EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Chemická vazba III. část – slabé vazebné interakce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/5 Šablona:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CHEMICKÁ VAZBA.
Advertisements

AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Chemické reakce III. díl
Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Látky, tělesa - síla Atomy a molekuly.
Tato prezentace byla vytvořena
Jak se atomy spojují.
Chemická vazba.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Chemická vazba VAZBA = VALENCE Atomy se sdružují do útvarů = MOLEKULY
II. Statické elektrické pole v dielektriku
Chemie anorganická a organická Chemická vazba
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemická vazba.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_33.
Chemické vazby Chemické vazby jsou soudržné síly, neboli silové interakce, poutající navzájem sloučené atomy v molekulách a krystalech. Podle kvantově.
CHEMICKÁ VAZBA.
Elektronový pár, chemická vazba, molekuly
Chemická vazba Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0118.
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Chemická vazba.
Kovalentní vazby H Atomy vodíku - chybí 1 elektron do plného zaplnění elektronové slupky.
Chemická vazba v látkách III
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_32.
ŠablonaIII/2číslo materiálu391 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Slabé vazebné interakce
Digitální učební materiál
Chemická vazba Vazebné síly působící mezi atomy
Mezimolekulové síly.
Mezimolekulové síly Johannes Diderik van der Waals ( – ) 1910 – Nobelova cena (za práci o stavové rovnici plynů a kapalin)
Mezimolekulové síly.
Mezimolekulové síly.
ELEKTRICKÉ POLE.
Nekovalentní interakce
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FS kombinované Mezimolekulové síly
Struktura atomu a chemická vazba
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 03 Typy chemické vazby TEMA:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Chemická vazba II. část – typy vazeb Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/4 Šablona: III/2 Inovace.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Chemické a fyzikální vlastnosti vody
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_01 Název materiáluVazby v.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
CHEMICKÉ VAZBY. CHEMICKÁ VAZBA je to interakce, která k sobě navzájem poutá sloučené atomy prvků v molekule (nebo ionty v krystalu) prostřednictvím valenčních.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Jak se atomy spojují Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ELEKTROTECHNIKA Elektronová teorie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám
Chemická vazba Autor.Mgr.Vlasta Hrušová.
Jak se atomy spojují Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
EU peníze středním školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Typy vazeb.
EU peníze středním školám
Chemické sloučeniny, chemická vazba, molekula
Chemická vazba. Chemická vazba Chemická vazba Spojování atomů Změna stavu valenčních elektronů Teorie chemické vazby: 1. Klasické elektrovalence- Kossel.
Mezimolekulové síly.
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Chemická vazba III. část – slabé vazebné interakce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Anorganická a obecná chemie Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Téma: Výukový materiál – chemická vazba Metodika/anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál a jako opakování k maturitě z chemie. Jejím úkolem je názorně objasnit jednotlivé typy vazebných interakcí a zároveň vysvětlit jejich význam z pohledu chování chemických látek. Časový rozvrh: 25 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Typy vazeb Vazba je pojem zahrnující mnoho významů, proto je dobré si vazby rozdělit: 1.vazba chemická 1.vazba chemická – z pohledu chemie nejvýznamnější – zahrnuje ty vazby, které jsou realizovány valenčními elektrony 2.vazba kovová 2.vazba kovová – specifická vazba kovů 3.vazby fyzikálníslabé vazebné interakce 3.vazby fyzikální neboli slabé vazebné interakce – mezi ně řadíme zejména Van der Waalsovy síly a vodíkové můstky – tedy vazby realizované mezi opačně nabitými částmi dvou nebo více molekul

3. Slabé vazebné interakce vazby, které nejsou realizovány valenčními elektrony, ale polarizovanými částmi molekul v porovnání s chemickou vazbou jsou mnohem slabší mají význam pro fyzikální vlastnosti látek – ovlivňují zejména teploty tání a varu díky nim byla možná evoluce života na Zemi – bez těchto sil by byla voda za podmínek panujících na naší planetě v plynném stavu, stejně jako je na tom homologická molekula sulfanu fungují jak mezi molekulami stejné látky, tak i mezi molekulami látek jiných

známe několik typů slabých vazebných interakcí, ale ty rozčleňujeme v zásadě do dvou velkých skupin: a.Van der Waalsovy síly a.Van der Waalsovy síly – podstatou je vzájemné působení dipólů malých molekul – podle typu dipólu či síly a podstaty je dělíme ještě na: I.disperzní síly II.interakce ion – dipól III.interakce dipól – dipól (coulombické síly) IV.interakce dipól – indukovaný dipól V.hydrofobní interakce b.Vodíkové můstky (vazby) b.Vodíkové můstky (vazby) – vazba realizována u sloučenin s obsahem vodíku nesoucího parciální náboj 3. Slabé vazebné interakce

