Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – V. část – plod Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/12 Šablona:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
Digitalizace výuky Příjemce
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
PLOD.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Plod (fructus).
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
Plod (fructus) Morfologie rostlin.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Podzimní plody.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – IV. část – květ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/11 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Rostliny.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – II. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/7 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – krytosemenné rostliny - opakování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období: září – prosinec 2011
Rosaceae Fabaceae Lamiaceae
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – V. část – plod Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/12 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium, zejména 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Rostlinné orgány Metodika/anotace: Hlavní funkcí tohoto materiálu je srozumitelně a názorně popsat význam rostlinných orgánů – jejich tvary, stavbu a funkce. Tato část popisuje stavbu a funkce plodu pro rostlinu. Materiál může dobře sloužit také jako příprava a opakování k maturitě z biologie. Časový rozvrh: 45 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Rostlinné orgány u rostlin cévnatých ucelené útvary tvořené souborem pletiv, které vykonávají konkrétní funkce pro rostlinu obdoba živočišných orgánů nižší pestrost oproti živočišným orgánům je dána množstvím pletiv (nízký počet typů je dán přítomností buněčné stěny) Organologie – věda zabývající se studiem orgánů

Dělení dle vzniku 1.homologické – orgány mají stejný základ ale vypadají (anatomicky i morfologicky) a fungují ve finále odlišně – př. metamorfózy stonku: ostny x šlahouny 2.analogické – mají odlišný původ ale funkcí a tvarem jsou si podobné – kořenová x oddenková hlíza

Dělení dle funkce 1.vegetativní – jejich úkolem je zprostředkovat látkovou výměnu s prostředím (příjem živin, fotosyntéza, dýchání, výdej zplodin metabolismu), nést generativní orgány a umožňovat nepohlavní (vegetativní) rozmnožování –Kořen –Stonek –List 2.generativní – podílejí se na pohlavním rozmnožování – tvoří pohlavní buňky (gamety), a umožňují rozšiřovat zárodky do prostředí –Květ –Semeno –Plod

Plod  Rostlinný útvar krytosemenných rostlin, který hraje významnou roli při rozmnožování krytosemenných rostlin  Hlavní funkcí je ochrana, výživa a rozšiřování semen  Mnoho strategií odpovídající vztahu prostředí - efektivita  Útvar tvořený metamorfovanými částmi květů a v některých případech i stonku Obr. 1:

Stavba plodu plod pravý 1.Tvořen pouze z pestíku – plod pravý –nejčastěji pouze přeměnou semeníku, čnělka s bliznou obvykle usychá –stěny semeníku se přeměňují v oplodí (perikarp) – jeho kvalita odpovídá způsobu šíření – podle jeho dužnatosti rozdělujeme plody na a.dužnatéplody a.dužnaté plody – obsahující více vázané vody b.suché plody b.suché plody – oplodí je velmi suché – tyto plody ještě rozlišujeme podle způsobu otvírání po dozrání semene na I.pukavé II.nepukavé III.poltivé (rozpadavé)

Pravé dužnaté plody oplodí je rozdělené na tři vrstvy 1.exokarp – vnější blanitá vrstva 2.mezokarp – střední dužnatá a šťavnatá vrstva – láká roznašeče 3.endokarp – vnitřní vrstva – je tenká a často chybí a.bobule a.bobule – obsahuje mnoho semen uvnitř jednoho plodu (réva vinná, angrešt, dýně, meloun, rybíz, lilek rajče) – obr. 2 b.peckovice b.peckovice – uvnitř plodu nacházíme pouze jedno velké semeno (třešeň, slivoně, avokádo, mango, liči) – obr. 3 Obr. 2: Obr. 3: r.cz/zahrada/pokojov e-rostliny/jak- pestovat-lici/

Pravé suché plody – pukavé častěji více semen dojde-li k dozrání semene, dochází k pukání plodu a uvolnění semen a.měchýřek a.měchýřek – tvořen jedním plodolistem (primitivní plod), puká jednou štěrbinou (pivoňkovité, čemeřicové, šáchalanovité – magnolie) b.lusk b.lusk – jednoplodolistový plod otevírající se dvěma švy (bobovité) c.tobolka c.tobolka – víceplodolistový plod, který se může otevírat mnoha způsoby: víčkem (jitrocelovité), otvory (mákovité), zuby (prvosenkovité) nebo švem (šeřík) d.šešule a šešulka d.šešule a šešulka – velmi podobné stavbou – dva plodolisty spojené blanitou přepážkou, celý plod vyztužuje rámeček, na nějž je vše přichyceno, včetně semen (poutkem) – šešulka je zhruba stejně dlouhá jako široká, šešule je potom cca dvakrát delší než její šíře

Obr. 4: Obr. 5: Obr. 6: Obr. 7: o.php?873 Obr. 8: p?163:2 Měchýřek šácholanu Lusk akátu Šešule řepkyŠešulka penízku

Pravé suché plody – nepukavé častěji jednosemenné dojde-li k dozrání semene, nedochází k pukání plodu, oddělují se od rostliny celé a.nažka a.nažka – tvořen jedním plodolistem s blanitým nebo kožovitým oplodím pevně dosedajícím na semeno – časté mechanizmy umožňující efektivní rozšiřování: chmýr (hvězdnicovité, čekankovité, bukovité, břízovité), háčky (kuklík) či jiné výběžky b.oříšek b.oříšek – víceplodolistový plod se zdřevnatělým oplodím volně objímající jedno semeno (lískovité, lipovité) c.obilka c.obilka – srůst osemení s oplodím, jeden plodolist (lipnicovité)

