Odborný seminář k matematickému vzdělávání Ve kterých úlohách TIMSS naši žáci nejméně uspěli (a proč) Dominik Dvořák UK Pedagogická fakulta Ústav pro výzkum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.. Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Informační gramotnost
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
Krajský akční plán vzdělávání ÚK
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Standardy pro základní vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Odborný seminář k matematickému vzdělávání Ve kterých úlohách TIMSS naši žáci nejméně uspěli (a proč) Dominik Dvořák UK Pedagogická fakulta Ústav pro výzkum a rozvoj vzdělávání

Využití výsledků výzkumu, (Aktivita 4, Kompetence I) Analýzy CHYB a METODICKÁ DOPORUČENÍ NA NICH ZALOŽENÁ: 2010 – Matematika a přírodověda v TIMSS 2007 (čtvrtý a osmý ročník) Matematika, přírodověda a mateřština PISA – Matematika, přírodověda a čtenářství TIMSS 2011 a PIRLS 2011(čtvrtý ročník)

Obsah 1. Podrobnější pohled na TIMSS 2007: Matematika ve čtvrtém ročníku s důrazem na zlomky 2. Zlomky v matematice 3. Matematika v kurikulu 4. Kurikulum v pedagogice

Aktivita Využití výsledků výzkumu, která je součástí projektu Kompetence I Kde dělají čeští žáci chyby v úlohách TIMSS? Nízká úspěšnost v absolutních číslech – objektivně těžké úlohy/učivo. Nízká úspěšnost ve srovnání v mezinárodním průměrem -- ukazuje na možné problémy v českém vzdělávání.

Problém interpretace dat M8: modrá linka – body, zelená linka -- úspěšnosti

Problém ustavení trendů Cílem mezinárodních výzkumů je mj. zjišťovat trendy M4 + M M M4 + M8, ale ČR se neúčastnila 2007 M4 + M8

Autor grafu: Jan Hučín, ÚIV

Autor grafu Jan Hučín, ÚIV

Čeští žáci 4. ročníků -- úlohy s největší relativní neúspěšností v M

Autor grafu: Jan Hučín, ÚIV

Prezentovaná data jasně ukazují, že nejdůležitějším individuálním faktorem rozdílů mezi českými žáky a jejich zahraničními vrstevníky je rozdílné zařazení učiva o zlomcích v kurikulu. Po vyloučení tohoto tematického celku z hodnocení jsou čeští žáci na úrovni mezinárodního průměru.

Rozložení relativní úspěšnosti českých žáků v oblasti práce s daty Úlohy 1—13 (spodní část grafu): Organizace a reprezentace dat Úlohy 14—26 (horní část grafu): Čtení a interpretace dat

M4 Aritmetika Relativní úspěšnost českých žáků ve vztahu k mezinárodnímu průměru (procentní body)

M4 Geometrie Relativní úspěšnost českých žáků ve vztahu k mezinárodnímu průměru (procentní body)

Hypotéza: Na zhoršení se podílejí dva různé jevy Kurikulární problém: probíráme zlomky a desetinná čísla později než jiné státy Další problém: i po odečtení tohoto efektu jsme se posunuli do průměru Nemohou přece jenom oba problémy souviset – není to odraz celkového snížení požadavků?

Jak je řazeno učivo o zlomcích v kurikulu? Historický pohled Mezinárodní srovnání

Osnovy učebné pro obecné školy v Čechách (1885, rev. 1898) Počátky počtů zlomkových, které předpisuje učebná osnova pro druhý a třetí školní rok, buďtež omezeny na vývoj názorných a na znalost jednoduchých zlomkův, obvyklých při dělení celých čísel. Na středním stupni buď počítáno obyčejnými zlomky hlavně ústně, a to pokud lze se obejíti bez zvláštních pravidel o počítání zlomky. Počítání čísly vícejmennými nechť se uskrovní na tomto stupni na případy nejjednodušší. Avšak v počítání čísly celými a zlomky desetinnými budiž dosaženo dokonalé jistoty a obratnosti.

Jak je chápána matematika v kurikulu? Předmět, nebo klíčová kompetence?

Absence vize a poptávky ve společnosti Po upřednostňování přírodovědného a matematického vzdělání v minulém režimu a devastování humanitních oborů je ve společnosti kyvadlo vychýleno na druhou stranu dočasně, anebo trvale. Postmoderní konec tisíciletí přinesl antiscientistní nálady obecně. Zájem o matematika, přírodní vědy a techniku se snižuje i v západní Evropě.