Van der Waalsovy síly disperzní síly: představme si, že elektrony obíhají ve slupkách kolem jádra atomu popřípadě uvnitř malých nepolárních molekul – na krátký moment se zvýší koncentrace elektronů v určitém místě částice, což se projeví vznikem dipólu pokud se k sobě přiblíží dvě částice s takovýmto dipólem, dojde k jejich synchronizaci a vzniku přitažlivých sil umožňují zkapalnění látek – včetně vzácných plynů 1.2. Obr. 1:

Van der Waalsovy síly interakce ion - dipól: velice významné síly ve vodných roztocích iontových sloučenin podstatou je vznik přitažlivých sil mezi iontem a opačně nabitým pólem polární molekuly typické u vodného roztoku NaCl Obr. 2: Na + Cl - H2OH2OH2OH2O

Van der Waalsovy síly interakce dipól - dipól: velice významné síly ve vodných roztocích polárních sloučenin podstatou je vznik přitažlivých sil mezi opačně nabitými póly polární molekuly v rámci VDW sil nejsilnější typ polární molekula je obklopena polárními molekulami rozpouštědla tzv. solvatovaným obalem Obr. 3: general-chemistry-v1.0m/s15-02-intermolecular-forces.html

Van der Waalsovy síly interakce dipól – indukovaný dipól: velice podobný typ interakce předchozímu dochází k ní při kontaktu polární a nepolární molekuly, která je působením polární molekuly dočasně polarizována (podobně jako u disperzních sil) následuje vznik přitažlivých sil mezi opačně nabitými póly molekul obdobně u interakce ion – indukovaný dipól Obr. 4:

Van der Waalsovy síly hydrofobní interakce: typ interakce, kdy se nepolární látky dostanou do kontaktu s polárním rozpouštědlem, kde jsou přitažlivé síly mezi nepolární a polární látkou slabší než mezi molekulami rozpouštědla (vody) nepolární látky mají tendenci se v takovém prostředí seskupovat a snižovat tak kontakt s polárním rozpouštědlem – mastná oka v polévce Obr. 5:

Vodíkové můstky (vazby) v porovnání s VDW silami je vodíkový můstek mnohem pevnější interakcí, přesto je ale asi tak desetkrát slabší než vazby chemické význam není pouze chemický v úzkém slova smyslu, hraje vlastně tu nejvýznamnější roli z pohledu utváření života na Zemi – za normálních podmínek by byla voda totiž plynnou látkou, stejně jako sulfan či selan, tedy její homologové ovlivňují zejména teploty tání a varu hlavně u látek s velmi nízkou molární hmotností – ty by měly mít logicky velmi nízké hodnoty, ale ve skutečnosti je opak pravdou podmínky vzniku jsou tyto: a.přítomnost volných elektronových párů na některém z atomů vázaných v molekule b.vazba atomu vodíku na silně elektronegativní atom (F, O, N) Tabulka

Vodíkové můstky (vazby) díky silné elektronegativitě vázaného atomu dochází k přesunutí sdíleného vazebného elektronového páru směrem k tomuto atomu → tím se zde zvýší výskyt záporných částic a naopak na druhém pólu reprezentovaném atomem vodíku dochází k odhalení kladného jádra – utváří se parciální náboje, které jsou základem pro tvorbu H můstků → další význam v přírodě – povrchové napětí → Obr. 6: Obr. 7: δ+δ+ δ-δ- δ+δ+ δ-δ-

Zdroje: (k ) Obr. 1: Obr. 2: Obr. 3: forces.html Obr. 4: es/Van_Der_Waals_Interactions es/Van_Der_Waals_Interactions Obr. 5: Obr. 6: Obr. 7: Obr. 8:

Obr. 8: Zpět