EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Anatomie a fyziologie oka II.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Sluch a rovnovážné ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Biologie člověka Autor: Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: Garant (kontrola): Jakub Siegl Ročník: Septima a 3. ročník, Seminář z biologie, Seminář z biologie člověka Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Smysly člověka Metodika/anotace: Interaktivní powerpointová prezentace slouží k základnímu probrání látky lidské smysly. Časový rozvrh: 45 min Zdroje: na konci materiálu Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Lidské smysly

Ústrojí zraku Přídatné oční orgány Zrakové vady

Bělima (sclera) je tuhá vazivová blána o tloušťce asi 0,3 až 1 mm Tvoří asi 4/5 povrchu oční koule na bělimu se upínají okohybné svaly, vzadu bělimou prostupuje zrakový nerv vpředu přechází v rohovku

Cévnatka (choridoidea) vystýlá zadní 2/3 oční koule středem dopředu vybíhá v kruhovitý val-řasnaté těleso (corpus ciliare), na němž je zavěšena čočka (lens) hladké svaly řasnatého tělesa mění optickou mohutnost čočky (akomodace) před řasnatým tělesem je duhovka (iris), která má uprostřed zornici (pupilu) – reguluje množství světla dopadajícího do oka čočka (lens) je dvojvypuklá prostor mezi rohovkou a čočkou je rozdělen duhovkou na dvě části: přední oční komoru a zadní oční komoru, které jsou vyplněny komorovým mokem prostor mezi čočkou a sítnicí je vyplněn sklivcem

Sítnice (retina) vystýlá vnitřní povrch cévnatky je 0,2 – 0,4 mm silná vnitřní vrstva je vrstva pigmentová (pod ní smyslové buňky – tyčinky a čípky) tyčinky – černobílé vidění, asi 130 miliónů čípky – barevné vidění, asi 7 miliónů místo, kde vystupuje zrakový nerv, se nazývá slepá skvrna největší nakupení čípků se nazývá žlutá skvrna, která je místem nejostřejšího vidění

Orra serrata latinsky místo přechodu mezi světločivou částí sítnice pars optica retinae a částí sítnice pokrývající oblast řasnatého tělesa pars ciliaris retinae, která neobsahuje světločivé buňky. Přechod má „zubatý“ tvar.

Přídatné orgány oka okohybné svaly – příčně pruhované (6 párů příčně pruhovaných svalů) víčka – chrání oko vnitřní strana – spojivka do pochvy každé řasy ústí mazová žláza, jejich zánět – ječné zrno spojivka - vazivová blána, přechází i na přední část bělimy infekce, silné oslnění mohou vyvolat její zánět slzné žlázy – zvlhčování, ochrana před infekcí ústí do spojivkového vaku

Zrakové vady Refrakční vady myopie – obraz vzniká před sítnicí, koriguje se rozptylkami hypermetropie – obraz vzniká za sítnicí, koriguje se spojkami astigmatismus – některé optické součásti oka jsou jinak zakřivené, korigují se cylindrickými čočkami Šedý zákal (katarakta) – zakalení čočky, zhoršení zraku, operativně se odstraňuje a vkládá se nová čočka Zelený zákal (glaukom) – zvýšení vnitroočního tlaku, nerv je utiskován, při neléčení vede ke slepotě Šilhání (strabismus) Barvoslepost – porucha barvocitu, hodně forem

Ústrojí sluchu

Vnější (zevní) ucho se skládá z boltce a zevního zvukovodu boltec je tvořen chrupavkou a zachycuje zvukové signály zevní zvukovod je trubice dlouhá asi 2,5 cm, vystlána je jemnou kůží s mazovými žlázami a chloupky bubínek (membrana tympani) je rozkmitáván zvukovými vlnami přicházejícími zvukovodem

Střední ucho dutina ve spánkové kosti spojená s nosohltanem Eustachovou trubicí (vyrovnávání středoušního tlaku) vystlána tenkou sliznicí, která pokrývá i tři kůstky: kladívko (malleus), kovadlinku (incus) a třmínek (stapes) kladívko je přirostlé k bubínku a kloubně spojené s kovadlinkou kovadlinka je spojena s třmínkem, ten je zasazen do oválného okénka kosti skalní kůstky tvoří systém pák zesilující signál přicházející zvenku

Rovnovážné ústrojí Statické čidlo v kulatém a vejčitém váčku blanitého labyrintu políčka s epitelovými buňkami, zakončenými vlásky, dále krystalky vápenatých solí při změně polohy hlavy se vlivem gravitace krystaly vychýlí a dráždí vlasové buňky Kinetické čidlo v ampulách polokruhovitých chodeb v každé ampule vyvýšenina s vysokými buňkami, opatřenými dlouhými vlásky ty jsou drážděny pohybem endolymfy při pohybu hlavy

Vnitřní ucho leží v kostěném labyrintu kosti skalní (os petrosum) kostěný labyrint částečně kopíruje blanitý labyrint vyplněný endolymfou části kostěného labyrintu, které kopíruje blanitý labyrint, jsou: 3 polokruhovité kanálky, vejčitý váček, kulovitý váček a hlemýžď. 3 polokruhovité kanálky, vejčitý váček, kulovitý váček hlemýžď

Hlemýžď hlemýžď je stočená trubička naplněná tekutinou (endolymfou) vibrace oválného okénka rozvlní endolymfu. Vlnění endolymfy rozechvěje krycí membránu Cortiho orgánu obsahujícího vláskové buňky (receptory sluchu) Každá buňka má vlásky zapuštěné do krycí membrány a zjišťuje její chvění, o kterém vysílá signály do mozku po sluchovém nervu.

Hmat receptory jsou v kůži rozprostřeny s různou hustotou – nejvíce jich je na konečcích prstů, rtech; nejméně na zádech řadí se mezi mechanoreceptory

Chuť je chemoreceptor – vnímá chemické látky rozpuštěné ve slinách u člověka receptory vnímající slanou, sladkou, kyselou, hořkou, chuť umami a nově také „tučné“ a „vápníkové“ nerovnoměrně rozloženy, kromě jazyka i na patře a v krku člověk má 500 – 1000 chuťových pohárků chuť je spojena s čichem Rozložení chutí na jazyku Hořká Slaná Sladká Kyselá

Čich je chemoreceptor – vnímá chemické látky rozpuštěné ve vzduchu nebo ve vodě u savců prokrvená sliznice, v níž jsou nervová zakončení do sliznice ústí velké množství hlenových žlázek povrch u člověka pouze 4 cm 2, u psa asi 150 cm 2 vlastními receptory jsou bipolární neurony

Zdroje obrázků (k ) Úvodní snímek: jpg jpg Ústrojí zraku: Ústrojí sluchu: Vnitřní ucho: Hlemýžď: 96px-Organ_of_Corti_multilingual.svg.png 96px-Organ_of_Corti_multilingual.svg.png Hmat: Rozložení chutí na jazyku: Čich: