnou, výkonnou a soudní. Jean Jacuques Rousseau (1712 – 1778) – nejvýznamnějším představitel teorie společenské smlouvy. Nerovnost lidí spojoval s vznikem soukromého vlastnictví. Stát vznikl proto, aby chránil všechny členy společnosti, ale prakticky chránil jen soukromé vlastnictví. Nositelem moci ve státe je lid. Dějiny politologie 9

Hlavním předmětem politologie je politická moc a její praktické uplatňovánípolitická moc předmětem politologie je moc, která je nástrojem prosazování politických zájmů, dále fungování státu, politické teorie a ideologie, politické systémy a instituce, politické strany, politické chování lidí, nátlakové skupiny, mezilidské vztahy Předmět politologie 10

Zkoumání v politologii se orientuje třemi podstatnými směry A) Normativní politologie - filosofickými metodami dochází od obecných východisek ke konkrétním závěrům, hodnotí a zvažuje, co by mělo být přítomno ve společnosti a v politice Zkoumání v politologii 11

B) Deskriptivní (pozitivní) politologie - popisuje politické jevy, politickou praxi, politické instituce a mocenské autority C) Predikativní (prognostická) politologie - snaží se o předpovídaní budoucích politických skutečností a procesů, zabývá se možnostmi ovlivňování budoucího vývoje Zkoumání v politologii 12

13

objektivní – uznává pluralitu názorů a vědeckých postupů kritická – neustále zkoumá a ověřuje každý nový vývoj a pojem Politologie jako věda 14

s filozofií – převzala její metody se státovědou se sociologií – zkoumání sociálních faktorů pol. života s historií s ekonomií – politická rozhodnutí ovlivňující ekonomickou situaci s právní vědou – znalost práva s psychologií – napomáhá při analýze pol. chování lidí Souvislosti politologie 15

DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, letni-semestr/ veda-5036?id= Použité zdroje