Obr. 9: Obr. 10: Obr. 11: orylus%20avellana&title=Corylus%20avellana%20%7C%20l%C3%ADska%20ob ecn%C3%A1&showPhoto_variant=photo_description&show_sp_descr=tr ue&spec_syntax=species Obr. 12: 13: NažkyOříšek lísky Oříšek lípy Obilka pšenice

Pravé suché plody – poltivé vícesemenné dojde-li k dozrání semene, oplodí se rozpadá na jednosemenné útvary a.dvounažka a.dvounažka – tvořena dvěma plodolisty, které se následně rozpadnou – buď jednoduché (miříkovité) nebo s křídly (javorovité) b.struk b.struk – víceméně zaškrcovaná šešule nebo lusk, které se po vyschnutí rozpadají (ředkev ohnice, čičorka) c.tvrdka c.tvrdka – dva plodolisty v plodu, ten se potom rozpadá na čtyři jednosemenné útvary (hluchavkovité, brutnákovité) d.diskovitý plod d.diskovitý plod – víceplodolistový (slézovité) e.zobanitý plod e.zobanitý plod – pětiplodolistový plod zakončený zobanem – reakce na déšť → rozpad na pět plůdků (kakostovité)

Obr. 14: 15: Anthriscus%20sylvestris%20%7C%20kerbl%C3%ADk%20lesn%C3%AD&showPhoto_variant=photo_descript ion&show_sp_descr=true&spec_syntax=species&sortby=cz Obr. 16: 17: Obr. 18: alva%20neglecta&title=Malva%20neglecta%20%7C%20sl%C3%A9z%20p%C5%9 9ehl%C3%AD%C5%BEen%C3%BD&showPhoto_variant=photo_description&s how_sp_descr=true&spec_syntax=species Dvounažky Struk TvrdkaDiskovitý plod Obr. 19: dys.cz/slovnik/heslo. php?908 Zobanitý plod

Stavba plodu plod nepravý 2.Tvořen pestíkem a dalšími částmi květu (nejčastěji květním lůžkem) – plod nepravý a.malvice a.malvice – dužnatá část vzniká z češule obrůstající stěny semeníku (jádřinec) – semena jsou tedy od dužniny oddělená (jabloňovité) b.souplodí plodenství b.souplodí – zdužnatělé květní lůžko nese větší počet malých plodů – na rozdíl od plodenství, které vzniká přeměnou květenství (réva vinná, hesperidium citrusů), souplodí je produktem přeměny jednoho květu: souplodí nažek souplodí nažek – jahodník souplodí peckoviček souplodí peckoviček – ostružiník češule češule – vzniká srůstem květního lůžka se spodním semeníkem a se spodními částmi květních obalů – souplodí nažek (šípek růží)

Obr. 20: Obr. 21: Obr. 22: e-rosales Obr. 23: Obr. 24: organologie-morfologie_klasifikace_plodu.html Malvice Souplodí nažekSouplodí peckovičekČešule

Obr. 25: Obr. 26: Obr. 27: Obr. 28: Plodenství fíkovníku - syconium Hesperidium Plodenství peckoviček

Hospodářský význam plodu většinou jako potrava – obilí, ovoce, zelenina také pochutiny – čokoláda, káva, olivy koření – pepř, chilli výroba léčiv a kosmetiky – silice, alkaloidy

Zdroje: (k ) Obr. 1: Obr. 2: Obr. 3: Obr. 4: Obr. 5: Obr. 6: Obr. 7: Obr. 8: Obr. 9: Obr. 10:

Zdroje: (k ) Obr. 11: ana%20%7C%20l%C3%ADska%20obecn%C3%A1&showPhoto_variant=photo_description&show_sp_descr=true&spe c_syntax=species ana%20%7C%20l%C3%ADska%20obecn%C3%A1&showPhoto_variant=photo_description&show_sp_descr=true&spe c_syntax=species Obr. 12: Obr. 13: Obr. 14: Obr. 15: 20sylvestris%20%7C%20kerbl%C3%ADk%20lesn%C3%AD&showPhoto_variant=photo_description&show_sp_descr=t rue&spec_syntax=species&sortby=cz 20sylvestris%20%7C%20kerbl%C3%ADk%20lesn%C3%AD&showPhoto_variant=photo_description&show_sp_descr=t rue&spec_syntax=species&sortby=cz Obr. 16: Obr. 17: Obr. 18: ta%20%7C%20sl%C3%A9z%20p%C5%99ehl%C3%AD%C5%BEen%C3%BD&showPhoto_variant=photo_description&show _sp_descr=true&spec_syntax=species ta%20%7C%20sl%C3%A9z%20p%C5%99ehl%C3%AD%C5%BEen%C3%BD&showPhoto_variant=photo_description&show _sp_descr=true&spec_syntax=species

Zdroje: (k ) Obr. 19: Obr. 20: Obr. 21: Obr. 22: Obr. 23: Obr. 24: Obr. 25: Obr. 26: Obr. 27: Obr. 28: