Zpracoval Ing. Jan Weiser Formy velkoobchodní činnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Advertisements

Velkoobchodní sortiment
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Place – místo prodeje (distribuce)
Velkoobchodní nákup VELKOOBCHODNÍK - VÝROBCE
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Služby.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Globální retailing v Evropě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I.
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Velkoobchod a maloobchod
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Marketingový mix Produkt.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Organizace a organizování podniku
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DISTRIBUCE.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
stavby pro veřejné stravování a cestovní ruch
STAVBy pro obchod a služby
Zpracoval Ing. Jan Weiser Velkoobchod. Osnova výkladu Význam, funkce a úkoly velkoobchodu. Rozd ě lení velkoobchodních sklad ů podle vybraných hledisek.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.
Marketing obchodu. Obsah tématu 1. Funkce obchodu a jeho pozice ve vztahu k výrobě 2. Vymezení specifik obchodu 3. Charakteristické rysy obchodu 4. Současnost.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Optimální naložení kontejneru ISO 1C.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Velkoobchodní sklady (technické charakteristiky a vybavení)
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
Plánování – 1. funkce managementu Pojem Plánování = proces stanovení cíl ů č innosti, vhodných cest a prost ř edk ů k jejich dosažení ve stanoveném č.
FINANČNÍ GRAMOTNOST ZBOŽÍ, OBCHOD, SLUŽBY ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Distribuce.
Služby.
Obchod a význam obchodu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Velkoobchod, maloobchod
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Distribuční politika klíčová slova
Velkoobchod. Velkoobchod Velkoobchod nakupuje od výrobců a prodává firmám a maloobchodům není určen pro konečné spotřebitele přebírá některé funkce.
Teritoriální setkání Island (ICC, )
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
VY_32_INOVACE_Sikorová_
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Autor: Ing. Sikorová Renata
Transkript prezentace:

Zpracoval Ing. Jan Weiser Formy velkoobchodní činnosti

Osnova výkladu Definice velkoobchodu Sortiment velkoobchodu Charakteristika velkoobchodu, formy podnikatelských subjekt ů Formy velkoobchodu Ř et ě zcové Obchodní aliance Samoobslužné Zprost ř edkovatelské Dodávkový Regálový Prodejní sklady Zásilkový Klí č ová slova Otázky a úkoly

Definice velkoobchodu Velkoobchod je definován v Odv ě tvové klasifikaci ekonomických č inností (OKE Č ) jako č innost: nákupu a prodeje zboží ur č eného pro další prodej nebo na další zpracování, velkoobchodních zprost ř edkovatel ů, skladování, balení apod. VELKOOBCHOD A ZPROST Ř EDKOVÁNÍ OBCHODU PODLE OKE Č (OBOROVÝ KATALOG EKONOMICKÝCH Č INNOSTÍ) ZAHRNUJE: další prodej (bez jakékoliv zm ě ny) nového nebo použitého zboží maloobchodním prodejc ů m, pr ů myslovým nebo obchodním institucím č i profesionálním uživatel ů m, nebo jiným velkoobchodník ů m; velkoobchodní prodej nových a ojetých dvoustopých a jednostopých vozidel;

Definice velkoobchodu velkoobchodní prodej sou č ástek a dopl ň k ů ; č innost agent ů kupujících nebo prodávajících zboží osobám nebo spole č nostem; č innost velkoobchodník ů, p ř ekupník ů, zástupc ů, exportér ů, importér ů,družstevních nákupních sdružení,obchodních a komoditních zprost ř edkovatel ů ; č innost kupc ů a družstevních organizací zapojených do obchodu se zem ě d ě lskými produkty; obvyklé manipulace spojené s velkoobchodem, jako jsou kompletace, t ř íd ě ní a rovnání zboží ve velkém, rozd ě lování velkých partií na menší, p ř ebalování a stá č ení, redistribuce v menších množstvích (nap ř. u lék ů a lé č iv), skladování, chlazení; rozvoz a dodávky na vlastní ú č et; č innosti provizních zástupc ů, zprost ř edkovatel ů nebo jiných velkoprodejc ů, kte ř í obchodují v zastoupení nebo na ú č et jiných; č innosti t ě ch, kte ř í zprost ř edkují spojení mezi prodávajícími a kupujícími nebo provád ě jí obchodní transakce v zastoupení jiného p ř íkazce.

Rozdělení sortimentu Základní rozd ě lení spot ř ebního zboží ve velkoobchod ě je č len ě ní na potraviná ř ské (food) a nepotraviná ř ské zboží (non- food). Potraviná ř ské zboží se b ě žn ě č lení na trvanlivé potraviná ř ské zboží (dry food) a na rychle se kazící potraviná ř ské zboží (perishable food). Nepotraviná ř ské zboží se č lení na "m ě kké" nebo "jemné" nepotraviná ř ské zboží (soft non-food), reprezentované p ř edevším velkou skupinou odívání (textil, od ě vy, obuv, módní dopl ň ky) a na "tvrdé" nepotraviná ř ské zboží (hard non-food) p ř edstavované p ů vodn ě p ř edevším železá ř ským sortimentem, dnes také nábytkem, pot ř ebami pro domácnost a pot ř ebami pro volný č as.

Velkoobchodní sortiment I když je prioritní pozornost v ě nována velkoobchodnímu sortimentu spot ř ebního zboží a služeb, je nutno p ř ipomenout, že do sortimentu procházejícího velkoobchodními sklady zem ě d ě lské a pr ů myslové výroby pat ř í nejen spot ř ební zboží, ale také materiály, suroviny, paliva, polotovary, kooperované výrobky a výrobní prost ř edky z tuzemské i zahrani č ní produkce ur č ené pro výrobní spot ř ebu

Základní členění sortimentu zboží a služeb podle CZ-COICOP má 12 oddílů: 01/ Potravinářské zboží a nealkoholické nápoje (mlýnské, pekárenské a těstárenské výrobky; maso; ryby; mléko, sýry a vejce; oleje a tuky; ovoce; zelenina; brambory; cukr, marmeláda, med,čokoláda, cukrovinky a cukrářské zboží; káva, čaj, kakao; nealkoholické nápoje; ostatní potravinářské výrobky a přípravky) 02/ Alkoholické nápoje (pivo, víno, lihoviny), tabák a narkotika 03/ Odívání (textil; oděvy; obuv; oděvní doplňky; textilní galanterie; doprovodné služby) 04 / Bydlení (voda; energie; paliva; výrobky pro údržbu a opravy; doprovodné služby - nájemné, odvoz odpadků, ostatní služby související s bydlením) 05 / Bytové vybavení, zařízení dom ácnosti (nábytek; koberce a podlahové krytiny; bytový textil; sklo a porcelán; elektrické a neelektrické spotřebiče; nářadí a nástroje; čistící a udržovací prostředky pro údržbu domácnosti; ostatní spotřební zboží pro domácnost; doprovodné služby) 06 / Zdravotnické zboží a služby (léky a léčiva; výrobky zdravotnické techniky; zdravotní, lázeňské a lékařské služby placené pacientem) 07 / Doprava (automobily, motocykly a jízdní kola; náhradní součásti a příslušenství; pohonné hmoty, oleje a autokosmetika; doprovodné služby individuální soukromé a hromadné veřejné dopravy) 08 / Spoje (poštovní služby; telefonní a faximilní zařízení; veřejné telekomunikační služby) 09 / Zboží a služby pro rekreaci, kulturu a sport (zboží pro příjem, záznam a reprodukci obrazu a zvuku, výrobky pro zpracování dat, sportovní potřeby, hudební nástroje, hry a hračky, květiny a potřeby pro pěstitele a chovatele, noviny, knihy a papírenské zboží, doprovodné služby) 10 / Výrobky a služby pro vzdělávání (učebnice a školní potřeby, vzdělávací služby placené obyvatelstvem ) 11 / Stravovací a ubytovací výrobky a služby (restaurační, závodní a školní stravování; ubytovací služby placené obyvatelstvem) 12 / Ostatní zboží a služby jinde neuvedené (přístroje, předměty a výrobky pro osobní péči; výrobky pro osobní hygienu a kosmetika; klenoty, hodiny a hodinky; kuřácké potřeby; kožená galanterie; cestovní potřeby; dětské

Charakteristika VO Velkoobchod je zprost ř edkovatelským č lánkem mezi výrobou a maloobchodem. M ů že být i sou č ástí výrobního podniku,nebo m ů že být obchodní spole č nosti. Nakupuje zboží od výrobce a prodává maloobchodu. Funkce VO: p ř etvá ř í sortiment výrobní na obchodní p ř ekonává č asový nesoulad mezi výrobou a spot ř ebou vytvá ř í zásoby k plynulému zásobování p ř ebírá riziko spojené s nákupem,dopravou a skladováním podílí se na reklam ě a podpo ř e prodeje kompletuje a balí zboží podle požadavku odb ě ratele zajiš ť uje dopravu,kontroluje jakost poskytuje výrobc ů m informace týkající se poptávky