1991/921995/962002/03 ŠKOLY Matematika a přírodní vědy Tělesná výchova Cizí jazyky Jiné předměty10684 Celkem ŽÁCI Matematika a přírodní vědy Tělesná výchova Cizí jazyky Jiné předměty Celkem Počet škol s rozšířenou výukou některého předmětu Matějů, Straková s. 100

Hodnocení důležitosti školních předmětů (2008) Walterová a kol. (2010) PředmětPrůměrný skór předmětuPořadí Cizí jazyky6,351. až 2. Český jazyk a literatura6,311. až 2. Matematika6,073. Informační a komunikační technologie5,794. Zeměpis5,165. Přírodopis5,076. Dějepis4,987. Fyzika4,898. Chemie4,779. až 14. Výchova ke zdraví4,729. až 14. Etická výchova4,72 9. až 14. Ekologická výchova4,70 9. až 14. Občanská výchova4,64 9. až 14. Tělesná výchova4,63 9. až 14. Pracovní výchova4,4815. Výtvarná výchova3,8516. až 17. Hudební výchova3,8116. až 17. Náboženství2,5018.

Co si česká veřejnost (ne)myslí o škole a vzdělávání? Walterová, E.; Černý, K.; Greger, D.; Chvál, M. Praha: Karolinum, OECD 1995 Kolik % veřejnosti ve 12 zemích OECD se domnívá, že jde o „velmi důležitý“ předmět Mateřský jazyk % Matematika 85 % Cizí jazyky 79 % Informatika (72 %) ČR 1995 Cizí jazyky 86 % Mateřský jazyk 83 % Informatika 64 % Matematika 64 %

„Kompetenční model vzdělávání“ Je obecně správný? Není u nás dezinterpretován ve směru měkkých dovedností?

„Evropské kompetence“ pro CŽV učení Kompetence RPV komunikace v mateřském jazycekomunikativní komunikace v cizích jazycích matematická kompetence a základní kompetence v oblasti vědy a technologií jen částečně – k řešení problémů kompetence k práci s digitálními technologiemi kompetence k učeník učení kompetence sociální a občanskésociální a personální občanské smysl pro iniciativu a podnikavostZV: pracovní G: k podnikavosti kulturní povědomí a vyjádření

Není možné hledat kauzální souvislosti mezi TIMSS 2007 a strukturou RVP ZV. Je však možné spekulovat o společném faktoru v pojetí vzdělávání, který se projevil jednak tím, že na rozdíl od doporučení EU u nás není pociťována jako klíčová matematická kompetence a základní kompetence v oblasti vědy a technologií, jednak že výsledky žáků se v těchto oblastech zhoršují nebo stagnují.

FUNKČNÍ GRAMOTNOST (Literacy) Dovednost efektivně komunikovat a kriticky reagovat na širokou škálu informací a myšlenek NUMERICKÁ GRAMOTNOST (Numeracy) Používání matematiky pro řešení problémů a nalézání smyslu údajů při učení a v běžném životě INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE (ICT capability) Jisté a opatrné využívání technologií pro podporu učení i v běžném životě UČENÍ A MYŠLENÍ Learning and thinking skills Dovednosti pro úspěšné učení – zkoumaní, tvoření, sdělování a hodnocení OSOBNOSTNÍ A EMOČNÍ DOVEDNOSTI Personal and emotional skills Dovednosti, které tvoří důvěru – samostatná práce, zvládání emocí, tělesná koordinace SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI Social skills Dobrá spolupráce s ostatními – odpovědnost, pružnost, citlivost k názorům druhých Základní dovednosti pro učení a život (Essentials for learning and life – Nové národní kurikulum – Anglie 2010 – primární škola)

Hypotéza – z oblasti konceptuální analýzy Matematika (a možná ani čtení) není předmět, který by měl stát spolu s reálnými (naukovými) předměty proti kompetencím, matematika (a čtenářská gramotnost) jsou obecné kompetence, které mají stát s ostatními kompetencemi proti jiným předmětům. (Tak to pojímá i OECD.)

Kurikulum je vždy současně problémem technickým i politickým Pedagogika: Výběr a uspořádání učiva Politika Boj o přístup ke zdrojům KDO bude ovlivňovat využití zdrojů? Čas (v rozvrhu…), peníze (výzkum, další vzdělávání), prestiž Ale taky: škola pro koho – elity nebo všichni? Čí zájmy? Dlouho bylo ústředním problémem: CO KDY JAK

Závěr – potřeba revidovat: -- postavení jednotlivých témat v RVP -- postavení předmětů vs. kompetencí -- postavení kurikulární problematiky Děkuji Vám za pozornost