Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0559 Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Kompostování Označení materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kompostování - nejen na zahradě
Advertisements

Bioodpad na GVP.
Vermikompostování do škol
Kompostování Vyrobila g2.
VY_32_INOVACE_Př.4.15-Třídění odpadu-prezentace
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Co víš o recyklaci?.
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Vznik a složení půdy Vznik půdy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
TŘÍDĚNÍ ODPADU.

Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI616 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hnojiva organická Kód VM:
Odpady ( environmentální příručka – 5.ročník )
Třídění a způsoby nakládání s komunálním odpadem
Jak třídit odpad - prezentace
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
1. Minimalizace 2. Třídění a recyklace 3. Odstraňování Vypořádávání se s odpady zpět znovu 2.
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Odpady.
Aneb recyklujeme se žížalami snadno a rychle
Složka sady EUIII/2 č. 13 VY_32_INOVACE_Rv_7. Název: Ekologie – Člověk a zdraví (odpadky) Autor: Šárka Vodrlintová Předmět(oblast): Člověk a zdraví – Rv.
Jak je to s odpady ?.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Zelený ParDoubek 2008.
Registrační číslo projektu:
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Drtič.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
DEN ZEMĚ TEST.
Název Třídění odpadů   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
01.5 Produkce hnoje, močůvky, výroba kompostu Ing. Magda Pavezová
PŮDA Půda zabírá jen malé množství na povrchu Země.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 3 Datum ověření ve výuce: Téma: Výživa půdy - kompost Tématický okruh: Půda Vzdělávací obor: Pěstitelství.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Odpady Vypracoval Mgr. Pavel Daněk Projekt: Inovace oboru Mechatronik pro Zlínský kraj Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.08/
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Dětáková Eliška Kholová Kristýna Nováková Andrea Pavlíčková Soňa Pavlíčková Markéta.
Kompostování na školách třídění organického odpadu může být maso(vé) Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Fair trade Označení materiálu:
Nadpis Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_06_Prvouka_18_3. ročník_Třídění odpadů Autor: Mgr. Jana Burdzová Použití:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 4 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
TŘÍDĚNÍ ODPADU VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Práce v domácnosti Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_16.
Proč třídit bioodpad Prezentace pro Zastupitelstvo města Valašské Meziříčí
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceDruhy.
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Vermikompostování do škol Třídění organického odpadu může být maso(vé) Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce Ilustrace: Dan Menšík.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kompostování Vyrobila g2.
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
Pokusy – neživá příroda
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
Pedosféra = půda na Zemi
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Kompostování Označení materiálu: VY_32_INOVACE_B.C3A.102 Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Biologie Ročník: C3A Název školy: Gymnázium T. G. Masaryka Zastávka, U Školy 39, Zastávka

Anotace Cílem této prezentace je zdůraznit prospěšnost recyklace organického odpadu. Cílem této prezentace je zdůraznit prospěšnost recyklace organického odpadu. Seznámit s možnostmi a zákonitostmi kompostování Seznámit s možnostmi a zákonitostmi kompostování Nabídnout návod, jak si zhotovit svůj vlastní vermikompost. Nabídnout návod, jak si zhotovit svůj vlastní vermikompost.

Metodické pokyny Postup výroby vermikompostu na snímku č.12 se spustí po kliknutí na černé pole Postup výroby vermikompostu na snímku č.12 se spustí po kliknutí na černé pole Zdůraznění potřeby recyklace nejen organické hmoty, ale i nerostných surovin. Zdůraznění potřeby recyklace nejen organické hmoty, ale i nerostných surovin.