Velkoobchod – formy podnikání Velkoobchodní podnikatelské struktury p ř edstavují subjekty v podob ě fyzických a právnických osob v r ů zných právních formách podnikání ve smyslu obchodního zákoníku a živnostenského zákona. Charakteristika firem: Firmy pod zahrani č ní kontrolou prezentují progresivní obchodní podnikání moderním ř ízením po č ínaje, p ř es progresivní techniku, technologii, provoz, know-how až po širokou a hlubokou nabídku tuzemského i zahrani č ního sortimentu Č eské velkoobchodní firmy zatím jsou menší, výrazn ě pokulhávají za firmami s cizí zahrani č ní kontrolou. Následuje p ř ehled nejvýznamn ě jších forem VO

Řetězcové firmy s MO a VO činností Ř et ě zcové firmy (retailingové) s p ř evažující maloobchodní č inností, které v rámci své smíšené obchodní č inností provozují také č innost velkoobchodní zpravidla v rámci firmy organiza č n ě a ekonomicky odd ě lenou. Jejich velkoobchodní č innost má všechny znaky č innosti velkoobchodu: centrální jednotný nákupu zboží z výroby a z dovozu p ř ejímka a skladování kompletace, expedice a rozvoz v rozhodující mí ř e pouze do vlastní firemní maloobchodní sít ě. budují firemní logistické centrum, v n ě mž soust ř e ď ují velkoobchodní č innosti.

Příklady Tesco, Albert, Delvita, Kaufland, Globus, COOP Centrum, COOP Morava

Obchodní aliance Koopera č ní aktivity velkoobchodu a maloobchodu se prosazují p ř edevším na stupni menších a st ř edních podnikatel ů (“nezávislého obchodu”). Jedná se o aliance v oblasti p ř edevším spole č né nákupní č innosti a velkoobchodu nebo o dobrovolné ř et ě zce maloobchodník ů se spole č ným nákupem (velkoobchodem) a dalšími spole č nými aktivitami posilujícími jejich postavení na trhu.

Samoobslužná forma VO Velkoobchodní struktury p ř edstavuje v tomto smyslu p ř edevším samoobslužný velkoobchod (cash & carry, zkrácen ě C&C), který je výrazn ě zam ěř en na široký sortiment potraviná ř ského a rychloobrátkového nepotraviná ř ského sortimentu. Je ur č en pro menší odb ě ry vlastními dopravními prost ř edky vlastník ů drobných provozoven, hotel ů, restauratér ů a poskytovatel ů služeb.

Příklady Carrefour

Zprostředkovatelská forma agenturní (tra ť ový) velkoobchod nezajiš ť uje fyzický pohyb zboží p ř es vlastní sklad, ale organizuje dodávky z výroby č i od jiných velkých dodavatel ů (importér ů ) odb ě ratel ů m, p ř edevším maloobchodník ů m, ale i velkoobchodník ů m

Dodávkový velkoobchod je obvyklý systém velkoobchodu s klasickými velkoobchodními sklady, s nákupem ve výrob ě a u importér ů zahrani č ního spot ř ebního zboží a s prodejem do maloobchodu (cizího i vlastního); sou č ástí dodávkového velkoobchodu bývá i vlastní autodoprava, pokud velkoobchod nepoužívá služeb specializovaných dopravních firem.

Regálový velkoobchod je v dohod ě mezi maloobchodníkem a velkoobchodníkem o tom, že maloobchodník bude na riziko velkoobchodníka prodávat ve vymezené č ásti prodejny sortiment, který velkoobchodník dodává, dopl ň uje a obm ěň uje; p ř edm ě tem této formy velkoobchodu je p ř edevším nabídka nepotraviná ř ského zboží v potraviná ř ské prodejn ě.

Prodejní sklady (demigrosisté) Zahrnují prodejny stavebnin a stavebních hmot, ř eziva, pevných paliv a palivového d ř íví, hutních výrobk ů apod. N ě které prodejní sklady preferují velkoodb ě ratele motivované sníženými cenami podle velikosti odb ě ru, jiné drobný prodej ur č ený ke kone č né spot ř eb ě. V ě tšina prodejních sklad ů poskytuje službu všem typ ů m zákazník ů. Prodejní sklady jsou p ř i klasifikaci provozních jednotek za ř azovány i mezi maloobchodní typy provozních jednotek.

Zásilkový VO Zasilatele posílají potenciálním kupujícím katalogy a propaga č ní literaturu. Ti si na jejich základ ě vybírají a objednávají zboží pro sv ů j maloobchod. Uplat ň uje se u zboží jako klenoty, hudební nástroje, papírnické zboží.

Klíčová slova

Otázky a úkoly Jak byste definovali VO? Jak d ě líme obchodní sortiment? Jaké jsou hlavní charakteristiky (význam) velkoobchodu? Charakterizujte nejznám ě jší formy VO: Ř et ě zcové Obchodní aliance Samoobslužné Zprost ř edkovatelské Dodávkový Regálový Prodejní sklady Zásilkový