STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Moderní škola
Advertisements

STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Struktura literárního díla
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.3 líčení Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Název prezentace (DUMu)
Číselné množiny - přehled
VY_32_INOVACE_15_Český jazyk pro 8. ročník_Význam slov
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Úvod do tvorby srozumitelného textu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Obecné výklady o důkazech
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Úvod do literatury. Jazykové prostředky, literární druhy a žánry
Maturita ústní zkouška
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Funkční styl řečnický.
Shrnutí rým (absolutní, cizí - české slovo)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Slohové zabarvení jazykových prostředků
Poezie a verš.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk

ÚTVARY JAZYKA základní zdroj pro beletrii spisovný jazyk – slova hovorová, knižní, poetismy, termíny nespisovné jazykové prostředky – obecná čeština, nářečí, slang, argot, profesní mluva

STYLOVÉ ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY slova slohově neutrální slova slohově zabarvená – slova lichotivá, slova hanlivá, neologismy, archaismy, historismy, poetismy

TEXTOVÉ SLOHOVÉ POSTUPY vyprávěcí popisný charakterizační výkladový úvahový

SYNTAKTICKÉ PROSTŘEDKY různé druhy vět – oznamovací, rozkazovací, tázací, přací, zvolací slovesné a jmenné vyjadřování neobvyklý slovosled souřadnost a podřadnost

ZVUKOVÉ PROSTŘEDKY rytmus, rým eufonie = libozvuk, příjemné uspořádání zvuků v projevu X kakofonie (nelibozvučnost) zvukosled a zvukomalba = onomatopoie, opakování stejných hlásek a napodobení zvuku slovy paronomázie = nahromadění slov odvozených od stejného kmene

GRAFICKÉ PROSTŘEDKY estetické působení jazyka v psané podobě – verš, strofa, typy písma, interpunkce básně – obrazy ( kaligramy ) experimentální poezie – konkrétní (pracuje s jazykem jako s materiálem k vytváření neobvyklých kompozic), vizuální (optické básně), fonická (založena na uspořádání zvuků) akrostich – báseň, v níž začáteční nebo koncová písmena (slabiky) dávají slovo (větu), nejčastěji jméno člověka, jemuž je báseň věnována

TROPY a FIGURY obrazná pojmenování založeny na přenášení významu - podstatou je mnohoznačnost slov kombinace hlásek či slov opakování nebo přesuny výrazových prostředků

DRUHY TROPŮ epiteton – básnický přívlastek, blíže určuje, popisuje, přibližuje zobrazovanou skutečnost vyjádřenou podstatným jménem, vyjadřuje subjektivní hodnocení přirovnání – příměr, pojmenování upozorňující na vzájemnou podobnost věcí, přirovnávají se vlastnosti nebo způsob a okolnosti děje metafora – přenesení významu na základě podobnosti, typem metafory je personifikace (zosobnění – lidské vlastnosti a činy se přenášejí na neživé objekty)

DRUHY TROPŮ metonymie – přenesení významu na základě věcné souvislosti, druhem metonymie je synekdocha (přenesení významu na základě záměny části a celku), rozvedená synekdocha = perifráze (vyjádření opisem) oxymóron – zvláštní druh tropu založený na významovém protikladu, spojení dvou významově rozporných tvrzení alegorie – jinotaj, obrazné vyjádření dějů, pojmů, založené na utajení (skrytý smysl – něco nemůže nebo nesmí být vyjádřeno přímo) symbol – jistá skutečnost je znázorněna skutečností jinou, která tu první reprezentuje, zastupuje

DRUHY TROPŮ kontrast – protiklad, záměrné spojení protikladných slov a myšlenek hyperbola – nadsázka, zveličení jevu, situace, na hyperbole je postavena karikatura (zesměšnění určitého lidského typu, rysů charakteru) litotes – opak hyperboly, zjemnění výrazu eufemismus – užití mírnějšího slova k označení nepříjemné představy X dysfemismus – vyjádření směřující k zápornému hodnocení ironie – záměrné užití slova v opačném smyslu, zesílená ironie = sarkasmus

ZVUKOVÉ FIGURY aliterace – náslovný rým, opakování stejné hlásky na začátku sousedních slov nebo vět anafora – opakování slova nebo slov na začátku veršů, slok epifora – opakování stejného slova nebo slov na konci veršů epanastrofa – palilogie, opakování stejného slova nebo slov na konci předešlého verše a na začátku následujícího verše epizeuxis – opakování stejného slova nebo slov v jednom verši

SYNTAKTICKÉ FIGURY asyndeton – vynechání spojovacích výrazů polysyndeton – užití více spojovacích výrazů parenteze - vsuvka

SLOVOSLEDNÉ FIGURY inverze – změna pořádku slov anastrofa – druh inverze, obrácení slovosledu dvouslovného spojení paralelismus – bohatě rozvinuté přirovnání, přirovnávané jevy položeny volně vedle sebe gradace – stupňování, uspořádání slov podle jejich významu a účinku směrem vzestupným (klimax) nebo směrem sestupným (antiklimax)

ELIPTICKÉ FIGURY elipsa – výpustka, vynechání části textu, které si lze domyslet z kontextu apoziopeze – nedokončená výpověď, ukončena pomlčkou nebo trojtečkou

ŘEČNICKÉ FIGURY apostrofa – básnické oslovení neživého objektu, nepřítomné osoby, nečeká se odpověď řečnická otázka – její smysl je natolik jasný, že nevyžaduje odpověď pleonasmus – nadbytečné hromadění souznačných slov tautologie – rozvedení stejného sdělení dvěma synonymními výrazy