Zdroje Kompostuj.cz: Vracíme, co si bereme. [online] , [cit ]. Dostupné z: Kompostuj.cz: Vracíme, co si bereme. [online] , [cit ]. Dostupné z: Veronika: Ekologický institut [online] [cit ]. Dostupné z: Veronika: Ekologický institut [online] [cit ]. Dostupné z: Kalifornské žížaly: Vermikompostování [online] [cit ]. Dostupné z: Kalifornské žížaly: Vermikompostování [online] [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.1: Real Compost. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.1: Real Compost. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.2: Eroze u Přerova nad Labem. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.2: Eroze u Přerova nad Labem. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.3: Eisenia fetida on compost bin. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.3: Eisenia fetida on compost bin. [online]. [cit ]. Dostupné z:

Kompostování

Co je to kompost? Kompost nebo-li humus vzniká procesem kompostování nebo-li humifikací. Kompost nebo-li humus vzniká procesem kompostování nebo-li humifikací. Kompostování je kombinace aerobních a anaerobních biologických procesů, jejichž účelem je odbourat biologické látky v odpadu a převést je na stabilní humusové látky, prospěšné rostlinám. Kompostování je kombinace aerobních a anaerobních biologických procesů, jejichž účelem je odbourat biologické látky v odpadu a převést je na stabilní humusové látky, prospěšné rostlinám. Obrázek č.1

Prospěšnost kompostování Tvorba výživného humusu. Tvorba výživného humusu. Omezení vzniku skládkových a skleníkových plynů. Omezení vzniku skládkových a skleníkových plynů. Splnění závazku k EU o omezení bioodpadu na skládkách (až o 65 % do r. 2020). Splnění závazku k EU o omezení bioodpadu na skládkách (až o 65 % do r. 2020). Výchova k šetrnému přístupu k přírodě. Výchova k šetrnému přístupu k přírodě. Úspora financí za průmyslová hnojiva. Úspora financí za průmyslová hnojiva.

Význam humusu v krajině Půda bez humusu: Půda bez humusu: 1. Neváže hnojiva průmyslová hnojiva jsou pak vyplavována do podzemních a povrchových vod průmyslová hnojiva jsou pak vyplavována do podzemních a povrchových vod 2. Nezadržuje vodu vysychání krajiny vysychání krajiny záplavy záplavy 3. Posiluje se vodní eroze Obrázek č.2: Půdní eroze

Podmínky kompostování Poměr živin uhlíku a dusíku C:N = 30:1 Poměr živin uhlíku a dusíku C:N = 30:1 Zdroj N: vše zelené Zdroj N: vše zelené Zdroj C: vše suché (piliny, sláma, papír listí) Zdroj C: vše suché (piliny, sláma, papír listí) Optimální vlhkost Optimální vlhkost Ani vlhký, ani suchý Ani vlhký, ani suchý Podíl zeminy 10% Podíl zeminy 10% Udržování aerobních podmínek Udržování aerobních podmínek Jednou za čas kompost překopat Jednou za čas kompost překopat

Co dát do kompostu a co ne? Patří do kompostuNepatří do kompostu zbytky ovoce, zeleniny a květinzbytky masa, kosti (přitahují psy a kočky a myši) kousky dřeva, popel ze dřevapopel z uhlí tráva (neošetřená herbicidy), listí, stonky a drobnější větve kořenící plevelné rostliny, chorobou napadené rostliny, thuja, vratič, pelyněk (mohou brzdit mikrobiální pochody) znečištěný papír (čistý papír je lepší recyklovat) barevné tiskopisy (některé barvy obsahují těžké kovy) trus býložravých domácích zvířat (králíci, slepice, skot) čistící prostředky, chemikálie, barvy, ředidla, léky atd. čajové sáčky, káva, malá množství zbytků jídla plasty, porcelán, sklo v malém množství i peří, vlasy a slupky od citrusů a banánů sáčky od vysavačů (mohou obsahovat těžké kovy)

Vermikompostování Pomocí žížaly hnojní nebo kalifornské Pomocí žížaly hnojní nebo kalifornské Výhodou je rychlejší zpracování bez zápachu (vhodné pro kompostování v interiéru) Výhodou je rychlejší zpracování bez zápachu (vhodné pro kompostování v interiéru) Obrázek č.3

Postup výroby vermikompostu Video: Vlastní zdroj Postup výroby vermikompostéru Postup výroby vermikompostéru Postup výroby vermikompostéru Postup výroby vermikompostéru

Opakování Z následujícího odpadu vyber, co patří do kompostéru. ohryzek maso papír listí noviny skořápky piliny popel