ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určování zeměpisné polohy
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_14_SAVANY TEMA:Přírodní obraz Země a.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Poledníky rovnoběžky.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Pravda NÁZEV: VY_32_INOVACE_02C_04_ Ochrana přírody České republiky TEMA:Česká.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Zeměpisná poloha zeměpisná šířka zeměpisná délka rovník rovnoběžka
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Pravda NÁZEV: VY_32_INOVACE_02C_05_ Obyvatelstvo ČR TEMA:Česká republika ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
VY_32_INOVACE_Vac_I_04 Orientujeme se na planetě Zemi - 2 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Planeta Země má přibližně tvar koule
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Světelné jevy -shrnutí
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_06_05_zeměpisná šířka a délka
Název: VY_32_INOVACE_ICT_7B_12B Škola:
Napiš do sešitu text a doplň chybějící části textu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Otáčení Země + Poledník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ NA ZEMI TEMA:Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Anotace: Škola: Gymnázium Chomutov, Mostecká 3000, Třída: 2. ročník 6. letého gymnázia, 1. ročník 4. letého gymnázia (viz. ŠVP předmětu Zeměpis/Geografie, Člověk a příroda) Výstup: PowerPointová prezentace Obor: Zeměpis/Geografie Vzdělávací oblast: Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách Tematický okruh: Zeměpisné souřadnice- Měření vzdáleností na Zemi Využití: Výuka zeměpisu a geografie Pomůcky: PC učitele, tabule, Školní atlas dnešního světa (+ digitální podoba) Inovace: Materiál je určen k doplnění výkladu učitele. Do materiálu jsou vloženy kontrolní otázky k tématu pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně a doplňují informace digitálním perem do zadání na tabuli(PC). Žáci se tak aktivně podílejí na tvorbě zápisu do sešitu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Zeměpisné souřadnice-Měření vzdáleností na Zemi

Zeměpisné souřadnice. zeměpisná šířka místa - úhel mezi poloměrem procházejícím tímto místem a jeho pravoúhlým průmětem do rovníkové roviny  ( severní a jižní šířka ) zeměpisná délka místa – úhel mezi polorovinou nultého (základního ) poledníku a polorovinou poledníku sledovaného místa  ( západní a východní délka )

Na mapě příslušných světadílů atlase najděte města určená uvedenou zeměpisnou polohou: a) 35° j. š., 152° v. d. …………………………………………………… b) 8° s. š., 4°v. d.…………………………………………………… c) 17 °j. š., 68°z. d.…………………………………………………... d) 46°s. š., 75°z. d.…………………………………………………… e) 25°s. š., 47°v. d.……………………………………………………

Na mapě příslušných světadílů atlase najděte města určená uvedenou zeměpisnou polohou: Řešení. a) 35° j. š., 152° v. d. Sydney b) 8° s. š., 4°v. d. Lagos c) 17 °j. š., 68°z. d. La Paz d) 46°s. š., 75°z. d. Otawa ( Montreal) e) 25°s. š., 47°v. d. Rijád

Zeměpisné souřadnice. rovnoběžka – spojnice všech bodů se stejnou zeměpisnou šířkou ( nejdelší rovnoběžka je rovník ) poledník – spojnice všech bodů se stejnou zeměpisnou délkou ( nultý ( základní ) poledník – poledník procházející greenwichskou hvězdárnou v Londýně) zeměpisná síť – soustava poledníků a rovnoběžek, matematický základ každé mapy

Zeměpisná délka a šířka.

Na mapě příslušných světadílů v atlase určete zeměpisnou polohu uvedených měst: a)Minsk ……………………………………………… b)Dallas …………………………………………….. c)Buenos Aires……………………………………………… d)Perth……………………………………………… e)Dakar……………………………………………… f)Reykjavík………………………………………………

Na mapě příslušných světadílů v atlase určete zeměpisnou polohu uvedených měst: Řešení. a)Minsk 54° s. z. š., 27° v. z. d. b)Dallas33° s. z. š., 97° z. z. d. c)Buenos Aires35° j. z. š., 58° z. z. d. d)Perth32° j. z. š., 116° v. z. d. e)Dakar15° s. z. š., 17° z. z. d. f)Reykjavík64° s. z. š., 22° z. z. d.

V následující nabídce zvýrazněte města, která leží současné na západní a severní polokouli: Bergen, Porto, Winnipeg, Bogota, Montevideo, Ribát, Alžír, Havana, Reykjavík, Dakar, Lagos, Kapské Město

V následující nabídce zvýrazněte města, která leží současné na západní a severní polokouli: Řešení. Bergen, Porto, Winnipeg, Bogota, Montevideo, Ribát, Alžír, Havana, Reykjavík, Dakar, Lagos, Kapské Město

Určete, kterými státy prochází : a) poledník 100°západní délky ………………………………………………………………………………… b) Severní polární kruh ………………………………………………………………………………… c) poledník 60°východní délky ………………………………………………………………………………… d) obratník Kozoroha …………………………………………………………………………………

Určete, kterými státy prochází : Řešení. a)poledník 100°západní délky Mexiko, USA, Kanada b) Severní polární kruh USA, Kanada, Island, Norsko, Švédsko, Finsko, Rusko c) poledník 60°východní délky Írán, Turkmenistán, Uzbekistán, Kazachstán, Rusko d) obratník Kozoroha Chile, Argentina, Paraguay, Brazílie, Namibie, Botswana, JAR, Mosambik, Madagaskar, Australský svaz

Zeměpisné souřadnice. obzor – rozhraní mezi oblohou a viditelnou částí krajiny ( „až tam, kam je vidět „ ), ideální obzor = horizont ( na širém moři ), lze zjistit libelou ( vodováha) zenit – bod na nejvyšším místě oblohy – směr ukazuje napnuté vlákno olovnice

Měření vzdáleností na Zemi. Nejkratší spojnice dvou míst na zemském povrchu se nazývá ortodroma ( každý poledník protíná pod jiným úhlem ) Spojnice dvou míst na zemském povrchu, která protíná všechny poledníky pod stejným úhlem ( azimutem ) se nazývá loxodroma ( využití při navigaci – není třeba stále měnit kurz )

Zdroje Slide 8 - SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN

Zdroje KAREL, Kašparovský. Zeměpis I. v kostce. Praha: Fragment, 2009, ISBN SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN Archiv autora.